/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken dyse skal jeg skifte til?
Fra : Fanten
Vist : 2054 gange
92 point
Dato : 17-06-10 14:35

Ja, så har jeg så et problem, folkens
Min knallert kørte 80 km/t med standard udstødning, og standard motor og det hele (begrænsninger taget). Så satte jeg en Leovince TT knæk-udstødning på den, men nu kører den kun 50-60! Den kører fint nok, altså den har ingen dødpunkter med knæk-udstødningen, men jeg tænker bare: hvilken dyse skal jeg have i? Der sidder vistnok 54 standard i den nu, vil det hjælpe på topfarten at smide en anden i?

Og så har jeg et powerluftfilter jeg har smidt på den. Den går helt død ved bundgas med det, skal jeg så heller ikke skifte dyse der, og igen: hvilken?

på forhånd; tak!

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 17-06-10 14:38

Hvordan lyder den når du giver fuld gas? Laver den nærmest 4-takter, eller dør den som om den løber tør for benzin?

Hvis den 4-takter får den for meget benzin, og du skal have en mindre i.
Hvis den dør som om den får for lidt benzin, så skal du have en større i.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-10 14:42

Citat
Der sidder vistnok 54 standard i den nu, vil det hjælpe på topfarten at smide en anden i?

Måske...men det ville hjælpe en hel del på event. kvæstede personer i trafikken hvis du holdt dig inde for lovens rammer

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 17-06-10 14:44

Dennis85, den dør ikke eller noget med standard luftfilter - men med powerluftfilteret dør den, som om den lige er løbet tør for benzin eller noget - men tror du ikke der skal større dyse i? 54 er jo i forvejen meget lavt?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 17-06-10 15:25

Jo jeg vil også mene større dyse. Et bedre luftfilter giver også mere luft, så for luft/benzin blandingen passer, skal der også mere benzin til.

Citat
Måske...men det ville hjælpe en hel del på event. kvæstede personer i trafikken hvis du holdt dig inde for lovens rammer

Nu melder historien jo intet om hvorvidt der køres på bane eller andre lukkede arealer, eller på almindelig vej.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 17-06-10 15:55

Hvis det så er en 54 dyse, hvilken skal jeg så bruge?

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 17-06-10 16:07

Det er svært at sige, du er nødt til at prøve dig frem.. Prøv evt. at købe en 10 numre større, og se om det er helt hen i skoven.. Derefter kan du finjustere det, ligesom afsnittet om dyse her:
http://www.scootzone.dk/guides/indstilling-af-karburator.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-10 16:28

I sær i en totaktmotor betyder afstemningen af udstødningsrøret en del for skylningen.
Derfor kan du ikke kompensere en forkert udstødning ved at ændre på dysen.

Det er sådan at ved højt omdrejlingsstal skal udstødningrøret være i resonans, så den suger det sidste af udstødningsgassen ud ,og frisk benzinblandet luft ind.
For kort eller for langt rør ødelægger den effekt.

Jo mere du ændre af den slags, des dårliger vil den køre.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 22-06-10 23:27

Hvilken scooter snakker vi om?
Uanset hvilken scooter det er, så er en 54'er dyse er alt for lidt når der er powerfilter og anden udstødning, jeg vil tro at du skal op i nærheden er størrelse 80 før den kører godt, men der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem. Jeg ville starte med fx. en størrelse 75 og så tage den derfra.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 04-07-10 00:16

Vi snakker om en Derbi Atlantis med 68 dyse standard fandt jeg lige ud af

Altså bestiller Malossi Sport 70ccm, 47mm her om meget snart, hvilken dyse vil du tro jeg skal op i så? :D Med knæk og powerluftfilter vel og mærke.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 04-07-10 18:40

Prøv at starte omkring 90 og så kig på tændrøret og skift til den passer, men må ikke gå for mageret og slet ikke når den skal køres til.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 04-07-10 23:28

må ikke gå for mageret? er det bedst at have en større dyse end for lille dyse, mens man kører til, fordi jeg får jo ikke muligheden for at køre til med den korrekte dyse, da jeg ikke må give bundgas, og ikke kan se om dysen passer i?

Accepteret svar
Fra : simon-ms

Modtaget 92 point
Dato : 05-07-10 18:43

Ja, hellere lidt for meget benzin end lidt for lidt. Den bliver for varm hvis den ikke får nok benzin og kan risikere at sætte sig hvis det er meget galt. Selvom du ikke vil give bundgas når du tilkøre, så prøv stadig at se på tændrøret, det passer stadig nogenlunde.

Godkendelse af svar
Fra : Fanten

Dato : 06-07-10 13:16

Tusinde tak for hjælpen, det prøver jeg