/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bekæmpelse af ukrudt i køkkenhaven
Fra : CCjunior
Vist : 3978 gange
100 point
Dato : 30-05-10 21:24

Jeg døjer med ukrudt i køkkenhaven, specielt fuglegræs som lige nu kommer flittigt op.
Jeg kan jo ikke gå og hakke oven i kartoflerne eller salaten.
Er der noget man kan sprøjte med som går efter fuglegræs og ikke salat

Og ja, jeg ved godt man bare kan ligge sig og luge til den helt stor guld medalje, men det er tiden sq ikke til

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 30-05-10 22:09

Dette råd kræver noget forarbejde og toldmodighed.

Men min gamle nabo lagde sort plastik på en del at sit urtebed for at afskære sollys og slå frø ihjel. Og satte en kant op omkring.
Så plastiken lå fra lidt før forår og til næste forår. Det tog livet at de fleste ukrudter.

Afkantningen gør at der ikke så nemt beder sig ukrudt ind i bedet.
De to sidste dele af bedet tog han så efterhånden som han kom frem.
Han var såmænd tilfreds med sit udkommende.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-05-10 22:19

Man bruger ikke sprøjtemidler i en urtehave. Men næste år kan du hjælpe dig selv, ved at være lidt senere ude med frøposen, så afgrøden kommer før ukrudtet.
Hakkejern, og lugning er vist rådet til dig om du bryder dig om det eller ej, og glæd dig så over du har kontrol over hvad du har af kemikalier i dine urter, hvis du er ligeglad med det, kan du jo ligeså godt købe urterne i supermarkedet. og så urtehaven til med græs.
Nyd det, der bliver godt vejr nu i næste uge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 22:19

Vi bruger ukrudtsdug mellem rækkerne og sørger for at lægge helt ind til rækkerne, så er det overkommeligt at luge selve rækken, ukrudtdug kan genbruges hvis du er forsigtig og har den fordel frem for plastik at vand og luft kan komme igennem dugen mens ukrudttet visner væk nedenunder:
http://multikoeb.dk/hus_have/ukrudtsdug_929_da/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 22:21

Vi har et blomsterbed, hvor jeg ikke har lyst til at ligge på alle fire til offentlig beskuelse og luge have, så vi har købet nogle ruller ukrudsdug i Jem & Fiks - kan købes mange steder, men der har det været på tilbud sidst.

Vi lægger det ovenpå jorden uanset om der er ukrudt eller ej. Det eksisterende ukrudt dør, men der vil selvfølgelig kunne komme ukrudt rundt om blomsterne

Vi foretrækker dette, da det ikke så nemt går i stykker, eller larmer i regnvejr - regnen trænger ned igennem

Man skal sørge for der ikke kommer jord ovenpå, for så gror ukrudetet bare ovenpå dugen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 22:23

o.v.n det er sådan noget vi bruger, men ikke til den pris, du må holde øje med Jem & fiks og Harald Nyborg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-05-10 22:28

Det var bare det første link jeg fandt, Harald Nyborg er billigere:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5202&Grp=&n=30100
vi købte i Bilka da de havde dugen på tilbud i foråret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 22:31

Vi har også prøvet luksusudgaven, .... kokoshår syet på sort plastik, og pløkket fast på jorden, det holdt i fem år--- købt på en planteskole

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-10 09:49

>Jeg kan jo ikke gå og hakke oven i kartoflerne eller salaten.

Salaten som beskrevet ovenfor...

Kartoflerne skal du bare hyppe, så kan ukrudtet ikke klare sig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-10 11:50

Fuglegræs kan let fjernes med en rive, man behøver faktisk ikke at skuffe eller hakke hver gang, vanskeligheden ligger i at finde det punkt mellem sol og byger hvor jorden er lettest at arbejde med.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-05-10 16:44

http://bloxbjerg.dk/group.asp?group=6

Anskaf dig en ringhakke- den er effektiv. Den er særlig god når man har kort afstand i mellem rækkerne, eks. når man dyrker i højbed