/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Synlig luftstrøm
Fra : olarsen
Vist : 502 gange
300 point
Dato : 25-06-10 21:45

Har en gang for længe siden set en artikel om en måde at monitorere luftstrømme på, uden at bruge røg o.lign. Noget med at et kamera kunne se luftens bevægelser/turbolens uden at der skulle tilsætte noget.
Nogen som har hørt om dette og som kan give en henvisning/link til emnet?

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-06-10 22:35

Citat
bevægelser/turbolens uden at der skulle tilsætte noget.

sIKKERT FORDI hastigheden fremkalder DET/ ellers VINDTUNNEL
Men ikke noget man SER hver dag_ koster penge.

MEN, der findes programmer der ??? efterligner DET

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-06-10 06:27

STRØTANKE
turbulens er jo forskelle i hastighed og retninger for luftmolekyler og derfor givetvis oså forskel i temperatur.
Måske et uhyre følsomt termografikamera kan måle dette ?? ved det ikke kun en ide

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 26-06-10 10:05
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-06-10 22:41

Det er en helt specifik artikel om emnet jeg søger. Meget svært spørgsmål, men jeg ved ikke lige hvilket 'søgeord' jeg skal bruge på Google, har prøvet forskellige, men hvis der ikke er nogen som kender til emnet, så er det bare ærgerligt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-06-10 20:49

Jeg ville søge noget omkring lasser, da jeg ved at det du søger kan måles med laser, og vil tro at det skal overvåges af en pc, for at få opsamlet måleresultaterne. Jeg er rimeligt sikker på, at du med den rigtige opstilling kan registrere hastighed og temperatur på luftstrømmene

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-06-10 08:17

vortex kan ses ved et flys vingespidser

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-07-10 15:58

Jeg lukker dette indlæg, da der ikke er kommet noget brugbart.

Annuller spørgsmålet
Fra : olarsen

Dato : 14-07-10 18:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål