/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Accespoint/ Repeater
Fra : Doros
Vist : 1784 gange
200 point
Dato : 12-06-10 21:43

Overvejer at tilslutte en accespoint i den anden ende af huset eller en repeater. Jeg ved faktisk ikke ret meget om disse muligheder, hvorfor jeg har brug for hjælp til den bedste løsningsmodel. Har Netgear router 3700 opsat pt. - Som jeg har forstået det skal et accespoint tilsluttes et RJ45 kabel fra routeren, og sender herefter trådløs med samme effekt som router eller?. Kan man tilslutte en pc via lan på et accespoint?. Er det sikkert at anvende accespoint?, og kan man anvende 5 GHz via en accespoint?

Vil computeren selv tilslutte sig den bedste sender når man flytter sig rundt med accespoint løsningsmodel?

Hvilken type løsningsmodel bør jeg vælge? - fordel og udlemper,og hvilken model?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-10 21:50

Hvis du har trådløsforbindelse på nuværende tidspunkt, så kan du flytte det til et mere centralt sted, hvor dækningen giver bedre resultat.

Hvis du vælger en repeater som udvidelse af dit trådløse netværk, så skal den blot placeres et strategisk rigtigt sted, hvor den kan nå din router og de maskiner der skal benytte sig af det.

De trådløse PC'er vil så koble sig op på det signal der er kraftigst, da repeateren blot vidresender det signal som kommer fra routeren.

Hvis du ikke i forvejen har trådløs AP, så kan repeateren klare det ved kabling til routeren, da den så ikke kan få overført signal trådløst fra routeren, så her må du så have et RJ45 kabel.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-06-10 21:54

Jeg har lige konstanteret at du har trådløs i din 3700, og det skulle være en "N" router.
Prøv med en anden placering, og se om du ikke kan få sat sendeefekten på den op, inde i routerens menu!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 12-06-10 23:48

Jeg ville sætte et accesspoint op, som du selv foreslår. Jeg har selv en trådløs router sat op, men med et ekstra accesspoint på.

Min grund til at have et ekstra, er den at jeg så kan køre fast N på den ene og dermed opnå højere hastighed, dem der så ikke kan køre med den standard, kan så koble på den anden og køre efter g.
Det N accesspoint jeg har, kører på 5GHz, det kræver at netkortet i pc'en kan håndtere det. Jeg er så ikke helt sikker på betydningen for rækkevidden på hhv. 2.4 og 5GHz.

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 13-06-10 12:29

Hej Soenne,

Det lyder som den rigtige løsningsmodel som jeg tænker på. Jeg har d.d. et Rj 45 kabel fra router til det værelse som sønnen har, hvor han har en stationær pc og en bærebar pc med 5GHz netkort.

Kan jeg købe en netgear accespoint som kan tilsluttes RJ45 kablet fra den stationære pc, og hvis accespoint har en Lan udgang kan jeg vel tilslutte den stationære pc via Lan udgang fra accespoint.

Har du nogle gode ideer til selve installationen, eller andre gode råd? - Hvilken model accespoint har du købt?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-06-10 13:33

Når en 5 GHz forbindelse har en længere rækkevidde, så skyldes det, at det til trods for en højere frekvens og hermed en kortere rækkevidde i forhold til 2,4 GHz, ved samme effekt, har en 10 dobbelt effekt på 5 GHz.
Lovgivningen tillader kun 100 mW på 2,4 GHz, og 1 w på 5 GHz.

Hvis du vil have et ekstra AP, så kan du med fordel opsætte det med samme SSID og kryptering, herved vil de tilsluttede PC'er kunne vælge frit, hvis de understøtter begge bånd. Der kan endda swappes mellem de to AP'er.

Den router som jeg har, behandler både 2,4 og 5 GHz uafhængig af hinanden.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 13-06-10 19:36

Der er formentlig forskel på det område på de forskellige accesspoints/routere. Mit AP kan nemlig netop ikke håndtere begge frekvenser, så det er enten eller.

