/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Forældrekøb - erfaringer og gode råd
Fra : semajeto
Vist : 1384 gange
300 point
Dato : 12-06-10 07:16

Jeg ved godt at jeg i banken kan få råd og vejledning og at de eventuelt har en brochure som beskriver dette emne, men jeg vil også gerne høre købere og sælgeres, og for den sags skyld andres, uvildige erfaringer samt råd i forbindelse med et forældrekøb af en lejlighed. Med hensyn til sikkerhed for lånet så har vi friværdig i vores hus, men spørgsmålet er om det den bedste løsning og hvad er fordele og ulemper ved køb af en andelslejlighed versus en ejerlejlighed?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-06-10 08:13

Citat
men spørgsmålet er om det den bedste løsning og hvad er fordele og ulemper

Så simpelt er det desværre ikke.....

De vil kræve meget mere indsigt i både din og dit barns økonomi at svare på OM der overhovedet er nogen fordele....

Dit barn vil selvfølgelig ALTID have en fordel - men det kan hurtigt blive en dårlig investering for dig.

Andelsbolig kan jeg i dagens verden slet ikke se nogen fordele i mere.....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-10 09:00

Hvor er det fucked up at rige forældres børn bare får en gratis lejlighed og fattige børn i danmark må bo på gaden.

Burde være ulovligt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-06-10 09:15

det kan blive meget dyrt for dig. jeg købte en lejlighed til min søn da han skulle til at læse. da han var færdig lejede jeg den ud. så blev jeg skilt, og nu står vi med en lejlighed der giver underskud og som vi ikke kan sælge, da vi ikke kan sige lejeren op, uden at en af os rent fysisk flytter ind i lejligheden. og lejeren har min. 12 mdr. opsigelse inden der kan gøres mere. så det er bare at betale ved kasse 1 og se glad ud.
så tænk dig rigtig godt om, inden du gør det. i mange tilfælde er det billigere at give et tilskud til huslejen i en lejebolig end det er at købe. og så kan du komme ud af det igen uden de store problemer. og du får ikke nogen stor skattefordel ud af, at købe. lejeindtægten er skattepligtig. dt er kun renterne du kan trække fra og det batter ikke ret meget.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 12-06-10 09:17

Ikke fordele: du skal lave skatteregnskab. Selv om du ikke opkræver husleje af dit barn, skal du beskattes af markedslejen.
Fordele: i øjeblikket er bolig markedet presset så bolig priserne er i bund. Du kan enten gøre en god investering til dig selv eller have et godt tilbud til dit barn i fremtiden. Lejligheden må sælges billigere til et barn. Mener det er ca 15 % under offentlig ejendomsværdi.
Dit barn kan nemmere få en bolig tæt på en uddannelses institution hvis det er det der er formålet.

Accepteret svar
Fra : snaptil

Modtaget 300 point
Dato : 12-06-10 09:22

Trimare siger at det kun er renterne der kan trækkes fra, det er forkert. Du kan trække alle udgifter fra som hører til boligen.
Det er en fordel hvis du selv har forstand på skatteregler. Men hvis ikke, sørg for at oprette en bankkonti hvor alle betalinger vedrørende lejligheden kører ind over. Sørg for at finde ud af hvad markeds lejen er. I så tilfælde vil det tage en revisor maks 3 timer at lave skatteregnskab( det ville jeg kunne gøre det på)
Husk du ikke skal betale ejendomsværdi skat ved udlejning.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 12-06-10 16:24

Citat
Hvor er det fucked up at rige forældres børn bare får en gratis lejlighed og fattige børn i danmark må bo på gaden.

Burde være ulovligt.

'
Og hvorfor skulle det dog være ulovligt ? Lidt Jante agtigt ???

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 13-06-10 20:21

Tak for svaret snaptil.

Kommentar
Fra : Stub_b

Dato : 16-09-10 14:03

Hvis børnene ellers er kreditværdige er det økonomisk langt bedre for dem at købe lejligheden selv.
På den måde får de ejerskab til lejligheden og skattemæssige fordele ved at kunne trække renterne fra. Men det er under forudsætning af at de har noget indkomst at trække udgiften fra i - men SU er også en indkomst, så det skulle der gerne være.

Ved forældrekøb vil du altid komme til at betale mere i skat hvorimod børnene betaler mindre ved at købe den selv.