/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nyt objektiv
Fra : bpedersen
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 09-06-10 21:25

Jeg har en canon eos 500d med en 18-200 mm sigma med stabilisator.
Her i sommer ferien skal afsted på en stor spejderlejr med 15.000 andre spejder.
Jeg kunne derfor gode tænke mig noget der kan zoome lidt mere når vi sidder til de store lejrbål.
Men hvad skal jeg vælge?
Har kigge lidt på http://www.pixmania.com/dk/dk/533001/avis/tamron/objektiv-af-70-300mm-f-4.html#consumer-advices

Er der nogen der kan sige gode for dette objektiv?
Der er ingen stabilisator i, vil det blive et problem?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 09-06-10 21:36

Har du ikke billedstabilisator i kamerahuset ?

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 09-06-10 21:44

Nej, det mener jeg ikke, det sidder i objektivet.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 09-06-10 21:55

At gå fra 200 til 300 i zoom er i mine øjne for lidt, du skal længere op for at det giver noget.
Hvis der er meget bevægelse på scenen og der ikke er ret meget lys, kan det være en "udfordring" at få taget gode billeder med stor zoom.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 09-06-10 22:02

Okay, kan du så foreslå et andet objektiv.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-10 22:04

Jeg har ikke så meget forstand på objekter. Jeg har selv et Sony kamera og et 70-300 objektiv, jeg kan se at der ikke sker så meget på det sidste stykke. Jeg ville gerne have et med mere zoom, men de er dyre...

Kommentar
Fra : mugzmugz

Dato : 09-06-10 22:21

Jeg vil tage sigma 100-450 mener jeg det hedder har fået rigtig god test i zoom blad jeg læste for et par måneder siden. det koster ca 6000 kr men det er også uber zoom. Det kan også bruges til dyr og fygle hvis du er til den slagt natur oplevelser. 300 mm er ik altid nok til dyr.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 09-06-10 22:26

Syntes ikke rigtig jeg kan finde noget der hedder 100-450?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 09-06-10 22:39

HEJ
JEG HAR ET CANON EOS 40 D MED ET OBJEKTIV PÅ 17-85 OG ET PÅ 70-300 BEGGE
MED STABILISATOR.

DET STORE ER FINT PÅ CA. 50M, MEN OFTE KUNNE JEG GODT I NATUREN BRUGE ET STØRRE.

MEN TIL ALM. BRUG OG F.EKS. RIDESTÆVNER ER DET STORE OBJEKTIV FINT.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 09-06-10 23:00

AG112, du har igen igen igen problemer med din Caps-Lock, tror du ikke du skulle finde dig et nyt tastatur der virker, det andet gør ondt i mine øjne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-06-10 00:06

Hvis det er prisklassen som det objektiv du linker til, så er der ikke stort andre muligheder, udover et Sigma 70-300mm.

Men i forhold til dit 18-200mm vil du synes effekten af den lille smule ekstra zoom er for ringe...

Så hellere koncentrere dig om at tage skarpe billeder med det grej du har og så beskære i billederne bagefter, det vil gi' samme resultat med at få motivet tæt på.

Citat
Er der nogen der kan sige gode for dette objektiv?
Der er ingen stabilisator i, vil det blive et problem?

Jeg vil ikke sige god for det, hverken kvalitet eller til det brug du efterlyser

Stabilisatoren om det er et problem den ikke er der...næ, ikke hvis du enten har en meget, meget rolig og stærk hånd eller benytter stativ.

I øvrigt en ting mere der vil være et problem såfremt du skal op i større brændvidder med et større objektiv, nemlig vægten og evnen til at holde det roligt og undgå slørede billeder.
Du kommer over de to kilo, altså noget at balancere med.

Og så på en spejderlejr.
I min verden er det noget med sand, vand, mudder, bål, grene, grannåle, regnvejr, masser af mennesker o.s.v.
Ikke det ideelle sted at flagre rundt med dyrt spejlrefleksudstyr, hvis du spø'r mig

Lige før jeg i stedet vil foreslå dig at købe et af Canons superzoom kompaktkameraer til brug på spejderlejren.
Der er modeller der zoomer 20 gange, hvilket svarer til spejlrefleks med et 560 mm objektiv monteret

I linket her, Klik Canon > kompakt og rul helt ned på siden:
Canon Powershot SX20 IS til 2565 (DK's billigste pris)

http://www.kamerashop.dk/

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-06-10 17:18

Jeg kan godt forstå, du ønsker dig en kraftig tele-zoom.
Men ærlig talt, til lejrbålet med en masse unger, der gerne vil med på billedet skal du vel bruge vidvinklen?
Med mindre du vil lave enkeltportrætter..!
Rigtig god tur

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 10-07-10 20:36

Tak for svaret BertelBrander.