/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Repræsentationsfradrag
Fra : KvikStart
Vist : 992 gange
200 point
Dato : 13-06-10 09:45

Jeg har en mindre enkeltmandsejet virsomhed og er blevet uenig med min bogholder om et mindre problem, måske i kan hjælpe?

En, for mig, vigtig kunde har modtaget julegaver til 8 nøglepersoner i dennes koncern.

Disse 8 gaver består af 8 drikkeglas (specielglas fra min hjemstavn) ilagt en lille kurv med lidt juleslik.

Gaverne udgør 2 regninger fra hhv. Metro (8 kurve + slik) samt fra en Brugskunstforretning (de 8 glas), ialt knap 8.000

Min bogholder mener nu, at jeg slet intet fradrag har på disse poster, hvilket vel reelt betyder at jeg selv afholder omkostningerne.

At jeg skulle afholde firmajulegaver personligt, strider umiddelbart mod min logiske sans, hvorfor jeg kunne ønske uvildig vurdering, dog vil jeg ikke kontakte en ekstern revison, ialt fald ikke med mindre at panelet i "KanDu" fortæller mig at min bogholder er på galt spor og jeg har (mere eller mindre) ret.

Jeg har forsøgt at finde et parallelt emne på SKAT's hjemmeside, men ikke fundet noget anvendeligt, dvs. ikke noget jeg umiddelbart kan fortolke som relevant, såfremt det viser sig at jeg har fat iden lange ende, ville en henvisning til så sådanne hjemmeside være perfekt til at underbygge mit anke.

Med venlig hilsen
KvikStart

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 13-06-10 09:55

http://www.tax.dk/lv/lve/E_B_3_7.htm

Altså 25% fradrag i skatten - ingen momsfradrag. De øvrige 75% er ikke private, men blot ikke-fradragsberettigede udgifter for virksomheden.

Nej, der er desværre ikke altid logik i reglerne...

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 13-06-10 10:03
Kommentar
Fra : Busken

Dato : 13-06-10 10:04
Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 13-06-10 11:14

Hej Busken

Tak for dine svar og henvisninger.

Et lille tillægsspørgsmålfor at fremme forståelsen :
(I dette tænkte tilfælde ser vi helt bort fra momsen)

1. Hvis mit enkeltmandsfirma har et overskud i 2009 på 1000 kr og jeg vælger at udbetale disse til mig selv, vil jeg blive beskattet af kr. 1000?

2. Hvis jeg lader pengene blive stående i firmaet vil jeg stadig blive beskattet af 1000 kr.?(jeg afregens ikke efter firmaordninger)

3. hvis jeg vælger at købe gaver for pengene, kan jeg åbenbart fratrække 250 kr. og bliver således beskattet af 750 kr. eller????

Mer' hilsen
KvikStart

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 13-06-10 11:20

Man bliver beskattet af skattemæssigt overskud, uanset hvor meget man hæver ud af virksomheden.

Så eks.:
omsætning 2000
vareforbrug 1000
gaver til repræsentation 1000
hævet 0
= driftsmæssigt resultat 0
= skattemæssigt resultat 750
Ja, du skal betale skat af de 750, selv om de ikke er hævet/kan hæves...

(man kan spare overskud op i virksomheden til 25% i virksomhedsordningen, men det er en anden historie).

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 13-06-10 11:31

Busken,

Du er et rent knag, du kan ovenikøbet få mig til at forstå det.

Så kan man synes at det er retfærdigt eller ej, bare reglerne er ens for alle.

Hvis mit firma var et selskab, så blev beløbet vel firmabeskattet?? (32% som jeg husker det)

Hilsen
KvikStart

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-06-10 11:34

Jamen busken har jo givet dig svar.

Hvad laver din bogholder? Holder hun bøger som ikke har med regnskab at gørte?
Disse fradragsregler burde hun da kende.

Kommer du til at trække momsen fra på gaverne er skaden ikke så stor. Jeg har selv prøvet det i stsrten hvor jeg havde firma. Jeg har haft besøg af told og skat (som det hed før i tiden) 1 gang og de fortalte mig at jeg ikke må trække moms af gaver m.m. Andet sker der ikke.

hawaii7

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 13-06-10 12:04

Hawaii7

Det her har jo nok lidt med tillid at gøre.

Hvis hun skal skiftes, skal det være på et ordenligt grundlag.

Samtidig har jeg måske et ønske om lidt mere forståelse for tingene, herunder fordelene ved at drive et selskab frem for et enkeltmandsfirma, altså ud over konkurssituationer.

Såmen kun det...

Hilsen KvikStart

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-06-10 14:43

Jeg tror gerne "staten" vil bytte med dig...

Hvis du sørger for forsørgelsen af en kontanthjælpsmodtager, så kunne de til gengæld give dig lov til at fratrække repræsentation....

Der er desværre stadig en masse selvstændige der endnu ikke har fundet ud af at NOGEN skal betale det de forsøger at "snyde" for

Men det finder de som regel ud af når firmaet går ned og de skal på kontanthjælp