/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
har jeg forstået dette rigtig ?
Fra : bublebee
Vist : 2140 gange
100 point
Dato : 01-06-10 15:31

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-10 16:10

Selvfølgelig, men der er også et "loft", 90% af lønnen, max ca 16.000 kr om måneden.
Har man så haft en løn på f.eks 28.000 får man ikke 22.500 men 16.000.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-06-10 17:24

JA, men der er også en mindstesats for hvor mange spørgsmål su må annullerer.

Spørgsmål
- Ubesvarede 7
- Besvarede 142
- Annullerede 66
- Slettede 2
Ialt 217

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 18:59

ja ja hawaii......

Bare fordi min lorte fagforening har sat min sats til 504

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 19:07

Citat
Bare fordi min lorte fagforening har sat min sats til 504

Du kan max. opnå 90% af din tidligere løn, og samtidig kan du blive modregnet hvis du har indtægter andre steder fra!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-10 19:29

Citat
Bare fordi min lorte fagforening

Staten har lagt reglerne, så det har A-kasserne ingen indflydelse på.

Til gengæld har nogle fagforeninger dygtige folk der er helt inde i de sociale regler, hvis Du får brug for hjælp i kampen mod en strid kommune.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 19:41

Det jeg spørger om er om jeg har ret i at man mindst i hvert tilfælde skal have de 617 kr om dagen.
Jeg ved godt man maks kan få 90 % men havde en ok løn og har ikke andre indtægter !

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 19:42

og nej min fagforening virker ikke til at have særlig dygtige folk

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 19:47

Så spørg din fagforening, hvordan de kommer frem til det beløb.
Har du afleveret alle de papirer som kræves, for beregning af dagpenge satsen!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 19:52

Når man ser dit tidligere spørgsmål: http://www.kandu.dk/Spg145242.aspx
Kan man godt blive i tvivl om, at du har fortalt hele sandheden!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 19:58

det er sandheden. hvor svært kan det være bare at svare på om det er rigtig der er en mindste sats

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 19:59

Citat
Det jeg spørger om er om jeg har ret i at man mindst i hvert tilfælde skal have de 617 kr om dagen.

Er du fuldids- eller deltidsforsikret?
Beløbet for en deltidsforsikret er max. 501,-

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 20:04

fuldtids......

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 20:07

Hvilken fagforening er du medlem af?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 20:09

For at kunne få den højeste understøttelse, skal din løn have været ca 19.300 om måneden.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 20:16

NB det er ikke fagforeninger, men A-kassen der beregner dagpengesatsen ud fra dine lønsedler (de sidste 3 mdr)
- og der har du åbenbart ikke tjent nok til at kunne oppebære den højeste understøttelse...

SVAR: ja det er rigtigt at der er en mindste sats = forskellige satser.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 20:21

HK kræver lønsedler for mindst de sidste 14 måneder:
Se nedenfor:

Citat
Hvilke papirer skal jeg aflevere for, at A-kassen kan beregne mine dagpenge?

For at kunne blive berettiget til at modtage dagpenge, skal du udfylde og sende eller aflevere følgende til din a-kasse:

•Ledighedserklæring (AR251)
•Erklæring om fravær (AR 296)
•Kopi af opsigelsen
•Kopi af ansættelsesbrev eller kontrakt.
•Lønsedler for mindst 14 måneder.
•Hjemsendelsespapirerne, hvis du har været værnepligtig.
NB: Hvis du har haft skiftende arbejdsforhold indenfor de sidste 14 måneder, skal du også udfylde og indsende en Arbejdserklæring (AR 261).

Alt efter hvilke oplysninger, du har givet på ledighedserklæringen, kan det være, du skal udfylde yderligere blanketter. Det får du besked om, når du har afleveret ovenstående blanketter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-10 20:38

Er du fuldtidsforsikret forstår jeg ikke at du får mindre en højeste sats. Jeg fik højeste sats med 32 arbejdstimer om ugen, og jeg var fuldforsikret.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 20:44

det er fordi jeg ikke havde helt nok i løn til den aller højeste sats. Men ham fra min a kasse mener kun jeg skal have 504 kr og det kan jeg ikke forstå når jeg på de to link kan se der er en minimums sats når man er fuldtidsforsikret som man skal have. Så kan slet ikke se hvor han har tallet 504 fra hvis man minimum skal have de 617.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 20:54

