/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udluftning med varmegenindvinden
Fra : Peder99
Vist : 2066 gange
100 point
Dato : 13-06-10 21:44

Hej.

Jeg er i gang med renovering af min kælder, hvor jeg prøver at begrænse fugt ved blandt andet at banke gulv op, renoverer indvendigt dræn, isolerer gulv, laver fugtspærre i indervægge.

Da loftet er sænket og alligevel skal renoveres, overvejer jeg at lave udlufning i alle rum (da er masser af plads til rør pga. sænket loft).

Mit spørgsmål er så hvilke udluftningsanlæg (med genindvinding) der findes?
Det drejer sig kun om en 80m2 kælder og behøves ikke den store advancerede styring.

Er der evt. nogle der allerede har et sådan anlæg?

Har set Nilan og Genvex, men syntes det primært er beregnet til komplete udluftningssystemer til nye huse!

Peder

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 13-06-10 22:20

Du er nødt til at have ligeså meget luft ind, som du suger ud. Pricippet i varmegenindvindingen er netop at du genindvinder varmen fra udsugningen, til at varme den friske indblæsningsluft op.

Normalt vil du så skulle blæse ind i værelser og suge i vådrum, altså badeværelse, bryggers og køkken.

Du kan sagtens finde billigere anlæg end lige dem, det afhænger af pengepung, krav til bygningsreglement og selvfølgelig kvalitet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 13-06-10 22:27

kom lige i tanke om at du faktisk kan lave en lidt anden løsning. Du kunne f.eks. lave udsugning fra værelserne og så bruge varme til at producere varmt brugsvand med en varmepumpe.

http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_VANVEX_RS(2).pdf

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-10 23:17

http://andespro.dk/shop/frontpage.html

Det behøver ikke at blive så dyrt.
En varmepumpe giver typisk 4 kWh varme for hver kWh den bruger, så vidt jeg husker.
Med en varmepumpe får du både udluftning og opvarmning.
Køber du en til sommerhus brug kan den køre med f.eks 8 grader så varmer den faktisk ikke men udlufter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-06-10 06:58

Jeg har en helt almindelig elektrisk affugter i kælderen i sommerhuset (40 m2), den har slange til et afløb, bruger under 1 kWh/dag, kørt uden problemer over 5 år, kostede ca 2000 kr, og skal bare tilsluttes en stikkontakt

Jeg tvivler på merprisen på en varmepumpe (der SKAL monteres af en professionel) kan betales hjem.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-06-10 10:50

>vagnr. Det er kun vandtilslutningen til en brugsvandsvarmepumpe der kræver en professionel installatør. Varmepumpen som jeg foreslog, er én færdig enhed der sættes ind og tilsluttes stikkontakten.

Det er måske lidt omstændigt, men den kan være en del af en plan hvor du får affugtet og samtidig får varmt brugsvand til billige penge.

>Stig54. Jeg tror du skal være heldig, hvis du kan komme op på 4 til 1 med en brugsvandsopvarmer, det er nok mere realistisk med 3,5 til 1.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-06-10 07:24

stig54, hvordan får man udluftning med en varmepumpe?

Hvis man selv monterer pumpe mv. koster det ca. 2.500 kr. at få pumpen tilsluttet af en kølemøntør. Skal han montere hele anlæget, koster det ca. 5.000 kr. Der kommer snart regler om, at der SKAL fgoretages et årligt eftersyn - 500 til 1.000 kr

Herudover skal der være stikkontakt med jord for tilslutning til anlæget, ellers kommer det oven i montageprisen.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 15-06-10 08:05

HVAD MED EN LIDT ALTERNATIV LØSNING, F.EKS EN SÅKALDT LUFTSOLFANGER?
den kører 100% gratis, og blæser masser af dejlig frisk luft ind, og bliver der for varmt, ifølge rumtermostat, vender den retning og suger luft ud. se f.eks på vvs-eksperten.dk
ps. jeg er IKKE sælger eller noget.

vh Bo