/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
afinstallering af linux fra windows?
Fra : skummus
Vist : 628 gange
50 point
Dato : 07-11-01 23:58

Hej,

Jeg har to harddiske hvor jeg har installeret linux red hat på ene og windows på den anden. Nu vil jeg gerne have fjernet linux fra HD'en igen og gøre den til en del af windows. Jeg har fjernet lilo vha. fdisk\mbr, men nu er spørgsmålet hvordan jeg får adgang til den harddisken med linux så jeg kan formatere den og intergrere den som et ekstra drev i windows?
På forhånd tak
skummus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-01 00:55

> men nu er spørgsmålet hvordan jeg får adgang til den harddisken
> med linux så jeg kan formatere den og intergrere den som et
> ekstra drev i windows?

Win9x: fdisk
Win2k+: Disk Management (højreklik på My Computer -> Manage)

I begge tilfælde skal du slette partitionen og oprette en ny. Du vil
miste alle data der ligger på den pågældene partition. Husk at være
omhyggelig med at vælge den rigtige.

X-FUT: dk.edb.hardware.drev

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk
"Hey! He reminds me of someone who looks just like him. - Me"

Kommentar
Fra : movingrok

Dato : 08-11-01 02:04

Gamle bolcher på nye dåser siger eksperten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-11-01 01:49

Hej!

skummus wrote:

> Hej,
>
> Jeg har to harddiske hvor jeg har installeret linux red hat på ene og
> windows på den anden. Nu vil jeg gerne have fjernet linux fra HD'en igen
> og gøre den til en del af windows. Jeg har fjernet lilo vha. fdisk\mbr,
> men nu er spørgsmålet hvordan jeg får adgang til den harddisken med
> linux så jeg kan formatere den og intergrere den som et ekstra drev i
> windows?

Bør du ikke gøre lige omvendt. Ud med win.
Martin

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-11-01 09:51

Hej Skummus
Jeg vil også helt klart anbefale partition magic som er et supergodt program både til at opdele sin harddisk og også til at slette en partion,har du ikke dette program kan den hentes her
http://www.watchme.dk/
MVH Brian

Kommentar
Fra : skummus

Dato : 08-11-01 13:05

Hej,
tak for hjælpen alle sammen, men jeg kommer nok til at skulle have lidt mere detaljeret hjælp, da jeg ikke aner en pind om det. Det var en af mine venner der i sin tid installerede det for mig og jeg er slet ikke klar over hvordan det fungere.
Det har indtil fornyligt fungeret sådan at jeg booted til lilo hvorefter jeg valgte enten win eller lin. Hvis ikke bootede den til win. Efter jeg lavede fdisk/mrb booter den bare til win98.
Jeg er heller ikke helt inde i det med partitioner og er det virkelig nødvendigt for at opnå det jeg gerne vil?
Er det muligt at et lidt mere guidet hjælp?
Tak herfra
skummus

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-11-01 13:14

Prøv at tage en kik på denne side der fortælder dig hvordan du bruger Partion magic
http://www.wintip.dk/artikler/pm/pm_guide2.htm
Håber at denne side kan hjælpe dig
MVH Brian

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-01 13:38

Hej.
Hvis du ikke er helt inde i at lave partioner med fdisk så er her et par links:
http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/modul6a6.htm
http://www.mobilixnet.dk/~mob27219/fdisk.htm
http://hjem.get2net.dk/jkbo/tips/tips_opdel_hd.htm

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : skummus

Dato : 10-11-01 17:51

Tak for svaret PARKENSS.