/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS lampe lyser (Mazda 323 1.3 1997)
Fra : bassenborg
Vist : 4263 gange
100 point
Dato : 19-06-10 20:23

Jeg har en Mazda 323 fra 1997, og den skal snart til syn.
Jeg skiftede de bagerste bremsebakker da de var slidt. Derefter rensede jeg det hele, og samlede bremserne igen. Jeg har også haft de forreste bremser skilt ad og renset dem. De var ikke slidte, så ingen udskiftning der.
Der går så et par dage, og så begynder ABS lampen at lyse konstant. Det har den gjort i næsten 14 dage nu.
Jeg hiver alle 4 hjul af igen og tager ABS følerne af og renser dem. Det har dog ikke hjulpet noget som helst. Følerne og tandkransene ser ikke ud til at være så gamle, og de var ikke beskidte i den forstand.

Hvad kan problemet så være?

Jeg har tjekket relæ og sikringer, og de ser fine ud.
Kan man måle sig frem til problemet?
Sidder der en boks af en art, der har med ABS'en at gøre?

HJÆÆÆÆÆLP!!!

Accepteret svar
Fra : rocoolsen

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-10 20:50

ABS følerne har en modstand på ca 1800 ohm og skal vise 0,25 V vekselspænding når du drejer hjulet.
Du kan også udlæse fejlkoder selv med et ældre voltmeter, men er lidt kringlet.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 19-06-10 20:58

Hvor skal jeg måle?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-06-10 00:15

I stikkene fra følerne, - og start med, at måle modstanden. Hvis du leder lidt på "nettet" og har tålmodigheden, kan du ofte finde ABS følere i f.eks. tyskland og spare en del penge.
Det er NÆSTEN sikkert, at en af dem har sagt tak og farvel.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 20-06-10 09:17

Hvad siger i til denne metode: http://www.mazdaiii.com/forum/showthread.php?t=123768624

Kig på CheeseHelmet's andet indlæg.

Så skal jeg bare have fundet en "service manual", og jeg tænker, er det ensbetydende med en reperationshåndbog?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-06-10 18:21

Tjoeh, men hvis jeg var dig, ville jeg følge rocoolsen`s forslag og måle ohm. Du vil meget hurtigt kunne se, hvis en af dem falder ved siden af, hvad de andre ligger på. Så har du lokaliseret synderen og så er det ellers om, at lede på "nettet" - enten herhjemme, eller i udlandet.
Jeg har flere gange købt i vores naboland mod syd, og det er hurtig ekspedition og lige til døren, - og hvad der er nok så væsentligt: En besparelse på 50 % er ikke ualmindeligt.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 20-06-10 19:26

Ok, det prøver jeg

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 23-06-10 20:45

Nu har jeg prøvet rocoolsen's forslag.
Modstanden var næsten ens på alle fire hjul, ca. 1400, men vekselspændingen viste forskelligt alt efter hvor hurtigt eg drejede hjulene.
Så, jeg ved ikke hvor meget jeg fik ud af det

Jeg tror at jeg finder en billig mekaniker i morgen, og får lavet en fejludlæsning.
Sådan en udlæsning kan vel fortælle præcist hvor jeg skal sætte ind, ikke?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-06-10 22:27

Det burde kunne lade sig gøre.

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 29-06-10 22:08

Tandkrans revnet grundet rust?
Dine målinger lyder ok.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 29-06-10 22:42

Tak for svaret rocoolsen.
Jeg fik lavet en fejlkodeudlæsning hos Mazda, og de kom frem til at det var føleren i højre bagside der er defekt.
Jeg får en ny på torsdag, og så skal den monteres.
Så håber jeg lampen går ud så jeg kan få synet bilen