/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udenlandsk bil i andet land
Fra : reinhold1
Vist : 1260 gange
50 point
Dato : 13-06-10 20:27

Mit spørgsmål er:
Må en dansk statsborger køre i Tyskland med en bil der er indregistreret i Sverige?
Ved godt at man ikke må krydse Danske grænser!

Mvh. Reinhold1

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-06-10 20:29

- der bor mange danske statsborgere i Sverige, så det må man godt...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-10 20:38

Ja det må du godt. Du må også krydse Danske grænser.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-06-10 20:42

Kræver det ikke, at man har fast bopæl i S ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 20:42

Citat
Du må også krydse Danske grænser.

IKKE hvis du bor i Danmark.... (med mindre ejeren af bilen er med)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-10 20:55

Det er ikke statsborgerskab, men bopæl, som er afgørende.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-10 20:59

Det er vel tilladt at leje en svensk bil og køre igennem Danmark til Tyskland.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-06-10 21:15

stig54

Du må ikke med fast bopæl i Danmark føre et køretøj indregistreret i et andet land, hverken købt eller lejet, men spørgsmålet handler jo heller ikke om Danmark, i virkeligheden er det jo de tyske myndigheder der kan svare på spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 21:15

NEJ - det ved gud det ikke er

med mindre du BOR i Sverige....

Men du kan jo køre udenom Danmark

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 21:19

Citat
i virkeligheden er det jo de tyske myndigheder der kan svare på spørgsmålet.

Selvfølgelig kan de det - men problemet ligger KUN i DK pga. afgiftregler - INTET ANDET....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 21:23

Iøvrigt må du slet ikke krydse grænser i en udlejningsvogn (gælder i alle lande) med mindre det udtrykkeligt står i lejekontrakten....

Det er et forsikringsspørgsmål....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-10 22:13

Citat
Iøvrigt må du slet ikke krydse grænser i en udlejningsvogn (gælder i alle lande) med mindre det udtrykkeligt står i lejekontrakten....

Mon det skal stå i lejekontrakten??

Jeg må godt leje en autocamper i Tyskland og køre til Italien

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-06-10 23:19

Jeg tager cyklen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-06-10 08:13

Citat
Jeg må godt leje en autocamper i Tyskland og køre til Italien

Jeg har heller aldrig påstået andet - men det står i kontrakten....

I "normale" kontrakter står nemlig at DET IKKE ER TILLADT....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-10 09:16

Ja, du må gerne køre i Tyskland med en lejet bil indregistreret i Sverige
Og, du må sådan set også gerne køre den transit gennem Danmark, det kræver blot at du skal have en transittilladelse enten fra dit lokale politi eller fra grænsepolitiet.
Sådan en tilladelse gælder i 24 timer.

Fra bekendtgørelse om benyttelse af udenlandske køretøjer i Danmark
§ 17 stk. 7 nr 1

Citat
Stk. 7. Rigspolitiet kan, eventuelt på nærmere fastsatte vilkår, give personer med bopæl her i landet tilladelse til at benytte udenlandske køretøjer til kørsel her i landet, hvis

1) et køretøj køres i transit direkte fra indførselsstedet til udførselsstedet, eller

2) et køretøj, der i henhold til en forsikringsaftale er stillet til rådighed for den pågældende person, efter at vedkommendes eget køretøj er havareret i forbindelse med kørsel uden for landet, køres direkte fra grænsen til bopælen og videre til afleveringsstedet.

http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22318

Kommentar
Fra : Toves_Henrik

Dato : 15-06-10 03:08

Jeg har AC indregistreret i Tyskland.
Hvis jeg skal køre i Danmark kan jeg leje prøveplader til transit (her spørger de hvor lang tid jeg vil være om det) man får udleveret en selvklæbende prøveplade pris 100kr pr døgn, det var transit og altså ikke et smut hjem omkring for at pakke eller lignende, men du må gerne køre på rasteplads og sove hvis du bliver træt.
Så kan du også leje prøveplader, til nødvendig kørsel i forbindelse med reperation. Her spørger de om det samme, prisen er den samme pr døgn, og du må kun køre til reperatør, ingen svinke ærener .
Husk når du kører med prøveplader har du kun ansvar ikke kaskoforsikring.

Godkendelse af svar
Fra : reinhold1

Dato : 20-06-10 17:14

Tak for svaret dova.
Det var lige de oplysninger jeg søgte

Mvh. Reinhold1