/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Hvordan bruger man Mac?
Fra : ItsGreen
Vist : 841 gange
92 point
Dato : 08-06-10 01:33

Er der ikke en lille guide i genveje og generelt brug af Mac OS?

Jeg er gammel windows mand der har fået Mac på arbejdet desværre. Jeg er ret skuffet indtil videre, det er ikke så logisk som windows efter min mening. Dog har jeg ikke meget erfaring endnu, så håber det blot er det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-10 03:03

Du læser bare manualen. Mac systemet er mindst lige så logisk som windows, bare andreledes.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 92 point
Dato : 08-06-10 07:51

http://www.humac.dk/fileadmin/user_upload/Document_files/Pdf/Mac_Win_shortcuts.pdf

I det hele taget finder du meget godt på www.humac.dk og http://www.apple.com/dk/mac/

Spørg eventuelt i en Humac butik om de stadig holder brugerkurser.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-06-10 08:10

Learning by doing - og tålmodighed.

Jeg var også særdeles erfaren Windows-bruger gennem mange, mange år og jeg skiftede til Mac for ca. et år siden.
Det gav mig frustrationer og ærgelser mange gange til at begynde med, fordi det var så anderledes (alt det fancy, jeg kunne i teknikken bagved, kan stort set ikke anvendes i OSX), men til gengæld var hovedparten af de mange problemer man driftsmæssigt sloges med i Windows væk, så jeg holdt ud, og er i dag overbevist om at OSX er et MEGET bedre og stabilt styresystem end Windows.
Det eneste der irriterer mig (ud over prisen) er, at de mange programmer, der findes mere eller mindre gratis til Windows, må man enten undvære eller også punge ud til ditto købeprogrammer til Mac.

Så hold ud, og brug google (eller kandu), når du render ind i et problem. Det er overraskende ofte man kan finde svaret her ret hurtigt.

Venlig hilsen fra en (nu) inkarneret Mac-bruger

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 10-06-10 09:32

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : nesnomisrep

Dato : 13-07-10 22:33

Hvad specifikt er det du mangler at kunne på din Mac ?
De generelle funktioner med at kopiere filer fungere ens på næsten alle systemer.

Det eneste der faktisk er meget anderledes er måden at programmer installeres på, men bliver som regel forklaret meget fint når du skal til det. Og at fjerne dem igen, er næsten lettere, bare fjern ikonet fra mappen programmer.

Også skal du huske at lukke programmerne, når du selfølgelig er færdige med dem, med kommandoen [Æble]+[Q], så er de helt afsluttet.