/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan tiltrækker masse tid?
Fra : PeterSkovrup
Vist : 979 gange
100 point
Dato : 08-06-10 21:47

Jeg sad og diskuterede med min stedbror, da han ikke ville tro at tid bliver tiltrukket af masse og at tiden i et sort hul ville stå stille set udefra, eller ihvertfald meget tæt på (hvis vi antager at det var muligt at se et sort hul)

Men så ville han jo se beviser og jeg kom til at sige at man kunne bevise det ud fra E=mC^2, men da jeg gik på google og søgte efter "mass attracts time" fik jeg intet brugbart, faktisk er der ingen resultater (hvis man søger specifikt på det).
Så jeg håber der er en der kan hjælpe mig da jeg er ret sikker på at jeg har ret :)

Mvh.
Peter Skovrup

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-10 22:06
Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-10 23:48

E=mc^2 er ikke relateret til tid som udgangspunkt - det er bare en omsætningsformel for hvor meget energi en given masse består af. Lidt i stil med at veksle guld(masse) til penge(energi). Kursen ændrer sig bare ikke over tid...

Masse tiltrækker heller ikke tid, men tid er en konsekvens af energi og dermed masse og dermed tyngde. I i sort hul hvor man nærmer sig en singularitet, vil tiden næsten stå stille pga. den enorme mængde masse og dermed tyngdekraft der er.

Relativitetsteorierne (den almene og de specielle) introducerer at det eneste der ikke forandrer sig med energikoncentrationen, er lysets hastighed. Den er ens for alle observatører. Derimod ændrer alt andet sig, både de tre rumlige dimensioner såvel som tidsdimensionen. Derudover bliver en eksponentielt voksende del af den tilførte energi også omdannet til masse, hvorved tyngdeaccelerationen stiger - og påvirker tiden.

Det er lidt bøvlet at forklare sådan lige hurtigt, men kort fortalt så kan intet bevises indenfor videnskaben (ikke en gang tyngdekraften), men relativitetsteoriens forudsigelser er blevet bekræftet gentagne gange og vi udnytter den rutinemæssigt i f.eks. GPS - Så de relativistiske effekter af et sort hul i forhold til tiden er temmelig velunderbyggede.

Godkendelse af svar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 09-06-10 19:12

Tak for svaret sipelip.