/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
SKYDEBANER KAN DE SES!
Fra : TEAS
Vist : 1083 gange
200 point
Dato : 04-05-03 10:46

Skydebaner med skydefeldt ud over søterritoriumet der ikke er på søkortet eller efterretninger for søfarende.
Skydebaner med skydefeldt der ikke er afmærket med speciel afmærkning gule bøjer eller gule stager med gult kryds.
Den røde kugle der viser der er skydning,men hvilken vej vender banen.
Kan den røde kugle ses eller falder den i med baggrunden set fra søen
Vi er ca 200000 personer i ca 90000både der nyder tilværelsen på det danske søterritorium
og vi ønsker ikke at blive ramt af nedslag af skud fra hjemmeværnfolk og andre folk med våben ved sejlads
langs de smukke danske kyster.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 04-05-03 10:54

Hejsa
skydebane er ikke markeret på søkort i modsætning ... type, som anvendes i forsvaret,
med henblik på ... sikkerhedsmæssige forhold på de 21 skydebaner, der blev ...

Jeg kan da oplyse dig / jer om at der sker noget i sagen. Kopi fra (se nedenfor) http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/FOU/Almdel_bilag115.htm

Spørgsmål nr. 23:

Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse af 28. oktober 2002 fra Harding E. Larsen vedrørende hjemmeværnets skydeøvelse på Mandehoved den 11. august 2002, samt kommentere de vedlagte bilag.

Svar:

Hjemmeværnskommandoen har oplyst følgende:

"En enhed fra hjemmeværnet gennemførte den 11. august 2002 omskolingskursus til gevær M/95 på Mandehoved Skydebane. Skydningen blev gennemført af frivillige i hjemmeværnet med den nødvendige uddannelse.

Skydebanen er en civil skydebane, som ejes af en selvejende institution "Hjemmeværnets Skydebane på Mandehoved", som lejer skydebanen ud til hjemmeværnet. Den civile skydebane er ikke markeret på søkort i modsætning til forsvarets faste skyde- og øvelsesterræner. Skydebanen var godkendt til skydning med militære håndvåben af Skydebaneinspektoratet ved Hærens Kampskole under bl.a. forudsætning af, at der var etableret en effektiv observation, så skydning kunne standses, hvis indpassage i fareområde fandt sted. Det lokale hjemmeværnsdistrikt har ifølge hjemmeværnets bestemmelser det vedligeholdelses- og sikkerhedsmæssige ansvar for skydebanen og dens installationer i forhold til hjemmeværnets anvendelse af skydebanen.

Under gennemførelsen af skydningen den 11. august 2002 passerede Harding E. Larsens sejlbåd i en afstand af 926 m fra kysten ind i fareområdet for den pågældende skydning, hvor fareområdet strakte sig 2200 m ud over vandet. Harding E. Larsen anmeldte hændelsen til Køge Politi, der ved besigtigelse af skydebanen konstaterede, at alle sikkerhedsforskrifter for anvendelsen af skydebanen umiddelbart var overholdt, herunder hejsning af advarselskugle for søfarende, afspærrings- og advarselsforanstaltninger samt tilstedeværelse af skydeleder og sikkerhedsobservatører.

Endvidere rettede Harding E. Larsen efterfølgende henvendelse til Hjemmeværnskommandoen den 13. august 2002 om hændelsen, hvor Hjemmeværnskommandoen oplyste, at man ville undersøge sagen. Hjemmeværnskommandoen anmodede det pågældende hjemmeværnsdistrikt om at redegøre for hændelsen med henblik på at kunne iværksætte undersøgelser ved Skydebaneinspektoratet om skydebanens sikkerhedsmæssige forhold samt eventuelt ved Forsvarets Auditørkorps om hændelsens faktiske omstændigheder. Forsvarskommandoen blev ligeledes orienteret. Harding E. Larsen rettede endvidere selv henvendelse til Forsvarskommandoen den 14. august 2002. Forsvarskommandoen anmodede indledningsvis Søværnets Operative Kommando om at behandle henvendelsen. På baggrund af henvendelserne til forsvarets myndigheder blev det besluttet, at Hjemmeværnskommandoen skulle behandle sagen. Det skal bemærkes, at hjemmeværnet ikke siden 11. august 2002 har gennemført skydninger på Mandehoved Skydebane.

