/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Strandet hval ?
Fra : Provsten1
Vist : 684 gange
300 point
Dato : 16-06-10 12:45

Hvad bør man gøre ved den finhval, som er strandet i den inderste del af Vejle Fjord ?
Er det ok at forsøge at bugsere den 15 mtr. lange hval ud på åbent vand eller skal man aflive den ?

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-10 12:49

Min mening--- hvis den ser sund og rask ud --- skal den have lov at leve

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 16-06-10 12:51

du fodrer den med kiks

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-10 12:57

Hvalen er sluppet fri af Vejle fjord siger de lige i radioen

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 310 point
Dato : 16-06-10 12:58

Et meget aktuelt spørgsmål !
Efter min mening skal man aflive hvalen, som af én eller anden grund har forvildet sig ind på lavt vand i en fjord på den jyske østkyst, nærmere bestemt i det skønne Vejle. Det er uforsvarligt over for dyret at forsøge med hjælpeaktioner over for så stort et væsen, som formodentligt alligevel, hvis det skulle lykkes at trække den fri "af grunden" er dødsdømt, da man nemt under en sådan manøvre vil komme til at beskadige det. Blot dens vægt kan være medvirkende til, at vitale dele er blevet trykket så meget, at uoprettelige skader er sket ! Iflg. indsalg i radion kunne man ligeledes forstå, at hvalen er meget mager og virker afkræftet.
Derfor er det det mest humane at aflive den - hvis ikke man i DK ved hvorledes det skal gribes an, må man tilkalde eksperter fra Grønland eller Norge - de ved hvordan det skal gøres rigtigst !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-06-10 12:59

Du opstiller gynger og karruseller og gør det til en kommerciel pengemaskine, når hvalen så er død af stress sælges den til hvalbøffer se så ruller millionerne!
At voksne mennesker kan finde fornøgelse i at se et stort tungt dyr ligge og lide er mig en gåde!
Nå men nu har hvalen skubbet sig fri skriver TV2 breaking news!
MV2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-10 13:28

Denne gang slap vi for at skulle afgøre hvalens skæbne.... den klarede det ved egen hjælp (så længe det varer) for den havde det ikke så godt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-10 14:07

Jamen så foreligger der en helt anden sag. Rent stratetisk ville det eller have været en god disposition at fjerne hvalen - delvist ved egen kraft, for eventuelt senere at aflive den i nærheden af en tilgængelig strand (nordsiden af fjorden, hvor bundforholdene tillader, at man let kan slæbe den helt ind til stranden.
Sådan en fætter lugter altså ikke godt - og det er ikke smart at skære den op i et farvand hvor byen snart når helt ud til midt på fjorden med et væld af dejlige huse helt ned til vandet.
Det bliver spændende at se fortsættelsen på historien.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-06-10 14:09

- det er bare bb1 der er ude og prøve sit nye oilskin-sæt...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-06-10 15:02

Nu er man igen ond ved bb1 . . .
Man skal vær god ved dyr især dem som holdes fanget!
Dyr lever og dyr dør. Kun mennesker kan ikke forholde sig til at der er forgængelighed ude i den 'onde' natur.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-10 15:19

I sådanne tilfælde er der normalt ikke noget at gøre. Det er praktisk talt umuligt at få et så stort dyr fri af stranden, så normalt lader man naturen gå sin gang. Det er samtidig meget svært at aflive hvalen, siger han.
Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1363512.ece#ixzz0r1QiVDeF

De prøver at få den fri, men ellers vil de lade naturen gå sin gang--- lyder da fornuftigt, at vi mennesker ikke skal bestemme ALT

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-10 16:41

Jeg så, for ikke så lang tiden siden, hvordan lyse hoveder forsøgte at sprænge en enorm hval i så små stykker, at nedbrydningen ville kunne fremskyndes.
Man brugte for meget sprængstof, og tilskuernes biler (i flere hundrede meters afstand) var overbemøget af indvolde og råddent hvalkød. Wauw for en forestilling.
Nu kan en hval vel også blive træt, og det kan da være, at den snart liver op. Men ellers: Bon appetit derovre ved Vejel Fjord.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-06-10 20:43

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-06-10 14:09
--------------------------------------------------------------------------------
- det er bare bb1 der er ude og prøve sit nye oilskin-sæt...
------------------------------------------------------------------

Øjenvidnet4°

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 16-06-10 22:43

Citat
At voksne mennesker kan finde fornøgelse i at se et stort tungt dyr ligge og lide er mig en gåde!

Hvor fanden har du fra, at vi der stod og fulgte hvalens kamp denne formiddag, fandt førnøjelse i dens lidelser.

Tvært imod fornemmede man kun sympati med dyret, hvilket gav sig udslag i, at mange af de tilstedeværende klappede, da hvalen efter timer, endelig fik nok vand under bugen, til at svømme væk.

Desværre kun for at strande nogle få hundrede meter nærmere byen, hvilket sikkert var dødsdommen over den.

Den får en sidste chance, når det bliver højvande i nat, så lad os bare håbe.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-10 23:03
Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 17-06-10 08:02

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Jeg er helt på linie med Øjenvidnet i denne sag - desværre viser det sig nu, at hvalen er døende og man agter ikke at udfri den af sine pinsler, men lader den kvæles langsomt - det er for slapt !! Men typisk dansk !!!

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-06-10 08:27

Nogen der ved hvordan man afliver en hval i Danmark?

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-06-10 08:40

Som Øjenvidnet skrev, kan man spørge grønlændere, nordmænd eller færinger om, hvordam det skal gøres - de er vant til at håntere den slags !

Mvh
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-06-10 08:43

Tak for point til Provsten1.

Korrekt svar fra Provsten vedr. aflivning - i mit første svar glemte jeg færingerne, som naturligvis også kan teknikken.

Øjenvidnet4