/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rejer
Fra : pifo
Vist : 6459 gange
50 point
Dato : 24-06-10 20:13

Okay, så fik vi rejer til aften. Dårlig oplevelse
Det er sjældent det sker for mig, men i dag fik jer rejer, der har en mærkelig bismag.
Min mand kunne ikke smage at der var noget galt, men præcis denne smag kender jeg alt for godt. Det er kun rejer der kan smage sådan - og det er ikke rart.
Hvad er det, der gør at rejer ind imellem kan få denne ubehagelige smag?

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 60 point
Dato : 24-06-10 20:33

Jeg tror simpelthen, de har været for gamle.
Det kan være en fejl ved indfrysningen eller nedkølingen.
Har prøvet det; jeg spyttede den ud, jeg havde i munden, og spiste ikke flere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-06-10 20:41

Jeg siger som Frieda, og vær du glad for at du kunne smage det... man kan simpelthen få sådan en gang dårlig mave af fordærvede rejer

Håber da at din mand, lyttede til dig og ikke ligger brak nu?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-06-10 21:06

Hej.
Kort og godt : UD MED DEM.
Der er INTET der kan være mere skyld i en alvorlig omgang MEGET dårlig mave.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-06-10 23:42

Rejer skal opbevares korrekr ellers får de hurtigt , den kedelige bisag. Det betyder ikke nødvendigvis at de er sundhedsmæssigt dårlige.

Mange af de nyere lavenergi frysere er ikke kolde nok ope i toppen. Check med et tremometer om temperaturen der når de - 18 ° C. også øverst.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-06-10 10:28

Jeg synes, det er en ret tydelig jod-agtig smag, og det sker ind imellem at vi er uheldige og købe sådanne. Længe siden sidst, men nu skete det så i går. Jeg tror ikke de er fordærvede, for jeg ved at visse mærker rejer skal jeg bare holde mig fra. Disse lå i lage og det var så ikke et mærke, vi havde prøvet før. Jeg ved at rejer indeholder jod og selen, så det er sikkert dét, jeg kan smage. Men mon man kan gøre noget for at tage den dårlige smag. Det er kun mig, der kan smage det.
Ingen har fået dårlig mave efter i går

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 25-06-10 19:25

er de fra superbest er de nok ompakket

jeg syntes at der er stor forskel på den lage de friskkogte nypillede rejer er lagt i , men hvis man gir dem et hurtig skyl under den kolde hane og lader dem dryppe godt af i en skål foret med rigelig køkkenrulle så er det meste væk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-10 20:39

Ja hvis du skyller rejerne under vandhanen, bliver de ret smagsløse.

Jeg er sikker på at hverken iod eller selen er til stede i den elementære form. forbindelserne med iod kan du nok ikke smage. Men selen er i familie med svovl, som kan lave nogel ildelugtende forbindelser, som man kan fornemme, selv i meget lav koncentration.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-06-10 22:32

rejerne lugter på ingen måde dårligt, og som sagt er det kun mig, der kan smage det. hælder mere til jod smag end til svovl lugt.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 27-06-10 21:33

køb dem friske......sorte......kog dem selv..... det er et previlegie på vore breddegrader, at vi kan få friske fjordrejer

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 27-06-10 21:36

Tak for svaret frieda.