/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
biofilter til havedam
Fra : pico77
Vist : 722 gange
73 point
Dato : 04-05-03 18:28

Jeg har en ret lille havedam (500 l.) og jeg tænkte om der var nogen der havde nogle gode forslag til hvilket biofilter jeg skal købe?? Desuden vil jeg gerne vide hvilke pumper der passer dertil

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-05-03 22:29

Hej pico77
Jeg har ikke selv havebassin, men jeg har set under Silvans "Nyttige Tips", at der her er en hel del omkring emnet. Du kan prøve at kigge på http://www.silvan.dk/silvan/d947pro.nsf/pages/tips_og_raad som skulle være det direkte link, ellers må du ind på Silvans hjemmeside http://www.silvan.dk/ og kigge under Nyttige Tips (øverst oppe på menuen).

Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 73 point
Dato : 04-05-03 23:02

Hej pico77

Jeg har selv, tidligere, været ude og kigge på et biofilter til min egen havedam. Den er på ca. 1.000 liter. De er dyre, koster mellem kr. 1.200 og 2.000
Så jeg har lavet mit eget. Jeg fik - gratis fat i en 20 liter's plasticspand. Jeg købte i et byggemarked, en aftapningshane til en regnvandsbeholder. Borede et hul nederst i spanden, der svarede til aftapningshanen. Så købte jeg en pumpe til kr. 350,00.
I stedet for springvandet, har jeg sat en slange på udstrømningsrøret. og lagt den over i plasticspanden, som jeg har fyldt med - nederst, barkflis. Ovenpå barkflisen har jeg lagt et ca. 10 cm tykt lag af småsten. Øverst ganske almindeligt filtervat, købt i en dyrehandel. Det virker 100% perfekt. Da jeg startede det her i april måned engang, var det indsygede vand meget snavset. Det vand der kom ud af mit filter, var 100 % renset for alle urenheder og var krystalklart.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : pico77

Dato : 09-05-03 13:42

hmmmm.... linket kunne jeg ikke rigtig bruge til noget.... Fransksp's svar var o.k. men ikke brugbart i mit tilfælde, da det ikke er muligt at skjule filteret i noget buskads, så derfor havde jeg forestillet mig at det skulle graves ned. Så jeg mangler stadig nogle brugbare løsninger!!!

Godkendelse af svar
Fra : pico77

Dato : 05-06-03 18:44

Tak for svaret Franksp.