/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Flødeboller med Agar Agar
Fra : Sandvad261
Vist : 4818 gange
100 point
Dato : 01-06-10 23:48

Er der nogen her, som har erfaring med brugen af Agar Agar i guffet til flødeboller, de opskrifter jeg er faldet over, de er til husblas.
Men nu har jeg i dag købt noget Agar Agar, og vil lige prøve det, men hvor meget bruger man af det stads, det er i pulverform, og den vildledning der er på glasset siger mig egentlig ikke noget, for meget og for lidt fordærver jo alt siges der jo.
For mange år siden har jeg brugt husblas, og der kan jeg huske, at når husblassen var kommet i, så skulle man være hurtig med at blive færdig med sine gøremål, for når det var begyndt at stivne, så ville det trevle hvis man ikke var færdig, jeg tænker jo her på, at efter at Agaren er kommet i guffet, så skal man jo ha' det over på bundene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 08:33

I et af Spise med Price programmerne de forskellige fancy ting, og de brugte også agar agar, og tale om et Mini start kit ved navn El Bulli Texturas

Så prøv enten at find opskriften hvor de bruger det eller læs om startkittet, måske du kan få hjælp der

Min søn har købt det startkit, og er ved at øve sig på "spejlæg", så prøv at søge på det i programmerne

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskriftoversigt.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-06-10 09:11

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe

Brugsanvisning: Ca. 1 tsk. til ½ L væske. Pulveret udrøres i lidt lunkent vand, tilsættes under omrøring og koges med i ca. 2 min

http://helseognatur.dk/foedevarer-96/krydderier-37/agar-agar-pulver-30-g-981.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-06-10 22:06
Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-06-10 22:47

Katekismus
Det var nu ikke lige det der jeg efterlyser.
I det herrens år 1968 blev jeg udlært som bager, og i min lærertid arbejde jeg en del med husblas, og jeg kan huske, at når man havde blandet husblassen i, så skulle man se at blive færdig i en fart, for efter at husblassen er begyndt at få det til at stivne, så måtte man ikke røre ved det man nu havde gang i, for så ville der opstå trevler.
Det jeg så efterlyser, det er en der kan fortælle mig, hvor meget agar der skal i en blanding flødebolleguf, alså lige den mængde der skal til, så man får tid til, at sprøjte guffet ud på flødebolle bunden inden guffet begynder at stivne, og så begynder at trævle.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-06-10 23:57

Ja, jeg ved faktiskt godt, at det ikke var det, du efterlyste, men jeg blev så grebet af lysten til at arbejde med flødeboller, og ville lige dele lysten, hvis du forstår.
Nu spøger det med Agar Agar, som jeg aldrig tidligere har hørt om. Jeg forhører mig lige rundt om, og følger med spænding, om der sker mere her på siden.
De bedste hilsner
Katekismus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-10 00:08

Sandvad, kunne du ikke bruge blandingsforholdet fra d. 2.6 kl. 9.11???

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-06-10 08:17

Nordsted1
Det blandingsforhold du der skriver har jeg ikke afprøvet, og jeg havde jo håbet på, at det var noget som du havde erfaring med, alså selv brugte, og dermed vidste at det var lige det blandingsforhold der skulle til, men i mangel af bedre, så vil jeg her på Søndag se på sagen, og afprøve dit blandingsforhold.

Katekismus
Jeg syntes du skulle prøve at springe ud i det, for det er egentlig meget spændende, at lave flødebollerne selv, og er egentlig ikke ret svært, og laver du kun en lille portion, så behøver man ikke at bruge agar eller husblas, for har man en sød tand, så får man dem spist alle sammen inden de begynder at væske.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-10 08:19

Sandvad, jeg kan prøve at spørge sønnen om han har fået lavet noget mere med agar... men jeg er ret så sikker på han ikke har lavet flødeboller

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-06-10 11:01

Nordsted1 ja gør lige det, det kunne jo være, at han er klar over hvordan det skal klares.
Der er jo ikke meget ved, at lave sådan en gang flødeboller med agar, hvis man ikke har helt styr på blandingsforholdet, så guffet bliver som gele, for det er jo trods alt nogle penge og en del tid man så lige kan kaste i skraldespanden..

