/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Pace Sattelitmodtager
Fra : Fonzi11
Vist : 464 gange
100 point
Dato : 05-06-10 20:13

Hey... Har brug for lidt hjælp...

Vi har en pace som vi optager en del film på.

Er det muligt at brænde de film over på en dvd, og hvordan ?

Eller er det smadder ulovligt....

Dbh.

Anders

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-06-10 22:19

Citat
Er det muligt at brænde de film over på en dvd

Ja

Citat
Eller er det smadder ulovligt.

Ja

Citat
og hvordan ?

Kandu må IKKE beskæftige sig med ulovligheder....

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 06-06-10 06:36

Troede ikke det var ulovligt. Vi betaler jo Viasat hver måned og de film jeg har optaget på harddisken ligger jo således at vi kan se dem igen og igen... Min mening var at brænde et par skiver sådan at børnene kunne se Walt D på deres værelse og evt. i bilen når vi skal på sommerferie.

Men det er ulovligt... Aha..

Hvad så i mine unge dage, hvor man optog en film på VHS og lånte til sine venner og lånte film af dem, de selv havde optaget... Kan ikke finde rundt i det..

Jeg har været inde og kigge på medielicens, men kan ikke finde noget passende der.

Hvor kan jeg læse om disse herlige regler?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-06-10 09:03

- du må godt brænde en DVD til eget brug...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 09:31

Citat
Hvad så i mine unge dage, hvor man optog en film på VHS og lånte til sine venner og lånte film af dem, de selv havde optaget... Kan ikke finde rundt i det..

VHS er analogt - det er lovligt at kopiere.....

Det er det digitale der giver problemer - hvad enten det er musik eller film.....

Før eller siden er man nødt til at gøre lovgivningen mere præcis da ALT efterhånden er digitalt...
Citat
du må godt brænde en DVD til eget brug

Ja - hvis det er den du har optaget det på (altså DIREKTE optaget på en DVDoptager)....

Det er KOPIERINGEN der er problemet (fra Harddisk til DVD)

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-06-10 10:25

kopieringen til eget brug burde ikke være noget problem i henhold til copyright.

Refi, om det er analogt eller digitalt er ligegyldigt, ophavsrettighederne og loven herom dækker det hele. Det er jo også ulovligt at kopiere et maleri og sælge det, det er også ulovligt at scanne og bruge et foto til et eller andet, uden fotografens tilladelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 10:41

Citat
Refi, om det er analogt eller digitalt er ligegyldigt, ophavsrettighederne og loven herom dækker det

I "princippet" er vi enige.....

Men loven/lovene vedr. DIGITAL optagelser er desværre ikke sådan....

Selvfølgelig må du IKKE kopiere noget som helst med salg for øje....

Fildeling er jo heller ikke direkte ulovligt - men indholdet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 10:46

PS....

Det er jo IKKE uden grund man har lavet disse mpeg4 HD-optagere så kopisikrede som muligt....

Hvorimod ENHVER kombi VHS/DVD optager kan kopiere begge veje DIREKTE...

Jeg tvivler på en HD-optager overhovedet kan "godkendes" i DK hvis den har en samtidig kopieringsmulighed for DIREKTE kopiering....

Men det kommer sikkert før eller siden - lovligt eller ej....

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 12:25

Citat
Er det muligt at brænde de film over på en dvd, og hvordan ?

Kommer an på, hvor dit media kommer fra, fra en video optager =
så skal du have specielle stik til overførelse til din pc,
og jeg mener der medfølger software til samme brug.
Kommer det fra en harddisk, så bare et USB stik eller tilslut den din pc
gennem bundkortet.

Ellers skal du bare have et brænder program

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-06-10 14:42

Min HD optager kan direkte kopiere fra optagelsen på HD'en til en DVD, og det går jeg da ud fra at alle HD optagere kan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 14:47

Citat
Min HD optager

Det er så IKKE en mpeg2-4 optager.....

Det er det analoge signal den optager.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-06-10 14:48

Ellers fortæl lige hvad det er for en - det må i så fald være den første på markedet.....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-06-10 17:30

Citat
Ja - hvis det er den du har optaget det på (altså DIREKTE optaget på en DVDoptager)....

Det er KOPIERINGEN der er problemet (fra Harddisk til DVD)

refi har 100% ret

et andet eksempel, du går ned i brugsen og køber en dvd film.
hjemme har du et mediecenter
du vil nu gerne kopiere din nyindkøbte dvd over på dit mediecenter MEN DET MÅ DU IKKE

prøv f.eks at læse lidt her: http://blog.tv2.dk/edtwodth/entry313811.html

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 19:18
Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 19:19

Ellers findes der masser af andre_= Google