Det hører så også til de mere simple af modellerne, netgear kan sagtens være udemærket, men der er bare ikke altid så mange muligheder.

Du får formentlig en del bøvl ud af at slutte et AP direkte til en pc og dermed danne en trådløs bro mellem router og AP. Jeg er ikke engang sikker på at det kan lade sig gøre.
Du skal lave en kablet forbindelse fra router til en switch på din søns værelse, du sætter så et AP til switchen og den stationære. Så har du begge dele på værelset

Mit AP er en netgear WG602 v3.

>Severino? Kræver det ikke at AP og router understøtter netværk med samme SSID, jeg kunne godt forestille mig lidt konflikter.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-06-10 21:16

Det som der her er tale om, er at routeren køre med det ene bånd på fx. 2,4 GHz og der via kabel til en repeater som køre med fx. 5 GHz.
AP'en skal så indstilles på lige fod med routeren, med hensyn til kryptering og filtre.
Da de to enheder benytter hver sit frekvensbånd, og hermed forskellige kanaler; vil disse ikke forstyre hinanden, selv om de har samme SSID; det er jo blot navnet på det trådløse netværk.

Det vil bevirke, at en PC, som understøtter begge netværker, vil blot vælge den bedste forbindelse, da den er sat op til at koble sig på netværket med det SSID som begge AP'er har.

Husk for at opnå bedst mulig forbindelse med den ekstra AP, så skal kablet helst være i en ubrudt længde, og ikke have nogen klem-skader, da det ellers kan bevirke en dårlig forbindelse.

Husk også, at uanset hvor hurtig der kan køres på de lokale netværk, så er up- og down- load hastigheden ud af huset, begrænset til det som du har hos din internetudbyder. Det er vel nok det svageste led i netværket!

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 14-06-10 14:35

Kan jeg opsætte en Netgear 3700 mere som acces point?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-06-10 15:57

Ja det kan du godt. Den skal tilsluttes den første router med kabel, og så skal den have tildelt en IP adresse fra den første router.
Hvis du kan slå routerdelen fra, i de anden router, så kan den første styre no. 2, som om det var en switch med AP.
2 routere efter hinanden, kan godt volde lidt problemer, da de godt kan konflikte med hinanden på IP adresserne. Men det kan overvindes.

Kommentar
Fra : Doros

Dato : 16-06-10 08:43

Hvodan slår man routerdelen fra på router nr. 2?, jeg skal vel først slå firewallen fra på router nr. 2 som bliver (AP), idet der er firewall på den første router? - Men hvad skal evt. ellers slå fra?

Umiddelbart ser jeg det som et bedre køb, ved at købe en Netgear 3700, idet prisen stort set er det samme, og jeg får meget mere ud af denne løsningsmodel - 2,4 GHz og 5 GHz samt switch. MEN hvis det super svært at opsætte må jeg måske tænke anderledes.

Har forespurgt Netgear og har d.d. fået følgende svar:
Yes you can use another WNDR3700 as an access point.
Otherwise any of the accesspoints can also be used as repeaters or bridge depending on how you want to set it up.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 200 point
Dato : 16-06-10 15:05

Du skal i hvertfald ikke køre BRIDGE på "2"eren, det er kun hvis du skal bruge den som LAN, hvor forbindelsen mellem de to routere er trådløs.

Router 2 skal have kabel fra WAN til router 1's ene LAN port.
Det er firewall i 1, som skal tage hele slæbet, så hvis du kan, skal den sås fra i 2'eren. Ellers skal du give fuld tilladelse i 2'eren.

Router 2 skulle så gerne få tildelt e lokal IP-adresse i Router 1.
Hvis du kan slå routerdelen fra i 2'eren, så vil den optræde som en switch, og så skulle 1'eren gerne overtage hele styringen af samtlige porte.

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 14-07-10 10:38

Tak for svaret severino.