/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olietank
Fra : Dahab
Vist : 1714 gange
200 point
Dato : 07-06-10 20:32

Hej

Jeg har et hus fra 1965, der ligger en gammel olietank i indkørslen, denne bruges ikke mere, grundet naturgas. Hvor kan jeg se hvor mange liter den tank er på ? BBR står der ikke noget på.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-10 20:35

Prøv at ringe til Teknisk Forvaltning, de må have et papir på en tank. Husk at opgive matrikel nr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 21:05

Citat
Fabrikationsåret kan i
de fleste tilfælde ses på selve tanken eller på påfyldningsstudsen.

http://www.statoil.dk/file_archive/privat_olie/Tjek_din_olietank_MiljoeStyrelsen_okt05.pdf

I dette link står også beskrevet, hvordan du sløjfer en tank der er taget ud af brug

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 07-06-10 21:34

Jeg skal ikke bruge fabrikations året ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 21:45

Undskyld jeg tog fejl... som granner01 skriver så må du ringe til kommunen, de skal vide det, når den er gravet ned

Der er også en plade på selve tanken hvor det står, men det kan du jo ikke se, når den er nedgravet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-10 22:13

Pas nu lidt på inden du spørger hos kommunen, måske ved de ikke at der ligger en gammel tank i din indkørsel og så vanker der bøde og omkostninger med at grave tanken op og destruere den.
Der en en lille plade nittet på påfyldnings studsen, der står hvor mange liter tanken kan rumme + flere andre oplysninger, så frem med stålbørsten og få gjort pladen ren, måske er nitterne irret væk pladen forsvundet så har du ingen muligheder ud over at fylde tanken med vand og måle hvor meget der kan være.
Jeg har en gammel jordtank fra 1962 det står der på den plade jeg beskriver, min tank er gravet op og er ude af drift, den blev gravet op i forbindelse med byggeri, ikke noget som jeg blev påbudt, jeg er faktisk ikke sikker på at kommunen ved noget om den gamle tank, ikke alt blev registreret i de "gode gamle dage"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 22:23

pladen på vores tank, var ikke på studsen, men på selve tanken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-10 22:37

Citat
var ikke på studsen, men på selve tanken
så må du i gang med skovl og spade

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 07-06-10 23:52

hvis ikke tanken ligger i vejen.. så dæk den til og glem alt om den indtil den engang kolapser.. så fyld efter og glem igen!!!.. da jeg skulle have fjernet min tank gik den i stykker og olie løb ud i indkørslen.. og vupti!! så boede jeg på en olieforurenet grund.. og så skal jeg love for den kunne blive registreret.. ganske vist den mildeste grad af forurenet, men det ser sku ikke så smart ud i salgsopstillingen. og ikke nok med det.. hvis jeg engang får lyst til at skille mig af med noget af min jord fra indkørselen, hvis jeg f.eks vil have lagt fliser.. så skal kommunen med ind over så det kan registreres hvor jorden bliver deponeret. så i bagklogskabens lys ville jeg nok ønske jeg bare havde ladet skidtet ligge.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 07-06-10 23:55

nu skrev du jo selvfølgelig ikke noget om at den skulle fjernes.. så midt indlæg var bare til orientering

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-10 08:42

Vi fjerner mange tanke. Og som udgangspunkt står der ikke skrevet noget om gamle tanke nogle steder. Den gang registrerede man intet. Det er først nu man er begyndt på det.

Metodik et: Grav ned til den. Tag en bajonetsav og skær hul i toppen. Sug den tom for slam (man accepterer en lille sjat i bunden). Fyld den op med fyldsand og bank dette med en jordloppe. Afmeld den ved kommunen (de kræver antagelig en underskrift fra en autoriseret "et eller andet") - spørg om dette hos jeres kommune.

Metodik 2: Frigrav den. Få en vognmand forbi med en kran. Der er øjer i stort set alle tanke. Løft den op, og kør den til en skrotmand. Han tømmer slammet ud, og skrotter den. Få ham til at underskrive sløjfningsattesten. Fyld op med fyldsand og bank det med en jordloppe.

Sløjningsattester kan næsten altid hentes på kommunens hjemmeside.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-10 08:47

.....og kommunen overfalder ikke en med bøder og Tower of London, hvis man selv viser godt vilje til at få sådan en sløjfet korrekt. Det uanset hvor gammel den er. Snak du trygt med kommunens Miljø-folk og få den olie tank send videre på korrekt vis. Enten ved opgravning eller ved tomsugning/fyldning med sand. At lade den ligge er for dumt og kan på sigt blive betragtelig meget dyrere, hvis f. eks den braser med en bil ovenpå.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-06-10 11:13

Citat
Den gang registrerede man intet. Det er først nu man er begyndt på det

Jeg mener det var i halvfjerdserne det blev lovpligtigt at registrere nye tanke, dette viste sig senere at være en fordel idet der opstod en fejlproduktion på en meget populær glasfibertank hvor de så let kunne "slå ned" på de tanke der skulle udskiftes.

Det blev en dyr sag for firmaet, men de overlevede.

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 09-06-10 17:12

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-06-10 17:28

selv tak