/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
husskader i byen
Fra : binky
Vist : 3032 gange
500 point
Dato : 11-06-10 20:46

Jeg er i den grad belemret med husskader. De pelser gang efter gang mine små fugle. I min have har jeg et stort egetræ og et stort birketræ, og de f...skader sidder deroppe i toppen og griner. Jeg bor i byen, og mit spørgsmål er, om det er lovligt at få en jæger til at skyde de forfærdelige fugle.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-06-10 21:04

Hejsa.
det er da ikke umuligt...se her.
http://www.baeredygtigjagt.dk/kragejagt/

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 510 point
Dato : 11-06-10 21:16

Hej Binky

Du skal ringe til Skov-og Naturstyrelsen på 72 54 20 00 og her vil man guide dig ad den lange- lange vej.
Du kan også bede om rådgivning pr mail:

sns@sns.dk

Og nu ingen svinkeærinder med lyddæmpere etc.... Ad dyden snævre vej kommer man altid længst - selv om det undertiden kan virke bøvlet.
Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-10 21:18

Det er ikke så ligetil

Citat
Spørgsmål: Må husskaden skydes på egen grund med luftbøsse,(Gamo 440 5,5 mm)?
Mvh. kaj Åge Sørensen

Svar: Jagttiden er fra 1. september til 31. januar. Her gælder kravene om arealstørrelse, som skal overholdes. Det vil sige, at mindstearealet er en ha - og her må kun medlemmer af husstanden drive jagt. Lejer man jagt, kræves det, at arealet udgør mindst fem ha. I denne jagtperiode må man nedlægge husskader med luftbøsse, hvis den opfylder kravene: Mindst 5,5 mm samt en udgangshastighed på 200 m/s.

I februar må man regulere husskader med våben. Her gælder altså andre regler. Det vil sige, at her er der ikke arealkrav eller krav om, at der ikke må være haglnedfald på anden mands grund, eller at der ikke må afgives skud inden for 50 meter fra beboelse. AHer må man altså godt skyde husskade i fx en villahave.

I marts og frem til og med 15. April må man fange husskader i fælder.
Ud over dette kan man fx forestille sig, at man er særligt plaget af husskader, som måske ødelægger dele af ens hus eller bil. I den sammenhæng kan man søge om særlig tilladelse til regulering, som evt. kan udføres uden for de angivne tidspunkter.

http://www.baeredygtigjagt.dk/jagttider/

Men måske du kan købe/lave en skadefælde??

http://hansove.dk/?gclid=CMTwiYrhmKICFUcrDgod2FsAVw

http://www.haycook.dk/faelder/Krage_svensk.HTM

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-06-10 21:58

Jeg har også problemer med husskaden, lige uden for havelågen står der hvidtjørn og her vil skaden yngle. Og det vil jeg ikke have for alle småfuglene holder til i min have.

Så hver gang de begynder at bygge, så river jeg det ned. De bliver ikke klogere, for de begynder at bygge hvert forår. Og hver gang river jeg reden ned flere gange. Til sidst opgiver de at bygge her, indtil næste år. Hvor det hele så gentager sig.

Men der kommer flere og flere og hvor ville jeg ønske at nogen ville komme forbi og skyde et par stykker af dem.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-06-10 22:13

Som Tombe skriver kommer man ikke uden om, at søge skov og naturstyrelsen selv hvis man vil bruge en fælle, lovgivningen er skærpet og ændret.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-10 23:59

Citat
Jeg bor i byen, og mit spørgsmål er, om det er lovligt at få en jæger til at skyde de forfærdelige fugle.

Nej, det er det ikke og heldigvis for det.
Der kan søges om speciel tilladelse såfremt skaderne udgør et meget stort problem, men tvivlsomt om tilladelse gives.

I øvrigt er skaderne som fugledræbere stærkt overvurderet.

Skader har fået et dårligt ry. Udelukkende på grund af sit navn.

Ofte er det rovfugle især spurvehøg ( (i byerne) som udrydder og pelser småfuglene, en spurvehøgfamilie der skal opfostre et kuld unger skal fange ca 2500 småfugle om året men rovfuglene ser folk ikke så ofte, det gør de måske med skaderne og slutter at det må dem der tager de små fugle når der findes rester, fjer o.s.v..

Men skader fanger ikke småfugle. De kan rydde en rede af og til med æg eller unger, men de udgør på ingen måde en trussel for bestanden af småfugle.

Citat
Faktisk yngler der flere småfugle dér, hvor der også er skader! Når haven er god for småfuglene, er den også god for skaderne - og omvendt. Ovenikøbet er antallet af småfugle-unger det samme eller endog større i områder, hvor der er skader.

http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 12-06-10 21:15

Citat
husskader i byen
Fra : binky

Burde DEN ikke ligge under forsikring /
eller bare ukendte - HUS/VILLA SKADER
http://www.kandu.dk/groupfindaspx

Ellers må jeg da give vedkommende ret
Citat
Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-10 23:59

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-06-10 21:20

Det er slut med at reguleringstilladelse fordi fuglene larmer.
Nu kan man have sine meninger om skaders placering på fødekæden, men med indførelsen af en ondskabsfuld hankat, har naboen gjort sit til at decimere bestanden af småfugle. Skaderne er også slemme, men slet ikke i forhold til de millioner af huskatte som render rundt på et sted, hvor de ikke burde være.

Miau

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-06-10 23:01

Og den med de slemme skader, det er nu rigtigt, sidste år så jeg en skade sidde på fuglekassen med blåmejser og den snappede en unge ud af kassen og spiste den.

