/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fraflytning-boligfore.-istandsættelse
Fra : warrior
Vist : 1625 gange
100 point
Dato : 12-06-10 22:48

Hej
Jeg er netop fraflytttet en lille og gammel lejlighed på 55 kvm, hvor jeg har boet i 10 år.
Jeg gjorde rent så meget jeg kunne nå inden fraflytningen, da jeg gik med til at flytte ud 3 dage inden den reelle dato, da inspektøren gerne ville syne, inden han tog på ferie. Alligevel lyder regningen på 2200 kr for rengøring.
Han påstår der blev udleveret 3 nøgler til indgangsdøren, da jeg i sin tid flyttede ind. Jeg mener det kun var to. Kvittering foreligger ikke.
For omkodning af låsen får jeg pr. brev at vide, dette vil koste mig yderligere 2500 kr.
Jeg synes dette prisleje er helt urimeligt, men hvad mener I? Og vil jeg få noget ud af at indgive en klage?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-06-10 22:56

Iflg. reglerne påhviler det udlejer at istandsætte uden beregning for lejer. Når du har boet der i 10 år. Men det gælder et boligselskab, har du boet hos privat udlejer eller hos boligselskab?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 12-06-10 23:06

PÅ OMKODNING AF EN LÅS, HAR JEG LIGE FÅET ET TILBUD FRA LÅSESMEDEN PÅ 550,- KR.

SKAL DU IKKE BETALE FOR ISTANDSÆTTELSE, ELLER VAR LEJLIGHEDEN IKKE NY ISTANDSAT,
DA DU FLYTTEDE IND.

MVH AG112

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-10 23:09

Rengøring, så meget du kunne nå, var åbenbart ikke rent. Men det kunne han jo have sagt med det samme, så du havde en chance for at gøre det godt nok.
To eller tre nøgler ved indflytningen, er da meget svært at vide noget om for os andre. spørg andre, som har boet lige så længe om de fik to eller tre nøgler. Ellers står du svagt.

2500 for onkodning af lås og nye nøgler er vist en normal låsesmedpris.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-06-10 23:30

Det er lidt op ad bakke, når du ikke har kontrakten og indflytningsrapporten.

Det er lidt svært at påstå at du har orden i tingene, hvid du ikke har kopi af indflytningsrapporten...

Men, men, men den har udlejer pligt til at opbevarer og han har pligt til at skaffe dokumentationen for, at du er oplyst om stand ved fraflytning,

Det man efter en årrække ikke betaler for er maling, rengøring skal man altid foretage. Hvad der er godt nok kan diskuteres, men det står også i din kontrakte, hvis udlejer har skærpede krav her.

Du kan kontakte LLO, og hvis der er en bestyrelse der hvor du fraflytter, der er med i LLO kan de rådgive dig omkring dine rettigheder.

Lejeloven finder du på www.retsinfo.dk

Dog syntes jeg priserne er lidt urimelige. Omkodning af lås koster normalt ikke 2500, medmindre dit lejemål har fælles nøgle (systemnøgle) til opgang, cykelkælder mm.

vh Ben

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-06-10 08:19

Han påstår 3 nøgler. Det står i din lejekontrakt.
Det står også i lejekontrakten hvordan og hvor meget du skal gøre rent - eller hvordan du skal efterlade lejligheden.
Er disse punkter ike opfyldt, gør udlejer det og du får så regningen. Det gavner ikke en skid at klage.
Hvad vil du klage over?

hawaii7

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-06-10 09:05

1 hvilken lås er der tale om ? nogle er dyere ind andre har fået et tilbud på en omkodning incl. 3 nøgler 2100 incl moms (beskyttet system)

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-06-10 09:40

HAR DU IKKE NOGEN LEJEKONTRAKT ??

MVH AG112

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-10 10:21

Citat
Iflg. reglerne påhviler det udlejer at istandsætte uden beregning for lejer. Når du har boet der i 10 år

Kommer an på om vedligeholdelsen er A eller B-ordning.
Under A står udlejer for istandsættelsen, lejligheden må dog ikke være misligholdt.

Under B er det lejeren selv, internt stiller boligselskabet så en pose penge til rådighed hvert år som lejer kan bruge til maling, gulve m.v. Disse penge skal bruges på vedligeholdelse INDEN man opsiger lejligheden, gør man ikke det er de tabt og man får en regning på istandsættelsen.

Boligselskaber bliver så også med rette beskyldt for at bruge håndværkere på kontrakt, dvs at samme håndværkere har snablen nede i kassen med fastpriser.m.m. Dette faktum har så udløst den store regning til trådstarteren.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 13-06-10 19:09

Tror nu ikke at boligselskabene er den rene gavebod der deler penge ud til mailing og lign.
De penge der er i forbindelse med B-ordningen er penge som lejeren selv har betalt hver md. ( % sats af huslejen) som man så har råderet over. Man køber malingen og lign, når der så er ordnet skal det tjekkes af en viceværten eller lign. Der bliver så lavet en rapport hvor der er malet og om det er godkendt og så sender boligselskabet en check til dig. Men det er ikke sådan at du kan tage de penge med dig når du flytter ud, de går videre til den næste lejer. Med mindre at du har nået at forbedre din lejlighed inden 3md du flytter . Det er altid at en god ide at tage billeder og lave en seddel over fejl og mangler, tit er der ikke plads nok på de fortrykte sedler som ejendoms har . Du laver et kopi til dig selv og siger at den skal vedhæftes og så skal de underskrive dit kopi også husk dato. Billeder af alt. Ovnen - ridser i lakken gere for mange end for få. Det er dig selv der kommer til at betale hvis der er noget der ikke er noteret og så er dig der skal betale. Men lejligheden skal ikke fraflyttes som ny, du behøver heller ikke male, man må faktisk godt fraflytte med et helt sort værelse bare det er håndværksmæssigt pænt lavet, men alle huller skal spartles. vinduer pudses og der skal være pænt rent over alt. Wc skal gerne skinne.Hvis der er penge på vedligeholdelses kontoen så er det den næste lejers problem at få malet. Så ved du det til næste gang. håber det løser sig for dig. =))) Du kan til en hver tid nægte at underskrive en udflytnigs rapport hvis du ikke er enig. De kan ikke tvinge til at skrive under.Godt være de prøver, og prøver den med at lejligheden skal tilbage til oprindelig stand,( men fra det blev bygget ??eller fra du flyttede ind minus 10 års slid ) den går heller ikke. Men så går det bare til deres advokater først og der bliver i nok enige ellers bliver det som regel for dyrt for dem at køre den så langt for måske 3000 kr. Men så skal du til gengæld også have opfyld din del af ansvaret.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-06-10 20:09

