/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Foreslag til hæk som skal stå i skygge
Fra : karstenfk
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 11-06-10 15:25

Hej

Jeg overvejer at plane en ny hæk, den kommer til at stå lidt i skyggen af en anden hæk. Den eksisterende hæk, ligger noget ca. 1 m. lavere pga. at jorden skråner kraftigt der. Den nye hæk skal plantes på nordsiden af den gamle hæk. Der kommer til at blive ca. 1 m. mellem de to hække.

Nogen forslag til hvad der kan vokse godt ved siden af, det skal helst være en hæk, som egner sig til at blive klippet? Kan en Ligusterhæk f.eks. vokse der?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-06-10 15:37

En ligusterhæk er noget af det hårdføreste du kan få, så det er en god ide.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-06-10 15:58
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-10 16:24

ja, jeg mener nu at en bøgehæk, vil være det allerbedste.

Liguster har det med at blive lang og ranglet, når den søger efter lyset.

Jeg har lige set dette:
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/1251.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-10 18:16

http://www.familiejournal.dk/Artikler/Have/2010-20-ny-haek-i-skel.aspx

Det jeg holder meget af ved bøgehæk er også den skønne farve, om vinteren.

Jeg har liguster hæk og tjørnehæk. Til den ene side med liguster var der på et tidspunkt høje træer og mange buske og det trivedes den overhovedet ikke med. Den blev "tom" i bunden og den var ikke særlig rubust og den groede mest til den side hvor solen stod om eftermiddagen.

Efter nogle år, gik det helt galt. Den var på randen til at gå ud. Min nabo og jeg fældede alt på hver side.
Til sidst skar min nabo hele hækken ned og den kom sig efter ca. 3år.
De link og det jeg har læst mig til - er bøgehækken ikke nær så sart.