Det er derfor kassen er kylet ud, nu ligger reden dybere og skaden kan ikke nå mere.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-06-10 23:18

Helt rigtigt gjort Granner01. Men med jægernes - og bøndernes massive udryddelser af rovfugle i 30. erne og 40. erne kom der ubalance i bestanden af f.eks. skader og krager. Værre blev det med konverteringen til byzoner i 50. erne og 60. erne, og der er ikke meget at gøre end at sætte redekasser op, som skaderne ikke kan bruge som forrådskasser. Mine redekasser i dybe, men så har jeg sørget for trapper på indersiden af for- og bagsiderne, som musvitter og mejser kan komme ud af kasserne - når den tid kommer.

Lige nu har jeg 2 skadereder i min ædelgran - og jeg hænger på dem til sent på efteråret.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-06-10 23:26

Alætså, kære Binky.

Med henvisning til de skader du henviser til, kan du forsøge at få tillaldelse til fældeudlægning hos Skov- og Naturstyrelsen. Jeg fik opgaven at regulere råger i et byområde i Nordsjælland. Det var grundejeren der fik tilladelse gennem den lokale vildtkonsulent - og reguleringen blev gennemført med salonriffel. Årsagen til at ejeren af ejendommen fik tilladelsen var nok, at hans ejendom ligger på skellet mellem by- og landzone.

Hvis du f.eks. havde en hønsegård - med eller uden haner, så havde der været en god mulighed for regulering med f.eks luftriffel, ført af en kompetent jæger.

Men sådan er livet gang i Danevang. Nogen bliver ædt, og det eneste vi andre kan håbe er, at det går hurtigt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-06-10 09:42

Du skal da da ikke bruge en jæger - du skal bruge dynamit! Kravl op i træet og sæt noget dynamit rundt omkring deroppe, og vent så på der er rigtigt mande fugle deroppe, og så starter du ellers fyrværkeriet! Så er det ovre med de skader!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 14-06-10 17:44

En god luftbøsse kan godt gøre det surt for skadeungerne, når de skal til at lære at flyve. Så kravler de ud af reden og kan nemt pilles ned. Det får de voksne til at huske: Her var det vist ikke så god at bygge rede!
GOD jagt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-10 18:15

Citat
En god luftbøsse kan godt gøre det surt for skadeungerne, når de skal til at lære at flyve. Så kravler de ud af reden og kan nemt pilles ned. Det får de voksne til at huske: Her var det vist ikke så god at bygge rede

Du er sgu da dum at høre på.

For det første må der ikke jages i byen uden tilladelse.
Heller ikke med luftbøsse
Og for det andet, så tror du vel ikke selv på, at skader skulle være i stand til at huske, at "hov...her bor sgu en der dræber vores unger, så her vil vi ikke bo"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-06-10 20:51

Skader kan ikke huske, de kan ikke huske at vi konsekvent rager alle forsøg på at bygge en rede ned. Hver 2 dag fjerner vi pindene. Efter 2-3 uger opgiver skaderne. Men de kommer igen til næste år.

Det gør projektet nemmere fordi vores træer bliver klippet hver 5 år, så de bliver ikke så høje.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-10 00:56

Når vi regulerer - som jægere, må vi være sikre på ikke at overføre nogle følelser, som intet har at gøre med hvad det rent faktisk handler om.

For at eksemplificre dette, bruger jeg ræven. Den hugger vore høns og "ser lusket ud". Derfor sker det alt for mange gange, at en "jæger" - uden tanker for følgerne - sender et par haglladninger efter Mikkel, uden at sikre sig, at skudafstanden er korrekt. Man hører bemærkningen "den skulle lige have en hilsen med på vejen", og det harmer mig. Mikkel udfører et solidt arbejde som oprydder i naturen, og alene dette gør den til et uundværligt dyr, som man skal respektere. At den så snupper et par harer, må vi affinde os med, hvis vi skal have glæden af den røde jæger.

Somme tider fornemmer jeg, at man ligefrem oparbejder et had mod ræven - noget som gør "haderen" aldeles inkompetent som regulator.

Det samme gælder krager og skader. Det kan være hjerteskærende at se en flok krager dræbe en værgeløs harekilling, men sådan er livet altså derude.
Jeg har været hård ved kragerne gennem de sidste år - men i reguleringen har jeg altid sørget for en meget koncentreret afskydning, hvor jeg har sikret mig en korrekt skudafstand og jeg har afskudt kragerne ud fra en vurdering om hvor stor en andel de udgør af resten af fuglevildtet på reviret. Krager udfylder deres funktion - som ræven gør det.

Men tilbage til skaderne. Det er jo flotte fugle, og de har også en funktion - formoder jeg. Vi kan kun sørge for at bygge redekasserne så fornuftigt, at sangfuglene får lov til at beholde deres afkom - og så kan man jo nedbryde de brugte reder i forbindelse med træbeskæringen i de kolde måneder.

På med vanten - Binky, og held og lykke med arbejdet.

Mvh.

Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-06-10 05:58

Hej Tonganeser

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dine synspunkter !!

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 24-06-10 20:16

Tak for svaret Tonganeseren.
Jeg prøver dit råd. Selv min Golden Retriever er ved at gå ud af sit gyldne skind på grund af de forfærdelige fugle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-06-10 17:48

Jamen held og lykke med projektet - og hunden får masser af gavnlig motion. Tak for pointene.
Mvh.
Tonganeseren