JEG SAVNER LIDT RESPONS FRA "WARRIOR" DET VILLE VÆRE DEJLIGT AT HØRE.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 14-06-10 22:49

Hej
Jeg har været travlt beskæftiget (ag112) bl.a. med rengøring i den gamle lejlighed:
Jeg fik i dag aftalt med den oprindelige inspektørs stedfortræder (som jo er gået på ferie) at jeg måtte gøre rent igen i lejligheden, så jeg slipper for betaling af de 2200 kr. Her fik jeg fik medhold i, at jeg burde have fået tilbudt at gøre rent i den resterende periode. (Jeg flyttede jo ud 3 dage inden udløbet, af hensyn til den oprindelige inspektørs ferie. Jeg havde virkelig knoklet for at nå det.) Men jeg fik også i dag at vide, at beløbet kun var et overslag, hvad jeg heller ikke var blevet orienteret om tidligere, heller ikke var det oplyst på seddelen med beløbene, som jeg fik tilsendt.
De 2500 på omkodning af låsen er åbenbart også kun et overslag.
I denne boligforening er indskuddet berammet til at kunne bruges i tilfælde af misligholdelse af brugeren. Træværk, rør og radiator betales af boligforeningen. Ligeledes andre reparationerog udskiftning som fremgår af min udflutningsrapport.
Jeg skal have indflytningssyn d. 26, som er i samme boligforening, og her skal jeg nok sørge for at være til stede. Jeg har taget nogen billeder af terazzogulvet i badeværelset, som er lidt misligholdt, nogen borede huller i vinduerne. (til persienner.) Håber at få alt med, så der ikke bliver noget bøvl når jeg engang flytter ud igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-06-10 23:30

Hvis Du ellers kan snakke med inspektøren så fortæl ham at han burde have skrevet på sedlen at det var et overslag, og beløbet kunne variere, det vil også hjælpe de næste der flytter ud.

Når Du får den endelige regning har Du 14 dages indsigelse.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 14-06-10 23:42

HVIS DU STADIG HAR ADGANG TIL DEN GL. LEJLIGHED, KAN DU TAGE CYLINDEREN UD I LÅSEN,
OG GÅ TIL BYGGEMARKEDET, OG FÅ LÅSEN LAGT OM FOR 150,- KR INCL. 3 NØGLER.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 15-06-10 18:26

Her til morgen havde inspektøren ringet til min telefonsvarer og sagt, at han lige havde været på tilsyn af den af mig om-igen-rengjorte lejlighed. Han siger, han ikke kan annulere regningen, da den ikke er godt nok rengjort. Han beskriver dog, i modsætning til den første inspektør, alle punkter som efter hans mening ikke er godt nok. Da jeg flyttede ind i sin tid var det absolut ikke bedre. Jeg har ellers gået i 2 timer og rengjort vinduer, døre og paneneler. Bortset fra vinduerne er det hele noget gammelt møg som ingen andre ville ha' i sin tid. Jeg stod i en akut situation dengang; derfor tog jeg den. I dag har de stadig ikke fået en ny lejer. (Jeg hæfter til 1/8.)
Bl.a komfuret var et punkt; jeg har aldrig brugt andet end kogepladerne, men det var ikke rent nok indvendig.
Ret skal være ret. Jeg betaler gerne hvad man må sige kan være ok, men når der er tvivl om rimeligheden i de udstukne regninger, så er det, jeg råber op. Uden tvivl er der mange, der bare betaler ublu regninger, fordi de ikke har tilstrækkelig indsigt og viden, hvad man heller ikke altid kan forvente, og det er der mange instanser der er klar over, f. eks. boligselskaberne-
Til ag112: Også tak for dit forslag til omlægning, men det er så spørgsmålet, om selskabet vil godtage dette.
Luffea: Også rart at vide, man har 14 dages indsigelse efter opgørelsen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-10 19:13

Tjaeh, en bopæl der indeholder "gammelt lort" er svær at rengøre helt til bunds, medmindre man anvender kraftige midler og grej der kun gør ondt værre på træoverflader der burde skiftes ud.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-06-10 22:55

HVIS DU HAR SKREVET UNDER PÅ, AT BOLIGEN VAR NYISTANDSAT VED INDFLYTNINGEN, ER DER
NOK IKKE ANDET END AT BETALE FOR, AT DEN OGSÅ BLIVER DET VED UDFLYTNINGEN.

DET, UANSET OM DU SYNTES DET IKKE VAR GODT NOK DENGANG.
SÅ ER DU NØDT TIL AT BEVISE DETTE, HVIS DU HAR NOGLE GL. FOTO FRA DIN
INDFLYTNING, ELLERS BLIVER DET MEGET SVÆRT. DESVÆRRE.

MVH
AG112