Hændelsen blev efterfølgende omtalt i dagspressen den 23. august 2002. Samme dag redegjorde hjemmeværnsdistriktet for dets foreløbige opfattelse af hændelsesforløbet, som afveg fra Harding E. Larsens oplysninger. Hjemmeværnskommandoen anmodede derfor Forsvarets Auditørkorps om at iværksætte en undersøgelse af hændelsesforløbet. Endvidere havde Skydebaneinspektoratet indført skydeforbud for Mandehoved Skydebane som følge af oplysningerne i dagspressen, indtil de sikkerhedsmæssige forhold var kontrolleret. Hjemmeværnskommandoen orienterede den 29. august 2002 Harding E. Larsen om det indførte skydeforbud for Mandehoved Skydebane, samt at Skydebaneinspektoratet og Forsvarets Auditørkorps havde indledt undersøgelser for at få belyst hændelsen. Hjemmeværnskommandoen oplyste endvidere, at man løbende ville orientere om sagens udvikling, herunder når Hjemmeværnskommandoen havde afgjort sagen.

Skydebaneinspektoratets undersøgelse af Mandehoved Skydebane den 27. august 2002 afdækkede tekniske fejl ved det pejleapparat, der var en central del af banens sikkerhedssystem. Pejleapparatets faste indstilling til en sikkerhedsafstand på 2700 m udviste i stedet ca. 675 m som følge af slid og forkert indstilling. På baggrund af en teoretisk beregning fandt Skydebaneinspektoratet det sandsynligt, at projektiler er faldet i vandet i området omkring sejlbåden som forklaret af Harding E. Larsen på den angivne afstand 926 m fra kysten. Skydebaneinspektoratet opretholdt derfor skydeforbudet for skydebanen, og som konsekvens af undersøgelsen blev skydeforbudet udvidet til at omfatte 20 tilsvarende skydebaner under Hjemmeværnskommandoens myndighedsområde. Hjemmeværnskommandoen har efterfølgende indkøbt et antal afstandsmålere af samme type, som anvendes i forsvaret, med henblik på at forbedre de sikkerhedsmæssige forhold på de 21 skydebaner, der blev omfattet af skydeforbudet. Ophævelse af skydeforbudet vil i hvert enkelt tilfælde forudsætte en fornyet godkendelse fra Skydebaneinspektoratet. Den fornødne godkendelse er opnået for fire af de 21 skydebaner på nuværende tidspunkt.

Forsvarets Auditørkorps undersøgelse af hændelsen forelå den 16. december 2002. Undersøgelsen blev gennemført i samarbejde med Køge Politi, ligesom Skydebaneinspektoratet og Rigspolitiets Kriminaltekniske afdeling har ydet støtte. Forsvarets Auditørkorps undersøgelse af de faktiske omstændigheder viste, at Harding E. Larsens sejlbåd enten ikke blev bemærket, eller at der skete en fejlbedømmelse af bådens placering i farvandet under gennemførelsen af skydningen den 11. august 2002 på Mandehoved Skydebane. Skydebanens sikkerhedsmæssige foranstaltninger var utilfredsstillende ved, at pejleapparatet havde tekniske fejl som anført ovenfor, samt at advarselskuglen ikke fremtrådte tydeligt i farven. Flere frivillige i hjemmeværnet havde kendskab til pejleapparatets mangler. Det lokale hjemmeværnsdistrikt havde ikke ført det fornødne tilsyn med de sikkerhedsmæssige forhold på den lejede skydebane. Personel ved distriktet havde ikke modtaget indberetninger om pejleapparatet.

Fastansat personel i hjemmeværnet er undergivet den militære straffe- og retsplejelovgivning, hvorfor Forsvarets Auditørkorps har foretaget en vurdering af, hvorvidt de pågældende har handlet ansvarspådragende efter den militære straffelov. På baggrund af Forsvarets Auditørkorps vurdering har rettergangschefen, Chefen for Hjemmeværnet, pålagt en fastansat i

hjemmeværnet et disciplinarmiddel som følge af uagtsom overtrædelse af den militære straffelovs § 15 om pligtforsømmelse for ikke at have etableret det fornødne tilsyn med de sikkerhedsmæssige forhold på Mandehoved Skydebane.

