/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
stationær harddisk over på bærbar ???
Fra : solling
Vist : 1317 gange
40 point
Dato : 18-06-10 21:21

pyha så har jeg godt nok brug for hjælp...
Jeg havde for mange år siden en gammel stationær pc som pludselig ikke kunne tænde mere. Jeg havde en masse billeder på den som jeg gerne ville have ud, men har aldrig fået det gjort. Min bror har pillet harddisken ud af den gamle pc for mig og nu spekulere jeg jo så på om jeg på en eller anden måde kan tilslutte den til min bærbar pc for på den måde at komme ind på harddisken og få fat i mine gamle billeder .... kan det lade sige gøre ???? og hvad er ellers mine alternativer ??? håber der er nogen af jer computerkyndige der kan hjælpe mig ...
sorry at jeg ikke har flere point at gøre godt med ......

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 18-06-10 21:30

Hejsa

Du kan købe en USB skuffe, altså en skugge hvor du kan sætte din harddisk i og fra den tilslutte den til din bærbare PC...altså en for for eksternet drev...

spørg i den lokale PC butik, såvist jeg ved koster den ikke specielt meget

husk at den skal passe til den type harddisk det drejer sig om

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 21:34

uha det lyder jo fantastisk .. du har vel ikke et link til en sådan skuffe ???

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 18-06-10 21:39

Det kan sagtens lade sig gøre, enten med en ekstern harddisk boks som forklaret af Tordenkalven, eller bare et kabelsæt mellem computer og harddisk, sættes som vises er magen til et sæt som jeg selv har billigt og nemt at bruge:
http://www.batteribyen.dk/usb___sata___ide_hdd-p-3583.html?cPath=552_237_257&osCsid=19bdff3f3909c4d43ec6c05f6a2d69a6

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-10 21:39

Du behøver ikke en "skugge" for du kan nøjes med et kabelsæt til at tilslutte harddisken til en USB port. Et sådant kabel koster kun omkring 100-150 kr, incl. en strømforsyning.
'
Kablet er et godt tilbehør, slige situationer, da det kan håndtere både 3,5" og 2,5" diske, lige som det har tilslutninger til både PATA og SATA.
Din gamle disk eruden tvivl en PATA til en IDE port. Den skal bare stilles så den er MASTER-disk,
så skal din PC nok finde den.
Herefter har du fld adgang til alle filerne!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-06-10 21:40
Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-10 21:41

o.v.n. var lige lidt hurtigere.
Kablet kan også bruges til CD/DVD drev.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-06-10 21:43

Ja man skal squ være vågen her, hvis man skal sove

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 21:44

Hvis du vælger en boks som den jeg viser her, en det til en mere varig løsning, du kan bruge harddisken som gemme drev og have sikkerheds kopier på den efter at du har hentet de billeder som er på nu:
http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=278231&SamleMenuID=11&gruppe=5128&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Sandberg&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 21:45

JEG ELSKER JER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! på min harddisk står der model:DJNA-370910 E182115 HG RATED: 5V 300mA .... kan det hjælpe nogen til at sige hvilket kabel jeg skal have ???

Når jeg så slutter den til, vil den så dukker op under "computer" som hvis jeg slutter min alm. eksterne harddisk til den bærbar med usb ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 21:47

Der står i spørgsmålet at det er en harddisk fra en gammel computer, derfor viser jeg kun en harddisk boks til en ATA disk, kabelsættet er med selvstændig strømforsyning og kan bruges til begge typer diske + at der tilsluttes et DVD eller CD drev som *Severino skriver

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 21:50

hæ hæ øhh ved ikke hvad sata og ata er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 21:50

Bestem dig til om du vil have et kabelsæt eller en boks
kabelsættet er der en lille CD med til og den skal installeres på en XP computer, Windows 7 behøver ikke den CD der er driveren indbygget, og JA du kan se din gamle harddisk under Denne computer eller Computer hvis du har Vista eller Windows 7

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 21:54

Klart kabelsættet ... og ja har vista

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-10 21:56

Moderne XP'er har allerede denne driver liggende. (Det har min i hvertfald)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 21:56

Mit gæt er at det er en ATA disk, du kan se på disken hved det er for en svend ved at se på stikket bagpå, er den magen til den her: http://www.magic-pro.com/product/other/img/ATA.jpg
på billedet er det et kort som sættes i stikket, på din computer er det et bredt fladt kabel.
Ikke at det betyder noget hvis du vælger kabelsættet, den er universal

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-10 22:05

ATA kaldes også for PATA.
PATA er parrallel forbundet til PC
SATA er serielt forbundet til PC.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 22:26

Jamen ok ... så er det altså kabelsættet som ovn anbefalede jeg skal købe .... og alle er enige om at det kan bruges til den harddisk jeg har ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 22:29

Køb du rolig sættet, jeg garanterer at du kan bruge det, det er nemlig universal med hensyn til tilkoblings muligheder, hvis der bliver problemer med at bruge sættet så spørg

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 18-06-10 22:35

Tak for svaret ELSKEDE ELSKEDE o.v.n.. HA HA HA HA YOU MADE MY DAY !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og tak til alle jer andre for de gode input!!! I ER SUPER

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-06-10 22:40

du har så reddet hele min weekend ovenpå den bemærkning
tak for accept og som sagt så spørg endelig hvis der skal lidt vejledning til

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-06-10 22:54

Den på linket viste enhed virker garanteret til både 2,5 og 3,5 tommer diskdrev.
Benytter den selv.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=CMz-kYjDqqICFVIsDgodIFuORA

Kommentar
Fra : grow

Dato : 19-06-10 11:18

Undskyld "solling"
Kom lige til at læse at mit link måske ikke virker med Vista!
grow