/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
frugterne falder ned
Fra : jensviggo
Vist : 1237 gange
50 point
Dato : 26-06-10 09:46

Jeg har et pæretræ, der gror op ad østvent gavl, hvor gammel træet er ved jeg ikke, men det er gammelt.
Træet blomster godt nok og bliver bestøvet, men når frugterne begynder at vokse op til ca. en tommeltots tykkelse, falder de til jorden, kun ganske få bliver på træet og kan modnes.

Det samme problem har jeg med et moreltræ, der er ca 3 m højt....frugterne falder ned.
Mon der er nogen der har oplevet lignende, og måske har et forslag til, hvordan man kommer dette uvæsen til livs.

mvh
jensviggo

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-06-10 09:56

Jeg har ikke oplevet det, - men kunne du evt. have en mistanke om, at det er for tørt, hvor dine træer står?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-10 10:09

Du skal købe dig en rodvander. Det er et lille rør der stikkes ned i jorden med en masse huller i så vandet kan komme ud. Så skal du vande det i tørre perioder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-10 15:48

Det skyldes tyngdekraften.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 26-06-10 16:05

Det kan være pæregalmyg.
Kan afhjælpes ved at samle alle nedfaldne frugter op og destruere dem (ikke på komposten) desuden er det godt at have høns til at gå under træet, men det er jo ikke alle der er så privilligerede at de har høns med dejlige mørkegule blommer. Glæder mig allerede til i morgen tidlig!

http://www.dr.dk/Templates/NewsArticle.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7BF9EB8853-9FEB-433B-8C79-D43EFA2B1CF6%7D&NRORIGINALURL=%2FDR2%2Fseerneshave%2FHaver%C3%A5d%2F20060315150315.htm%3F&NRCACHEHINT=Guest

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 28-06-10 09:56

Tak for svaret stig54.