God dag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-10 21:28

Sønnen er ikke kommet videre i sine eksperimenter, han skal have købt en ny vægt, den anden gik i stykker........en der kan veje gram siger han

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-06-10 10:17

Det er denne opskrift sønnen har prøvet

http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Programmer/Program24.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-06-10 17:03

Kan denne opskrift være til nogen hjælp? Der er brugt Agar Agar, og måske kan mængden sige lidt i forhold til hvor lidt eller hvor meget der skal i flødeboller?
http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&tl=da&u=http%3A%2F%2Fhedonistin.blogspot.com%2F2008%2F08%2Fpanna-cotta-und-milch-schoko-gelee.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-10 19:42

Hov, jeg ser først nu at den ikke linkede direkte, men han prøvede sødt spejlæg med jordbærketchup... du må lige klikke videre i mit link fra igår kl. 10.17

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 13-06-10 22:56

Nå så blev det Søndag, og i går Lørdag gik jeg igang med mine flødeboller med Agar.
Jeg brugte den fra ( ekvinde ) for der var angivet vægt og fremgangsmåde, så det var jo spændene, jeg har ellers holdt mig til den opskrift fra ODENSE MARCIPAN den er virkelig god, men mit mod holdt ikke til at bruge den, og så bare fylde noget AGAR i.
Nå men i dag, har jeg så lige guffet en flødebolle, og det faldt ikke så heldigt ud, det virkede ellers ret fint at arbejde med i går, men der står noget med 8 gr. vand til 3 gr. pulver, og det er slet ikke nok, så jeg var noget på den, jeg har vel nok brugt 100 gr. vand før blandingen med agar så fornuftig ud, efter at guffet var sprøjtet ud på bunden, stivnede de også meget flot uden at blive til gele, men i dag, var det noget mærkeligt guf, som er svær at beskrive, så næste gang bliver det med husblas, så er jeg kold over, hvordan man fremstiller det...
Men dvs. vi her stadig mangler en god afslutning på flødeboller med Agar..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-10 21:53

Øv hvor er det surt, at det ikke vil lykkedes for dig... men jeg synes det er flot at du fortsætter, og ikke bare køber færdige flødeboller

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men håber det vil lykkedes for dig, at lave de mest fantastiske hjemmelavde flødeboller en dag

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-06-10 22:46

Nordsted 1
Ja det er jo den slags små stød verden giver, men jeg er ret stædig anlagt, og at opgive det er jeg ikke meget for, hvis jeg bare kan ane den mindste smule lys ude i horisonten, så de næste jeg laver bliver lavet med husblas ( basta ) og når den gamle har sagt basta, så er der bare ikke noget at gøre.
Jeg vil i morgen lige se til flødebollerne for at se om de er faldt helt fra hinanden, og det er de jo nok, og så er det jo godt, at der er plads i skraldespanden.

Hej

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 14-06-10 22:59

Din stædige rad.... det virker bekendt

Selv om de er klasket sammen, er smagen vel den samme,så spis du dem bare

Når du engang har den perfekte opskrift med husblad eller agar, så må du da meget gerne lægge den ind så vi andre kan få glæde af den, uden alle eksperimenterne

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 14-06-10 23:19

Med hånden på både biblen og koranen, så bliver den lagt ind her.

Hej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-06-10 23:27

Det ser jeg frem til, men det havde nu været rart hvis det havde været en opskrift med agar agar

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 27-06-10 23:07

I disse fodboldtider, blev mine flødeboller reddet på målstregen.
Jeg har her til aften prøvet mig frem igen med Agar.
Og det gik galt, allerde da' jeg ville smelte Agaren kunne jeg se at den var gal, der var igen en fejl 40.
Men jeg satte den i vandbad som beskrevet, for så arter den sig nok, men da' jeg var klar til at bruge Agaren, kunne jeg se, at den var slet ikke til at bruge i mit fine ny piskede guf, så jeg fandt skraldespanden frem, og der havnede Agaren så, og det der var tilbage i det lille glas oppe på hylden, det fandt også frem til skraldespanden, så jeg må sige som politiet gør at jeg stadig står på bar bund, og at jeg behøver hjælp fra den store befolkning for at komme videre med efterforskningen.
Men mine flødeboller blev meget fine UDEN AGAR, jeg bruger den opskrift fra ODENSE MARCIPAN fabrik, den er helt fin, og jeg kan her anbefale at man lige kikker på deres hjemmeside, der er meget lækkert man kan lave, også så den søde tand flipper helt ud.
Jeg har på SAMBA hjemmesiden set, at flødeboller kan ikke tåle at flyve, de har flyskræk, så når de skal ha' sendt nogle søde sager længere væk, så fryser de flødebollerne, og transporterer dem med lastbil, tænk sig at være chauffør på sådan en lastbil.
Men når SAMBA kan fryse bollerne, så kan vi andre vel også, så det vil jeg prøve...

