|
| Fiesta 1,25 bruger meget olie. Fra : Puch1 | Vist : 2165 gange 200 point Dato : 19-06-10 13:25 |
|
Hej.
Jeg købte min Ford Fiesta 1,25 sidste efterår i oktober måned. Den køre rigtig godt, bortset fra den bruger ca 1L olie på en uge! Den bruger fra max til minimum på oliepinden, på en uge ca. 250-300 km.
Det har den faktisk gjort siden jeg fik den. Den har lige rundet 101.000 km. og det er sikkert!
Nå, spørgsmålet er så, om der er nogle herinde der har stødt på dette problem før på en fiesta? Det virker ikke til at det skulle være toppakningen, da kølervæsken ser fin ud, lidt mørk men uden olieklumper. Jeg har taget kompressions test på den, og alle cylindre har 12,5 - 13 bar. Når man tager tændrøret ud af cylinder 4 er det fyldt med slagger, fra olie. De andre tændrør er helt fine. Så er det bare om det er olietyve og/eller dårlige olieringe? Går lidt og overvejer at gå i krig med det selv og skifte det. Men har så hørt det ikke er sikkert man kan få nye stempelringe fra Ford?
Jeg er i lære som MC mekaniker, så der burd være en chance for jeg får det lavet ordentligt. Vil bare høre om i har nogle gode idéer/råd
Hilsen Jonas.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-06-10 13:54 |
|
Citat Det lyder som en meget slidt ventilstyr/foring. |
Enig!!! Kørte i Opel Ascona,for en del år siden.Den (de) havde samme problem.Der kom små revner,så olien sivede igennem.Men når de fabriksmonterede (bil fra ny) blev skiftet,var motoren som ny igen.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 19-06-10 14:41 |
|
Olieforbruget er ektremt højt, men det ved du vel.
Når så tændrøret ien cylinder er snasket, men kompressions måling er næsten ens på alle cylindre må det være re ventil stamme eller tætning /olietyven) som der er galt med. Den er ikke så svær at skifte selv uden at tage topstykket af. Sæt trykluft på cylinderen imedens ,så ventilerne ikke kan falde ned medens du skifter tætninger og checkker for slør ved ventilstammen.
Teoretisk kan det være en utæthed i toppakningen. Utætheder er ikke nødvendigvis til en kølekanal, men kan f.eks også være en lille utæthed mellem oliekanal og cylinderen. Så pumpes der jo olie ind i cylinderen med olietrykket.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 19-06-10 16:58 |
|
Tak for svarene alle sammen.
Transor: kan du prøve at uddybe dit sidste svar? forstår det ikke helt.
Jeg troede også mest selv på, at det var en dårlig olietyv, men som i siger, kan det også være ventilstammen. og det gør det jo en del lettere end hvis man også skulle skifte stempelringe.
Havde også overvejet at få skiftet både toppakningen og olietyve på én gang, for hvis det så ikke holdte op, kunne det jo så kun være stempelringe.
Jeres svar har været en stor hjælp.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 20-06-10 15:42 |
|
tandremmen blev skiftet en måneds tid efter jeg fik den.
Tak Cortina. Så er der jo ikke så meget andet end at gå igang med den i sommerferien måske.
Tak for hjælpen, alle.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 20-06-10 16:43 |
|
Nogle der ved hvor jeg kan købe en værkstedsbog til den kære bil, kan ikke finde den nogen steder på nettet.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 20-06-10 16:57 |
|
KØSTERS BOGHANDEL i Randers. De har gjort meget i bøger for biler.
Ved ikke om de er der endnu,men tror det.
Efter min nota: Raadhusstræde 2, 8900 Randers.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 20-06-10 17:00 |
| | |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 20-06-10 22:30 |
| | |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 20-06-10 23:36 |
|
Det var ikke skrevet særlig godt , så her er den igen:
For at kontrollere slid af stempelringene, kan man måle kompression. Derefter måles den igen efter at man med oliekanden har givet et skvæt ikke for tynd olie gennem tændrørshullet . Olien lægger sig på stempeltoppen og løber ned og tætner om slidte ringe/cylinder.
Hvis trykket stiger markant ved anden måling er utætheden ved ringene ,elers ved ventilerne.
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 22-06-10 20:07 |
|
Jeg har fundet en brugt bog på gulgratis.dk
I weekenden prøver jeg det med at lave komp. test igen med det olie, men hvor tyk skal olien være 10-40W?
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 22-06-10 21:26 |
|
Alm. motorolie vil være glimrende til dit brug. Dine kompressionstal i første måling ser ikke alarmerende ud, hvorfor det er relevant, at antage, at problemet ligger i topstykket. Jeg tror ikke en ny test vil ændre voldsomt på det, men så er det gjort.
Husk, at dine knastaksler er flugtborede, så ikke noget med, at afrette toppen! Hvis du gør det alligevel, vil knastakslerne blive sat i spænd, og så kan du gætte på, hvor længe det kører !
| |
|
Se da lidt lyst på det... DU skal bare skifte filter en gang imellem og spare at betale for bortskaffelse af gammel olie...
(ku ik lade være)
| |
| Kommentar Fra : Puch1 |
Dato : 26-06-10 20:46 |
|
Nå, nu har jeg lavet en ny måling.
Cylinder 1,2 og 3 ligger imellem 14,5-15 bar, men cylinder 4 ligger på 13 bar?.
Jeg prøvede at hælde en sjat olie i, 4 ml. men så gik den op på ca 18-20 bar.
Ånderøret på ventildækslet, skal den ikke puste ud af der? for den suger, det virker som om den puster når man holder hånden ca 5-8 cm væk fra, men tager man et lille stykke papir suger den det fast. Er det tegn på dårlige olie tyve når den suger?
Tager jeg helt fejl, når jeg tænker, at det må være dårlige olietyve på indsugnings ventilerne. Er olie forbruget ikke meget voldsomt hvis det var en dårlig skrabering?
Har købt en håndværksbog brugt, nu venter jeg bare på den med posten.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|