/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Påsætning af filt på gipsloft
Fra : HomeAlone
Vist : 3576 gange
100 point
Dato : 17-06-10 10:46

Hej,

Jeg har sat nyt loft op med to lag gipsplader, spartlet og slebet - 3 gange - så det efterhånden ser ganske pænt ud.

Der er lidt delte meninger om der skal filt op når man kigger rundt her, men jeg har bestemt, at det skal der. Jeg regner med at bruge "overlappemetoden" hvor man skære gennem begge lag og derefter fjerner de afskårne strimler.

Spørgsmålet går nu på hvordan man undgår at skære i gipspladen ovenover, når man selvfølgelig skal skære gennem begge lag filt?

Og hvordan påsætter man nemmest filten, uden at der opstår buler eller luftlommer inden under? Jeg forstillede mig at bruge en gummirulle. Er der nogle der har erfaring med dette, og hvor pokker køber man en gummirulle? Har ikke kunnet finde en online - måske fordi den har et andet navn, som jeg ikke kender?

Tak for svar

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 17-06-10 11:58

Vi brugte en blød hovedet kost med langt skaft til opsætningen, og det blev helt fint.
Mht at skære igennem, så er det heller ikke noget problem hvis du bruger en stanley kniv med nye blade, det kan ikke ses når du har malet filten.

Så bare klø på

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-10 12:43

Hejsa.
Vores håndværker brugte en bred gummi spartel til at få luftlommerne væk med.
Med hensyn til at skære gør du bare som ovenfor beskrevet ...ingen problemer med det.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-10 23:56
Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 18-06-10 01:40

Det bedste resultat for opsætning af filt er følgende: STEP BY STEP

1.Mål længende at loftet og rul filten ud, så banerne er ca 40/50 for lange på gulvet.
2. Lav det antal baner filt der er brug for og rul dem op igen og påsæt tape så filten ikke ruller ud igen
3. Mål så fra hjørnet og ud med en blyant på 95 cm (filten er 1.m) Afsæt 3 steder på 95.cm så du får den første bane lige fra starten..... VIGTIGT fordi, hvis den ikke sidder lige fra starten får du problemer med de næste baner
4. Påfør/rul filtklæber på loftet ca 120.cm ud fra væggen og opsæt den første bane efter de streger du kan se gennem filt klæberen... (klæberen tørre hvis du ruller hele loftet)
5. Brug en blød kost på en stang/forlængerskafe..... Når du har sat den første bane filt op og klemt den på tager du din kost du har ved hånden og sætter midt på banen og går ned i den anden ende af loftet. Og tryk filten på med kosten herefter....
VIGTIGT... Hvis gulvet er beskidt fra gamle spartle m.m. må filten ikke ramme gulvet (ellers kommer der buler på loftet.
6. Herefter er det bare at gentage med at rulle klæber på, men næste bane overlapper du med ca.1,5-2.cm (det er vigtig at overlappet også sidder lige ellers passer filten ikke når du kommer ned i den anden end af loftet....
7. Skær med en skarp hoppekniv mellem overlappet af filten og tag strimmelen ud og glat ud med kosten
8... gentag til du er færdig

VIGTIG:Brug ubehandlet filt, da det er meget svært at få loftet flot med behandlet/grundet filt...(knækker) På lige vægge er behandlet/grundet filt super, men ikke lofter...

Mal herefter loftet med filtfylder/vævfylder 2 gange og afslut med 2 gange loftmaling glans 01/02
Inden du maler med loftmaling kan du slibe lidt på overlapningerne af filtet

Held og lykke

PS...Gå loftet efter en sidste gang for at se om du har glemt at slibe eller kommet for lidt spartle på loftet inden du begynder på overstående...

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 18-06-10 10:32

Tak for svaret, og den meget fine gennemgang McBobo.