Hej

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 30-06-10 00:36

Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, den mulighed har vi mænd dog ikke, men frækhed belønnes vil nogen vel nok sige.
I min iver efter at finde løsningen på det med Agar i guffet, kontaktede jeg firmaet der nu forhandler AGAR, og her klagede jeg min nød, og de ringede til mig i går mandag, og han kunne ikke hjælpe mig med doseringen, men han ville da' godt lige undersøge sagen, men AGAR i flødebolleguf, det havde han godt nok ikke megen tiltro til.
Så her i dag Tirsdag ringede han igen, at de nu havde undersøgt sagen, og at han kunne se den sirup ligende agar i flødebolleguf, det ville han ikke kunne finde på at blande sammen, der vil aldrig komme noget godt ud af som han sagde.
Og hermed er så afslutningen fra min side om Agar i flødebolleguffet, min i baggrunden vil jeg arbejde videre med sagen, for der må jo være en løsning på det her.
Jeg tænker så på, når man ser på flødebollerne i supermarkedet, og ser hvad der er puttet i dem, så står der AGAR, er det så også AGAR der er i dem, eller hva'
Jeg vil ikke lukke dette spørgsmål, for der kunne måske dukke en op, der bare kan det der.

Hej

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 11-07-10 13:24

Nu har jeg endelig fået taget mig mod til at lave guffet med husblas, og det blev faktisk rigtig godt, lige på nær at jeg fik taget en hvide for lidt, så guffet blev en lille smule for stift.
AGAR har jeg opgivet, det må så absolut være for fagfolk, for at få det til at lykkedes, men er den alså med husblas...
Udprint opskriften med flødeboller fra Odense Marcipan og følg fremgangs måden, men brug i stedet for følgende

Ca. 33 stk.
Til bunden
ca. 100 gr ren rå marcipan.
Til bunden skal du rulle marcipanen ud, lige så tyndt du nu kan ( gør det mellem et stykke bagepapir ) stik nu bunden ud, og i ovnen med dem et par min, ( til de tager farve ) når de så er kolde dyp dem i chokolade.

Guffet
300 gr. sukker
ca. 80 gr. vand
200 gr. æggehvider ( det svarer til 4 hvider )
4 stk. husblas
1 tsk. vaniliesukker

Sæt husblassen i blød i koldt vand en 10 min, når den er blød, så tryk vandet fra, og smelt den i vandbad, når den er smeltet, så kom lidt væske i den smeltede husblas ( jeg brugte et snapsglas fuld likør ) lad husblassen nu lige køle lidt af..
Når guffet er stift, så kommer du vaniliesukkeret i, og lad det lige piske ud, derefter kommer du nu husblassen i, lad den løbe ned i skålen i en lidt tynd stråle, pisk nu en ca. 2 min mere, derefter kører du så lige rundt nogle gange i hele guffet med en skraber for at lige få det sidste bladet...
Sprøjt nu guffet ud på dine bunde, og lad dem stå en times tid inden du overtrækker med chokolade

Hej

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-08-10 23:29

Tak for svaret Nordsted1.
Selv om det ikke kan bruges til noget, så holdt det jo liv i min stædighed, derfor valgte jeg dig, og der skal jo lige som være en afslutning.
Og her er så min dom.

Agar kan ikke bruges til flødebolleguf.
Så hvis man ikke vil bruge husblas i sit guf, så lav ikke flere boller, end at de inden for de nærmeste dage vil blive spist, så man ikke får det problem med, at de begynder at væske.

De sidste flødeboller jeg lavede for 14 dage siden med husblas er stadig en lækker sag at sætte tænderne i.

Så hej med dig