/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gaffa Tape.
Fra : Mosebaek
Vist : 6162 gange
100 point
Dato : 08-06-10 12:30

Er Gaffa tape brandfarlig???
Min Vectra B har fået nogle småhuller i udstødningen.Det er i den bageste del,i bøjningen foran bageste lydpotte. (Mindst varm). Jeg har tænkt på at lægge et stykke plade over.Og så tape det fast med Gaffa tape.Det er ment som en "nødreparation",da bilen snart skal afhændes.Er der fare for at det kan brænde,så bilen går op i luer.
Mener at have læst at det skulle være brand hæmmende,i stedet.
Nogen erfaringer!!!

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-10 12:32

Manden siger, at gaffatape vil smelte, selv på den bageste potte

Du kan i stedet købe et rep. kit, det er ikke så dyrt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-06-10 13:08

Du kan lappe hullet med noget specielt spartelmasse, som hedder GUMGUM. Det kan du lappe hullet med, og evt sætte et stykke tynd plade hend over for at støtte GUMGUM'en til det størkner. For at holde pladen på plads, kan du bruge noget tyndt ståltråd.
GUMGUM vædes med vand, så det er nemmere at arbejde med. Det tørre op når bilen startes, og udstødningsrøret bliver varmt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-06-10 13:31

Gaffatape kan ikke holde til varmen.
Selv den koldeste del af udstødningen når op på over 100grdr efter nogen tids kørsel.

Limen på tapen smelter først, derefter folien og til sidst gazen som tapen er forstærket med.

Brug de velkendte repsæt som foreslået af andre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-10 13:57

Hvis du er så dygtig at du kan forme en plade til udstødningen, kan du vel også svejse den i .

ellers er Gum Gum eller tilsvarende det rigtige middel. forstærk ved at vikle ståltråd omkring, så midlet har noget at sidde fast i.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-06-10 14:13

Jeg tror ikke en svejsning er engod ide, set ud fra, at det er en bedaget lydpotte, som allerede er rimligt tæret. Du risikere bare at gøre hullet endnu større, da det er begrænset hvor meget materiale der er tilbage at svejse i.
Så en dåse med GUMGUM er en billig løsning, og der er rigeligt til et par gange, hvis ikke hullet er på størrelse med en gammel enke!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-10 15:22

Der ER GUMGUM i rep. kittet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-06-10 15:43

Tak for alle forslag.Nu har jeg købt noget pasta og et par 50 mm.spændebånd/clamp.Så ser vi....
Det er røret lige foran bageste lydpotte.I "gamle dage" svejsede jeg flere gange i udstødning,men det orker jeg ikke længere.Da kunne man nøjes med at ta`minus kabel af batteri.(Kadett/Ascona).
Men nu kan man ikke dette mere,uden at få bøvl med radio m.m.Så er alternativet at afmontere hele udstødning.Et større job.Så derfor vil jeg prøve at vælge en "lappeløsning".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-10 15:49

Det må være et af de få job, der kan klares imens man ligger på ryggen

Go' arbejdslyst

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-10 15:53

Gun Gum + en opklippet øldåse + et par kraftige spændebånd klarer meget.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-06-10 16:11

Citat
Det må være et af de få job, der kan klares imens man ligger på ryggen

Der blev jeg lige inspireret. Så nu tar jeg lige en time på ryggen.Altid godt at være udhvilet,til en forestående special opgave.

Mosebaek.

NB.: Jeg har også i tidens løb,kørt rundt med mange øldåser...... omkring udstødningsrøret.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-06-10 16:14

Godt tip med øldåsen -

Kunne jo også være en cola dåse

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-06-10 16:17

Nu er jeg altså tungnem.Men der gik da lige en pråds,op for mig:
Citat
Det må være et af de få job, der kan klares imens man ligger på ryggen

Nejnej,jeg har skam "grav" i carporten.Kan stå oprejst,under skuden.
Den bruges nu efterhånden mest til at holde øllerne kolde.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-06-10 16:22

Citat
omkring udstødningsrøret

Hvilket et af dem

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-10 16:46

Øldåser er nu ikke så smart, brug hellere Cola dåser, så er du sikker på, at du ikke køre spirituskørsel!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-06-10 19:09

Eller den "letteste" løsning: Sig det er en sportsudstødning - yderst speciel

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-10 09:06

Tak for svaret severino.Nu vil jeg igang med øvelsen.
Jeg spørger igen,hvis det ender i fiasko.

VH. Mosebaek.