De 617,- kr. er max. beløb for en fuldtidsforsikret, hvis du har fået en månedløn på ca. 19.300,- som Christa skriver.
Hvis din månedsløn f.eks. kun var på ca. 10.000,- kunne du max. modtage ca. 300,- kr. om dagen!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-06-10 20:57

ej 752 er max beløb !
før havde jeg 18300 og modtog 654 kr

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-06-10 21:06

Så er der noget der tyder på, at du er gået kraftigt ned i løn.
Dagpengebeløbet genberegnes, ca. 1 gang om året:
Se fra SocialPædagoernes hjemmeside:

Citat
Dagpenge satsberegning
Vi har pligt til at genberegne din sats en gang årligt, hvis bestemte betingelser er opfyldt

Det er altid dit lokalkontor, der foretager beregningen af din dagpengesats.

En af de grundlæggende forudsætninger for, at en beregning kan finde sted, er at der minimum er gået et år siden du sidst fik beregnet din dagpengesats. Hvis du er nyuddannet gælder der andre regler.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-06-10 21:36

A-kassen snyder ikke- A-kassen er underlagt de regler der gælder for alle og de bliver nøje kontrolleret.

Nu må den sammeblanding mellem fagforening og A- kasse ophøre.

Din fagforening, kan jo ikke bøje A-kasse lovgivningen.

Beregninger på dagpenge, hører til i din A-kasse. Det er ikke din "lorte"fagforening" som har indfyldelse på det.
Læs og forstå det som IBM skriver.

Din fagforening hjælper dig med de ting der handler om dit arbejde. Og hvis det er en ordentlig fagforening har de et tæt samarbejde med A-kassen når du er ledig, således at de kan være med til at sikre at du bliver behandlet ordentligt i det sociale system hvis der er behov for det og /eller at du kommer hurtigt i arbejde igen på ordentlige betingelser.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 01-06-10 21:42

Citat
hvor svært kan det være bare at svare på om det er rigtig der er en mindste sats

arrogant holding. Det er jo ikke lige til, hvis du ikke giver alle oplysninger.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-06-10 21:58

når nu du ikke selv gider læse dit EGET link, mindstesatsen på 617.- kræver at du har været fuldtidsforsikret OG fuldtidsbeskæftiget i mindst tre år

her er §51 stk 4.
Citat
Til et medlem, der i de seneste 3 år umiddelbart før ledighedens indtræden har været fuldtidsforsikret og været i fuld beskæftigelse som lønmodtager eller har udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang, udbetales dagpenge med et fast beløb, der udgør 82 pct. af højeste dagpenge efter § 47. Hvis medlemmet dokumenterer, at dagpenge beregnet efter stk. 1 udgør et højere beløb, er medlemmet dog berettiget til dette. Et medlem, der har fået udbetalt dagpenge efter 1. pkt., kan tidligst få beregnet dagpenge efter stk. 1, når der er forløbet 6 måneder efter, at retten til dagpenge er indtrådt. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter nærmere regler efter forhandling med Beskæftigelsesrådet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-10 23:02

Det er en ondskabsfuld spiral, fra at klare sig med en fast løn går man ned på max. sats, er heldig at få et dårligere betalt job, bliver fyret, får et job igen men deltid, så giver dagpengene endnu mindre.

Efter nu to år hedder det kontanthjælp hvis man ikke har nok timer på tre år, og kontanthjælpen er ikke sikret hvis ægtefællen har en x størrelse bruttoindkomst, samt at bilen ryger.
Efter 1/2 år på kontanthjælp bliver folk tvunget til at bruge af deres pensionopsparing til eget underhold, man kan dog få supplerende kontanthjælp hvis man finder et deltidsjob, men varigheden af denne ordning er højst 1/2 år.
De laaange ufrivillige ferier bliver brugt på kursur i at lave et CV som kommunerne selv mener løser alle problemer

Til sidst sidder nogle flere timer om dagen på -hjørnet og drikker tyndt Netto-øl

SKÅÅÅÅL, Danmark

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-10 23:49

Vi er enige Luffe, systemet i dag er under al kritik. De eneste som får en ordentlig behandling er regeringen. De gik 5% ned i løn i solidaritet, men glemte at fortælle at de lige havde givet sig selv en større lønforhøjelse. Så jeg forstår de arbejdsløses fustration.

Jeg føler mig så privilegeret at jeg er gammel nok til at få efterløn. Og det synes jeg er sørgeligt, ikke at jeg er gammel men at forholdene på arbejdsmarkedet er så usle. Tænk at man skal glæde sig til at blive så gammel at man kan få pension.