/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bulgogi (oversættelse)
Fra : netper
Vist : 938 gange
300 point
Dato : 03-05-03 20:43

Er der nogen derude der har lyst til at oversætte denne opskrift for mig

Mvh
Per

2 pounds Lean Beef Tenderloin
1/2 cup Light Soy Sauce
1/4 cup Dark Soy Sauce
1/2 cup Water
3 tablespoons Finely Chopped Green Onion
3 teaspoons Crushed Garlic
2 teaspoons Finely Minced Fresh Ginger
1/2 teaspoon Black Pepper
1 tablespoon Sugar
2 tablespoons White Sesame Seeds -- Toasted
And Ground
1 tablespoon Sesame Oil

Bulgogi or Bulgalbi, broiled (grilled) beef strips and beef ribs
respectively, exemplify an age-old tradition of cooking on a curved iron
hotplate - a tradition that is matched in northern China and neighboring
Mongolia as introduced by the Manchurians. Today this has been streamlined
for table service, with specially built cone-shaped hotplates fitted over
tabletop burners, to provide an enjoyable and intimate eating experience.
Meats of all kinds, including mutton, pork and poultry, offal and seafood,
are cooked in this way, being first marinated in a spicy mixture
encompassing the characteristic seasonings: soy sauce, sesame oil, garlic,
ginger, pepper or chili, toasted sesame seeds and green onions. The meat is
marinated well in advance so that the flavor is intense. Cooking time is
minimal - just enough to cook through and seal the surface. Serve Bulgogi
with white rice and yangnyum kanjang sauce, together with a selection of
accompaniments such as kim chee (chili pickled cabbage) and jeot khal
(spiced whitefish). ~------------------------------------------------------
cut into narrow strips. In a glass or stainless steel dish mix all
remaining ingredients together. Add the beef and stir thoroughly. Cover and
let marinate for at least 3 hours.

Preheat a tabletop broiler (griller), protecting the tabletop with an
asbestos mat or other suitable heat shield.

Each diner, or the host/hostess, places a portion of meat on the broiler
(griller) and cooks it quickly on both sides. The meat is dipped into the
sauce before eating. Use wooden chopsticks or small forks/fondue forks.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-05-03 21:00

Hej Per.

Kan du da ikke holde dig til jordnære retter som rødgrød og stegt flæsk. Du bliver da også mere og mere eksotisk

Mvh
Ram2

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-05-03 21:03

Altså Ram

Har du ikke hørt at forandring fryder :D

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-05-03 21:06

Jo da, og det er da også spændende , men det er et stort arbejde du lægger for dagen.

Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-05-03 21:09

Tjaaaaa

men oversætning er altså ikke lige min stærke side

sååååå

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-05-03 21:14

Nu er det også en af de sværere. Der er så mange specialudtryk, at man faktisk kun kan oversætte det, hvis man er rimeligt bevandret i kokke - engelsk. Ellers skal man sidde og slå hvert andet ord op, og så er det ikke engang sikkert det står i ordbogen.

Men der er jo nogen her på Kandu, der er skrappe til det, så der skal nok være én der bider på.

God weekend

Ram

Kommentar
Fra : shopasia

Dato : 04-05-03 08:58

Hej Netper.

En Bulgogi er en slags omvendt wok, med en ler krukke under, her lægges grill kul, og kødet steges/grilles på den omvendte wok, disse kommer fra Korea, og forhandles i Shop Asia (www.shopasia.dk) for kr. 349,00

Med venlig hilsen.

Nitaya Samarnmit
Team Shop Asia

Accepteret svar
Fra : esc2spc

Modtaget 300 point
Dato : 04-05-03 11:02

Hej netper,

Jeg har oversat opskriften, men ikke det miderste. Hvis du gerne ville have det så kan jeg godt! Jeg har lagt mine kommentar i parantes.

1 kg kalvemørbrad
1½ dl Lys Soya
½ dl Mørk soya ( i Danmark kan man næsten ikke få andet end én slags soya, jeg vil ikke tage de 2 forskellige soya så tungt )
1½ dl vand
3 spsk fint hakkede forårsløg
3 tsk knuste hvidløg
2 tsk meget fnt hakkede eller revet ingefær
½ tsk sorte pebber
1 spsk sukker
2 spsk sesamfrø – ristet og malet/pulveriseret
1 spsk sesam olie

Skær kødet i tynde strimler ( her menes super TYNDE skiver, du får bedste resultat hvis du skær dem på pålægsmaskine mens kødet er frossen)
Bland resten i en skål af glass eller rustfritstål og vend kødet godt i marinaden. Lad det stå i kølerskabet mindst 3 timer. (gerne 1 døgn). Opvarm bordgrillen og beskyt bordpladen med asbest (!!??) måtte eller andet varmeskjold.

Ved hver middag, anbringer værten/værtinden en portion kød på grillen og steger i korte tid på begge sider. Dyp kødet i sovsen og spises. Brug spisepinde eller fondue gaffler.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-05-03 11:57

each diner betyder ikke hver middag, men hver dinerende gæst!!!! (altså den der sidder til bords og skal spise!!!)

Så oversat:
Den enkelte gæst eller værten/værtinden placerer kødet på grillen og lynsteger det på begge sider.

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 04-05-03 16:49

Hej
Man kan godt få lys/let soya. Har selv noget herhjemme. Man kan købe det hos kineserene. Jeg købte mit i det man kalder China Town i København. Bag hovedbanegården.

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 05-05-03 00:47

Jeg syntes nok at lød underligt mht, "each dinner" tak for at gøre mig opmærksom på det!

Med hensyn til lys/mørk soya, nu ved jeg ikke hvor netper bor, men hvis du ikke lige bor i København eller Århus kan det være meget udfordrende at anskaffe sig andet end Kikoman soya, som efter min mening er tilpasset det kinesiske køkken og smager alt for stærkt til f.eks sushi, hvor man vil fortrække en lys soya. Derfor er det naturligvis en god ide, at gøre opmærksom på hvor man eventuelt kan anskaffe sig sådan en. Man ved aldrig når lysten melder sig. ;)

Men...Jeg er ikke så sikker på om man skulle gå så højt op i det med denne opskrift, der er både hvidløg, ingefær, løg m.fl. altså meget stærkt smagende ingredienser; i hvadfald for marinaden. Som dip vil jeg fortynde soyaen med lille bitte smule vand/boullion hvis smagen er forstærkt.

Kommentar
Fra : esc2spc

Dato : 05-05-03 00:49

nåå.. jo glemt lige at "lean beef tenderloin" betyder ikke nødvendigvis kavlemørbrad, men nok mere "magert oksemørbrad" -sorry :")

Godkendelse af svar
Fra : netper