/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bakspærre på bådtrailer
Fra : kristianc
Vist : 3272 gange
50 point
Dato : 18-06-10 12:08

Hej. Jeg ved godt at det ikke er en bil, men der er sikkert en af jer der har forstand på biler, der kan svare på mit spørgsmål. Jeg er ved at skifte bremsebakker, bremsekabler osv på min bådtrailer. I den forbindelse har jeg nu set hvordan bakspærren ser ud. Jeg kender godt til funktionen af den, men hvordan virker det rent mekanisk? Er der en der kan forklare det? For det kan jeg ikke gennemskue.

Et billede kan ses her http://www.team-emilie.dk/bak.jpg
Det skal siges at den var rustet fast, men jeg har nu restet alt og bestilt nye dele.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-06-10 12:33

Bakspæren påvirkes ikke ved et let tryk, som fx at bakke. Hvis du vil prøve det, kan du slippe koblingen i bakgear, så vil du mærke, at den bremser - hvis den virker -MEN jeg vil ikke anbefale metoden!!!!!

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 18-06-10 12:38

Men kan du forklare mig kort hvordan den mekanisk virker? Der er jo ikke andet en den fjeder og så justerskruen der rører ved bakspærren?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-06-10 15:08

Hvis hjulet kører baglæns er der en pal i bremseskålen der formentlig går ind og låser bremsevirkningen op.
Altså bremsen bliver inaktiv i det øjeblik hjulet kører baglæns. Kan du så ikke se systemet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-06-10 16:56

Det eneste der ved en bagudrettet drejning af trollen, kan påvirker oplåsningen er når barkerne glider/forskydes baglæns.

Så vidt jeg ved er der ikke noget mekanisk på trolen der laver oplåsningen, kun den bagudrettede friktion på bakkerne.

Jeg fandt lige billede mere som ligner dit meget.http://www.smaabaadsfiskeri.dk/images/traileren%209.jpg
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-06-10 16:59

Fjederen bruges til genaktivering af normal bremse funktion når påvirkning af bremseaktivering ophører.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-06-10 18:37

Bakspærren er vel lig med påløbsbremsen. Når man bakker er det trykket på påløbsbremsen, som afgør om den skal bremse eller ikke.
Der er en vis modstand i bremsesystemet, således at hvis du bakker for hurtigt, inden traileren begynder at følge med, så knalder den bremsen i.
Hvis du derimod starter stille og roligt, så traileren begynder at rulle, så vil bremsen ikke reagere.
Mest problematisk er at bakke op ad bakke, dabelastningen kan blive så stor, at bremsen reagere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-10 21:53

Kan man ikke bare påmontere en flyder a`la` i et toilet så den bremser når bådtraileren er bakket tilstrækkeligt langt ned i vandet ?