/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvilken økonomisk politik?
Fra : KMH1990
Vist : 599 gange
20 point
Dato : 26-06-10 22:20

Hvilken økonomisk politik er bedst at anvende i den nuværende situation, hvis man ser det fra et økonomisk perspektiv?

1. At spare os ud af krisen.

eller

2. At investere os ud af krisen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-06-10 22:22

1 og hvis det ikke virker så 2

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 26-06-10 22:26

Begge strategier har fordele og ulemper, som du selv er inde på. Så det er nok et spørgsmål om at finde et kompromis mellem de to strategier. Sparer man sig ud af krisen, får man ikke gang i vækst og beskæftigelse.

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 26-06-10 22:31

For øvrigt har Danmark under højkonjunkturen haft overskud på betalingsbalancen og de offentlige finanser, hvilket gør det muligt for regeringen at føre en ekspansiv finanspolitik.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 26-06-10 22:34

Det bedste er en rimelig investering og forbrug. Men ikke overhedning.

Man kan godt spare og investere samtifig. Det kan lyde underligt. Men det der investeres i varige goder eller produktionsmidler , betragtes ikke som forbrug og er på en måde en opsparing til fremtiden. Når man investerer penge i (nyttige) maskiner mv. , er det at betragte som man veksler ligegyldigt papir til sande værdier.

Så man skal 1+2 samt have et rimeligt forbrug .
Med for lille forbrug , går samfundet i stå.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 26-06-10 23:20

Jeg synes man skulle købe en stor kage! Så bliver alle folk så glade!

Kommentar
Fra : peyo

Dato : 27-06-10 06:00

Danmark trænger til offentlige investeringer, så sygehuse, skoler og lignende, der står og forfalder, kan få et løft. Og der kan skabes nye arbejdspladser. Ser det lidt som "New Deal" i USA i 30´erne, hvor offentlige investeringer satte skub i økonomien og samfundet igen. Som det er nu bliver de rige rigere og de fattige fattigere (måske lidt overdrevet). Men altså *2*

peyo

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-06-10 07:41

Hvad for en økonomisk krise mener du?

hawaii7

Kommentar
Fra : KMH1990

Dato : 27-06-10 08:49

Mine tanker er, at vi helt klart skal spare os ud af krisen. Det gælder om at lade være med at lytte til rød stue inde på Christiansborg, for de er ikke dygtige nok. Når krisen er overstået, skal vi sætte offentlige byggerier og renovationer i gang. Tænk for eksempel på to områder: Vores skoler og vores fængsler skal moderniseres, og her kan der alene komme 100.000 i beskæftigelse (med underleverandører). Så skal vi følge op med, at alle virksomheder med tilknytning til Danmark skal betale skat, uanset om deres forretninger foregår i andre lande. Især de multinationale selskaber snyder med skatten. Her kan hele underskuddet hentes hjem på et år. For at undgå sorte penge bør man stregkode pengesedlerne, så undgår vi falske og sorte penge, og vi kan følge pengestrømmen overalt. Desuden undgår vi bankrøverier, der koster os allesammen mere i forsikring.

Der skal overhovedet ikke være noget, der hedder børnecheck. Hvis folk vælger at få børn, må de selv betale, hvad det koster. Samtidig skal landbrugsstøtten afskaffes, den er helt overflødig, og den gør kun de rige endnu rigere. Den skal altså spares væk, så vi får en lavere skat. Så skal tobak, alkohol, sukker og andre overflødige og skadelige produkter have et ordentligt nøk opad. 100 kroner for en pakke tobak og 4-dobbelt afgift på spiritus, og det skal følges op med, at det forbydes at medtage disse produkter over grænsen uden at betale afgift.

Vi skal også helt standse med indvandringen, og de, der allerede er her, skal i beskæftigelse, kommunalt eller statslig, hvis ingen private vil have dem. Det skal være forbudt at nasse på samfundet. Disse individer koster os alt for meget, uden at vi får andet end ballade i bytte. Og hvis de rejser til hjemlandet, så er de jo ikke flygtninge, hvorfor deres statsborgerskab skal tages fra dem. Vi er jo rent til grin, som det er nu.

For øvrigt: Stem personligt ved næste valg, stem på nye folk. Alle i Folketinget skal udskiftes. Magten korrumperer. Ingen kan tåle magten i længere tid. Det ser vi tydeligt af avisartiklerne. Det er de samme familier, der generation efter generation styrer landet (Hækkerup, Auken, Ellemann-Jensen, Christmas Møller osv). De skal ud af Folketinget. Det er altså ikke nok at spare os ud af krisen, vi skal have folk ind, der ikke fører os ind i nye kriser.

Kommentar
Fra : peyo

Dato : 27-06-10 09:00

OK !

Og hvem er det så lige vi skal stemme personligt på - Helt præcist ?

Kommentar
Fra : peyo

Dato : 27-06-10 10:22

Din plan er da ellers rigtig fin og gemnemtænkt

+ 101 % realistisk

Godkendelse af svar
Fra : KMH1990

Dato : 27-06-10 11:42

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : peyo

Dato : 27-06-10 12:30

Citat
Alle i Folketinget skal udskiftes

Med hvem ?