Frivillige i hjemmeværnet er ikke undergivet den militære straffe- og retsplejelovgivning, hvorfor Politimesteren i Køge har vurderet, hvorvidt frivillige i hjemmeværnet har kunnet retsforfølges efter civile regler, herunder straffeloven. Det fremgår af Harding E. Larsens henvendelse, at Politimesteren i Køge den 25. oktober 2002 meddelte, at der ikke er rimelig formodning om, at nogen kan straffes for et strafbart forhold. Hjemmeværnskommandoen blev bekendt med afgørelsen den 1. november 2002, hvorefter Hjemmeværnskommandoen orienterede Harding E. Larsen om, at Hjemmeværnskommandoen ikke havde afgjort sin del af sagen, da Forsvarets Auditørkorps undersøgelse endnu ikke var afsluttet. Endvidere fremgår det af henvendelsen, at Harding E. Larsen har påklaget Politimesteren i Køges afgørelse til Statsadvokaten for Fyn, Sydøstsjælland mv. Det er over for Hjemmeværnskommandoen oplyst, at statsadvokatens afgørelse ikke foreligger på nuværende tidspunkt.

Tjenstlige forseelser begået af frivillige i hjemmeværnet kan afgøres med anvendelsen af disciplinære midler, jf. § 14 i lov om hjemmeværnet og kongelig anordning om anvendelse af disciplinære midler ved hjemmeværnet. Der er udelukkende tale om forvaltningsmæssige afgørelser. Hjemmeværnskommandoen afventer statsadvokatens afgørelse på Harding E. Larsens påklage, om der er grundlag for at retsforfølge efter civile regler, herunder straffeloven. Hjemmeværnskommandoen vil herefter vurdere, om der er begået tjenstlige forseelser.

Hjemmeværnskommandoen har over for sine underlagte myndigheder indskærpet deres ansvar for skydebaners sikkerhedsmæssige forhold, samt over for ansvarlige for sikkerheden på skydebaner indskærpet brugen af relevante hjælpemidler, herunder ved fastlæggelse af fareområde over vand."

Jeg finder hændelsen den 11. august 2002 meget beklagelig. Der må ikke kunne herske tvivl om sikkerheden i forbindelse med forsvarets, herunder hjemmeværnets skydninger. Jeg betragter derfor hændelsen med stor alvor.

Jeg har derfor anmodet Hjemmeværnskommandoen om at indskærpe gældende regler overfor alle underlagte myndigheder og personel, som er bemyndiget til at forestå skydninger. Jeg har endvidere anmodet Hjemmeværnskommandoen om i samarbejde med Forsvarskommandoen at vurdere, om forsvarets gældende bestemmelser vedrørende uheld, usædvanlige hændelser, overtrædelse af sikkerhedsbestemmelser, melding og rapportering mv. i forbindelse med forsvarets skydninger er tilstrækkelige, eller om der er behov for at ændre eller tydeliggøre disse.

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 07-05-03 07:44

Tak for svaret CLAN.
Det er noget mærkeligt noget med de skydebaner.
Jeg ville mene at alle skydebaner hvor der skydes ud over havet skal været afmærket på søkortne
og afmærket med spicel afmærkning på havet gule bøjer med gult kryds.Samt i efterretninger for søfarende.
I juni,juli og august mener jeg ikke at der er ret mange skydninger overhoved.
mvh.
Teas

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-05-03 10:34

Hej Teas
Jeg er helt enig med dig, der påberåbes om sikkerhed både her og der, men de har vist lige "glemt" noget. Godt der er fokus på dit emne, så mon ikke der snart kommer klare regler for det... og dog folketinget er jo ikke just berygtet for deres hurtighed, det ender nok op i stakken med alle de andre ting, de burde tage sig af (min mening).

Hygge... og god vind
Søren

NB: Takker for points