/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
må forældre tjekke børnenes mobil/bærbar
Fra : Nyx-x
Vist : 877 gange
30 point
Dato : 05-06-10 19:21

Må en forældre tjekke børnenes mobiltelefoner og deres færden på nettet? For tjekke de ikke er på vej ud i noget lort.

Er der forskel på om de er under 15 kontra under 18 år?

Eller er det bare ærgeligt når det går galt?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-06-10 19:29

JA
Der fik du den.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 05-06-10 20:03

Jeg har ikke nogen børn.
Det er nysgerighed, da det kom op ved en samtale. Andets steds.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-10 20:14

Børns adfærd på godt og ondt, er grundlæggende forældrenes ansvar til de er 18 år.

Så det faktisk deres Pligt at tage dette ansvar alvorligt.

Men hvis man har lidt styr på ens unger, ved man jo også lidt om hvad de har gang i... det er blot et spørgsmål om man som forældre ønsker, at have eller få denne viden.

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-06-10 22:32

Jeg har aldrig tjekket mine ungers tlf eller netsider... ud fra, at jeg heller aldrig ville tjekke et helt alm. gammeldaws brev

Jeg har så til gengæld holdt "lange foredrag" om hvad de måtte og ikke måtte, og hvad de skulle passe på..... og aldrig oplyse deres navn og adr. til nogle de ikke kendte personligt, ej heller møde dem alene

Snart sagt alle unge er på Facebook, og hvis børnene så accepterer forældre som venner, kan man også danne sig et rigtigt godt indtryk af hvad de laver - man skal bare holde mund med det fjollede man ser, for så gider de ikke have forældrene med i "vennekredsen" ... man kan gøre det sammen på Arto... læse med, men ikke skrive noget uovervejet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-06-10 08:00

JA det må de godt, der står ingen steder at de ikke må.

Er dine forældre begyndt at tjekke dig?

hawaii7

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 11:50

Syntes det er mærkelig tanke, det med at tjekke andres post.....
Kan ikke lige finde noget der forbyder det,
men jeg ville ikke gøre det
http://www.juraeksperten.dk/en_blandet_beskyttelse_af_din_post.html
http://www.boerneinfo.dk/dine+rettigheder

Accepteret svar
Fra : DISKEN_revised

Modtaget 30 point
Dato : 06-06-10 11:54

Citat
Må mine forældre læse mine sms’er ....
Nej, dine forældre må som hovedregel ikke læse dine sms'er. Du har ret til et privatliv uden dine forældres indblanding, også selvom de bestemmer over dig til du fylder 18 år.

Men dine forældre må godt gennemsøge dit værelse, se dine breve og mails, lytte til dine telefonsamtaler, hvis de mener, det er rigtigst for dig. Det kan for eksempel være, fordi de har en mistanke om, at du er i alvorlige vanskeligheder. Så har de faktisk pligt til at undersøge deres mistanke og hjælpe dig ud af vanskelighederne. De har nemlig pligt til at drage omsorg for dig, indtil du bliver 18.

http://www.boerneinfo.dk/dine+rettigheder/privatliv/sp%c3%b8rgsm%c3%a5l+og+svar

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 12:14

Citat
se dine breve og mails,

Jeg tvivler på at de må ÅBNE breve

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-10 12:14

Jeg kan ikke indse hvad forskellen er på at forældre ikke må tjekke sms'er, men godt læse private breve og mails

Tror der er noget der halter

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 12:28

Citat
Tror der er noget der halter

Det er der SG_ altid, når det gælder love og paragrefer.

Men jeg tvivler meget stærkt på at forældre må åbne breve.
Mener at huske, at der har kørt en sag om det, hvor barnet (15 - 18 år) vandt.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 12:29

Citat
hvor barnet (15 - 18 år) vandt.

Men HVAD han vandt = ved jeg ikke...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-10 16:56

Lovteksten

Fra retsinfo.dk, udtaler sig ikke om alder, så det skal afvejes med om personen er underlagt en andens myndighed.

Jeg har ikke fundet sager hvori der er faldet dom. Men det er jo til at søge på.

Lovteksten er her under.

LBK nr 1034 af 29/10/2009 - Gældende
Bekendtgørelse af straffeloven
(Straffeloven)
Justitsministeriet

27. kapitel

Freds- og ærekrænkelser

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under andre særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. På samme måde straffes de i stk. 2 nævnte forhold, når der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-10 16:58

Det der kan debateres kan være om det er berettiget eller uberettigetadgang til indhold.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-10 17:10

Jeg synes dette giver svaret på hvorvidt det er lovligt at læse andres sms/breve/mails

bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 20:17

Citat
Jeg synes dette giver svaret på hvorvidt det er lovligt at læse andres sms/breve/mails

Citat
bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

Og hvor står der at brevet er tilskrevet en person UNDER eller over 15__?

Men FÅ folketings? fiduser
til at BARE SKRIVE = GØR DU DET = er det ulovligt???
DET FÅR DU DEM ALDRIG til.
da de JO SELV gerne vil FRITAGES FOR ANSVAR for samme

der fejes jo aldrig noget under et __bedetæppe
Kan desværre IKKE huske ( SCHU`LERTS) tale = sikker stavet forkert

Minder mig om ?
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=john+cleese&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=john+c&gs_rfai=&fp=d8fe84ddead2b14c

OG SÅ OVER TIL NOGET ANDET__

Men
Jeg kunne IKKE drømme om at gøre det,
men andre kan sikkert finde mange GODE grunde til DET,
tænker på de pædofili sager der har været vist.
DER ville forældrene sikker gerne have KONTROL over indholdet + børnene.

Ellers, kan man jo så snakke videre derfra, og til GPS på pensionister.

Jeg har selv oplevet at få åbnet breve af ANDRE,
OG i ? gamle dage, har jeg ALDRIG I MIT LIV FØLT MIG MERE KRÆNKET.

Så ? til dem der tænker på det,

TÆNK LIGE PÅ FØLGERNE AF DET = manglende KONTAKT
der åbentbart IKKE var der før = MERE/mindre EFTER UNGEN FINDER UD AF DET.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 06-06-10 20:19

Citat
Lovteksten

Fra retsinfo.dk, udtaler sig ikke om alder, så det skal afvejes med om personen er underlagt en andens myndighed.

Jeg har ikke fundet sager hvori der er faldet dom. Men det er jo til at søge på.

Lovteksten er her under.

LBK nr 1034 af 29/10/2009 - Gældende
Bekendtgørelse af straffeloven
(Straffeloven)
Justitsministeriet

27. kapitel

Freds- og ærekrænkelser

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds erhvervshemmeligheder eller under andre særligt skærpende omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. På samme måde straffes de i stk. 2 nævnte forhold, når der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter
.
Står også i et af mine links
MEN???

Kommentar
Fra : frena1402

Dato : 10-06-10 12:01

Det er svært at sige, hvis forældrene mener at du er ved at komme ud i noget skidt, har de selvfølgelig ret til at beskytte dig, man kan jo brokke hvisse hjemmesider og så videre, hvis de synes at man snakker for meget i tlf. om aften/natten må de gerne tage din mobil. Men det ville være moralsk forkert af dem at læse dine private breve, mails og dine smser. Men det komme helt and på hvordan det står til.

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 27-06-10 23:11

Tak for svaret DISKEN_revised.