/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computer skal genstartes flere gange
Fra : CaPsen
Vist : 801 gange
200 point
Dato : 07-06-10 23:56

Hej Kanduer.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Jeg har en Zepto-bærbar, der kører med Windows XP. Den er begyndt, at køre ustabilt, når jeg vil starte den op. For eksempel, hvis den har stået i en del timer uden at være tændt, og jeg så vil tænde den, skal jeg oftest forsøge, at tænde den fem-ti gange, før der kommer ordentligt liv i den, hvilket er hammer frustrerende.

Hardisken kører hver gang, jeg trykker på tænd-knappen, men der er blot sort skærm - indtil, der pludselig er hul igennem. Jeg har tjekket for virus og spyware - uden resultat - og jeg formaterede den fuldstændigt for et halvt år siden.

Computeren er også begyndt, at blive lidt varm, men altså først, når den har været i gang i nogle timer - og når jeg først får liv i den - efter at have benyttet mig af tænd/sluk, så kører den uden nogen tegn på problemer.

Jeg har prøvet, at åbne kabinettet for at støve den af - og også støvsuget i blæseren på siden, men det er uhyre svært at skille den helt ad, da jeg er bange for at ødelægge noget.

Har I nogle ideer til, hvad jeg kan forsøge mig for at få den til at køre 100 % optimalt igen?

Jeg er efterhånden så desperat, at jeg har overvejet, at skifte til Windows 7, da det skulle kører meget bedre. Men hvis jeg blot skal opdatere mit grafikkort nu - eller noget i den dur, er der selvfølgelig ingen grund til det.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-06-10 03:01

Du skriver at du har formatteret computeren. Nu er det vel kun softwaren på harddisken, som har fået nyrformat

Besværlighederne kan skyldes at du ikke efterfølgende har fået installeret de rigtige drivere til DMA og andre basale funktioner på bundkortet. Computeen kan køre uden, men den kører langsomt og usikkert fordi processeren skal tage sig af altting via styresystemet (windows) i stedet for at det sker i de forskellige hjælpechips, som er specielt designede til det.

formattering kan give mange vanskelligheder, hvis man ikke efterfølgende installerer alle relvante drivere fra den cd som fulgte med computeren fra ny.

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 08-06-10 08:22

Jeg har haft held med at køre chkdsk fra rep på installationsskiven til XP for at løse et næsten samme problem.
Kør chkdsk /r /p
Ved ikke om det hjælper, men skade gør det ikke.

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 08-06-10 09:41

Er det én Znote4200.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-06-10 10:07

Umiddelbart så tro jeg ikke det er et software problem der er med maskinen.

Du skriver at du har sort skærm de fleste gange når du starter computeren, det kan være din skærm der er ved at stå helt ha'. Nu kender jeg ikke zepto så pokkers godt så jeg ved ikke om der er nogen form for diag. på som du kan køre, men ellers så ville jeg prøve og pille keyboardet af og sikre mig at stikket til skærmen på bundkortet sidder som det skal. Du kan også prøve og vrikke skærmen frem og tilbage, når den er sort, for at se om der kommer billede på den måde.

Hvor gammel er computeren? Hvis det er en nyere computer så kan der være en inverter eller converter til skærmen og det kan også være den der er problemet.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 08-06-10 10:43

Tænker lige, du har vel ikke det samme problem med boot med diverse USB diske sat til.
Jeg kan ikke på denne her. få tingene til boote, fjern USB tingene mens maskinen er bootet så de bliver dismountet. Restart maskinen og se om boottiden er blevet bedre.
Hvis du har en recoverry partion på disken, og du geninstalerer fra denne bør du have de rigtige drivere der passer til din maskine. og den originale XP. Dette gøres typisk ved at trykke F12 under opstart. Endelig er der også et bios batteri, der husker hvilken harddisk du har og klokken. Hvis dette er ved at være træt, vil det give dig problemer. Det kan som regel nås gemmem en af lemmene til disk eller Ram. Jeg vil ikke anbefale dig at skille den ad, da det er med stor risiko for at ødelægge noget. Du ser også under enhedshåndtering om noget har problemer med driverne du har nu.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 08-06-10 11:44

transor > Jeg skulle mene, at jeg har installeret alle de korrekte drivere, men min disk er jo omkring fem år gammel - ligesom computeren, så det kan måske skyldes, at jeg skal hente nogle nyere på producenternes hjemmesider. Kan det evt. være grafikkortet, der skal opdateres?

Hvis det var tilfældet, var problemerne vel også opstået tidligere end her inden for de seneste uger?

miksdk > Modellen er en Znote 6615WD

lexusmerlot > Det vil sige, at man ikke risikerer, at miste filer, hvis man forsøger sig med den løsning?

webnoob > Det er stort set umuligt, at tage keyboardet af, desværre. Min computer er godt og vel fem år gammel.

stone47 > Det lyder en smule kompliceret. Har du mulighed for at uddybe det lidt mere - måske i form af "trin-for-trin" ?

Kommentar
Fra : lexusmerlot

Dato : 08-06-10 11:48

Du risikerer kun at chdsk reparerer dårlige sektorer på din HD. Mister ikke noget!

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 08-06-10 20:26

Her er der nogle driver til Znote 6615WD.

ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Discontinued_Models/Znote_6615WD/Trusted_Drivers/XP/

Kommentar
Fra : miksdk

Dato : 08-06-10 20:53

Du skal nok se din bios efter så du får lige et link mere.

ftp://ftp.zepto.dk/Notebooks/Discontinued_Models/Znote_6615WD/BIOS/

Har du prøvet med at sætte den til dvale istedet for sluk.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 09-06-10 20:32

Jeg kigger på det løbende - og vender tilbage, hvis det har hjulpet.

Tak for de mange gode svar indtil videre.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 21-06-10 16:22

Lige før der begyndte BIOS'en at bippe - kort efter, at den var startet op i første forsøg. Den bippede omkring ti gange med cirka 30 sekunders mellemrum og så stoppede den.

Hvad kan det betyde - kan det hele brænde sammen eller?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-06-10 19:05

så skal du finde ud af hvilket bundkort du har i maskinen og så kan du google bip kode og finde ud af hvad fejlen er eller hvor omkring fejlen ligger.