/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Opsætning af trådløs (halv forbindelse?)
Fra : drummer1000
Vist : 855 gange
50 point
Dato : 16-06-10 08:31

Hej derude

Jeg har lige købt 25 mbit hos stofa, men har bare det problem at når jeg kører over det trådløse lægger min forbindelse kun på 11-13 mbit. Det fungere fint hvis jeg kører med kabel(altså 24-25 mbit)

Mit fysiske opsætning er: Modem(Stofas) til min rounter (Netgear) til 2 bærbare

Når jeg laver en fejlmelding på det trådløse netværk på en af bærbarene kommer windows med besked: Det er ikke muligt at kommunikere med dns server(også en masse tal)

Jeg har prøvet at logge på rounteren og bruge de dns server tal som rounteren giver mig på bærbarene men det giver mig stadig kun 12-13 mbit i hastighedstestene.

Kan jeg gøre noget ved min opsætning af det trådløse som evt kunne hjælpe mig med at komme op på de 25 mbit over mit trådløse ? Ellers nogle forslag til hvad dette kan skyldes?

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 16-06-10 08:50

Det afhænger lidt af hvilken model af Netgear der er tale om.

12-13mbit trådløst er trods alt bedre end det mange af os andre oplever. Vores TDC-router laver dog fint 54mbit trådløst.

Men hvis der er to computere tændt samtidig vil de 12*2 give 24mbit, og så passer pengene.

Kommentar
Fra : drummer1000

Dato : 16-06-10 12:07

Netgear WGR614 v9 - Nej det giver også kun 12 mbit når den ene kun er sat til.

Nogen der har et bedre forslag ?

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 16-06-10 13:02

http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2587 kan du hente nyeste firmware - version 1.0.9

Hvilken type trådløst netværkskort har du? Problemet kunne jo ligge dér hvis det kører fint med kabel på det "almindelige" netkort.

Vi skal nok finde fejlen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-06-10 14:45

Du kan aldrig regne med at en trådløs router giver samme hastighed som en kablet router, noeget af hastigheden vil gå tabt i "luften" når det er en trådløs forbindelse. Ud hvor det så er der også andre ting at tage hensyn til såsom vægge, loft og gulv. Og så skal man også regne med at der er forskel på hvad ens vægge, gulve og lofte er lavet af.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-06-10 14:55

Hvis dit trådløse netværk er af typen 802.11b, så kan du ikke forvente mere.
Hvis det er af typen 802.11g, skulle det gerne køre min 54 Mbit teoretisk.
Linux-man er lidt ude af kurs! for man kan sagtens opretholde fuld hastighed med to PC'er på netværket, da det kun er det øjeblik man anmoder om at hente data, at der er trafik over nettet. Det er altså ikke konstant.
Hvis en af dine PC'er kun kan køre 802.11b, så vil den trække hastigheden ned for den anden, så længe de er på nettet, da det er den laveste faktor der er afgørende.
Problemet kan også opstå, hvis der ikke er tilstrækkelig signal mellem AP og PC, så vil AP i AUTO mode nedsætte hastigheden for at skabe en stabil forbindelse.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 16-06-10 15:10

Severino. Det lyder ikke helt skævt det du siger...