/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Væsken formindskes
Fra : winetaster
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 02-06-10 08:09

Jeg så engang et forsøg, hvor 2 væsker blev hældt sammen.
Den ene væske var 10 ml. og den anden væske var også 10 ml.
Men hældt sammen fyldte de mindre end 20 ml.

Hvad skete der ?
Hvad kaldes processen ?
Har det praktisk anvendelse ?
Hvad var det for væsker ?

Kandu hjælpe ?
Mvh W.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-06-10 08:28

Ud fra dette skal du ikke regne med hjælp til dit skolearbejde.

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 28
- Annullerede 31
- Slettede 0
Ialt 61

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-10 08:37

Hej Winetaster

Det nævnte forsøg du omtaler udføres ofte med vand og ethanol (sprit). Effekten er tydeligst, hvis der hældes lidt ethanol i vand. Effekten kan forklares med to forhold:
1. At ethanolen 'nedbryder' den meget luftige struktur som vand besidder med mange brintbindinger.
2. At vand og ethanol har forskellig størrelse og derved kan pakkes tættere - illustrativt kan man f.eks. tænke på en sæk kartofler, der blandes med ærter.
Jeg kender ikke til, at denne effekt har et specielt navn, andet end at 'volumer ikke er additive' og dette selvfølgelig har betydning ved afmåling af flere væsker i samme beholder.

Mvh. Simon

Godkendelse af svar
Fra : winetaster

Dato : 03-06-10 08:10

Rigtig godt
Tak for svaret SimonGjer.