/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
overgangsalder
Fra : smutter50
Vist : 2462 gange
500 point
Dato : 30-05-10 15:41

Hedeture og søvnløshed....
Hvad skal man gøre, når man IKKE vil tage hormoner.
Svarene skal bero på egne erfaringer, har tjekket alt hokuspokus på nettet.
Ryger ikke, dyrker motion og spiser sundt.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 15:45

Kort og godt - holde ud - og evt. tage et glas rødvin til natten - husk kun et

Du kan hos Matas købe naturmedicin der efter sigende skulle hjælpe, men jeg har ikke selv ville smide penge i projektet, men købt flere bluser med lynlås, der er lige til at lyne ned i "højsæsonen"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 16:21

Det var produktet Female jeg tænkte på, da jeg skrev mit tidligere indlæg (kunne ikke lige huske navnet)

http://www.google.dk/#hl=da&q=overgangsalder%2Bfemale&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c3a4858d4ca6e671

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-10 17:25

Vil sige som Nordsted, hold ud, hold ud. Håber du har en have som jeg, jeg styrtede derud når hedeturene kom. Ellers er et koldt styrtebad godt. Og jeg har ventilator til under 300 kr.
Når det var værst sad jeg foran ventilatoren også om vinteren.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-10 18:22

Embrace...

Jeg har altid været meget kuldskær, så jeg syntes det nærmest var rart endelig at være rigtig varm.....
Det var sværere at holde af de voldsomme, smertefulde uregelmæssige blødninger.....

men lige pludselig en dag så ER det overstået...

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 30-05-10 19:44

Jeg nægter også at tage noget som helst - det har været slemt, men der bliver længere og længere mellem anfaldene, så jeg øjner lyset forude...

Jeg har haft en idé om, at hvis man ikke fik hormoner, var det hurtigere overstået. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg fik tanken efter at en kollega på 59 år stadig havde hormonplaster på.
(det er sku'da ikke normalt)

HOLD UD !

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 20:34

Citat
Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg fik tanken efter at en kollega på 59 år stadig havde hormonplaster på.
(det er sku'da ikke normalt)

Overgangsalderen kan godt varer i ti år, så jow desværre er det normalt, for de uheldige

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 30-05-10 20:37

Jeg er overbevist om at jeg er heldig så

Stakkels kvinder der skal trækkes med gener i 10 år - uha da

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-05-10 20:55

øhø... Det kan jo osse være forfængelighed......

Man ældes jo selvfølgelig langsommere når man får de hormoner, man mangler................
----Det kan være svært for en læge at vurdere OM man har generende hedeture.. Lægen har jo kun, hvad patienten fortæller...

Kvinder tager jo også cancergrill for at se "flotte og unge" ud...

Det STARTER måske med gener, men derefter kan jeg godt forestille sig, at en kvinde gerne vil bevare udseendet på trods af alder. Og på trods af risici.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 21:38

Klimakteriet eller overgangsalderen er den livsperiode, som afslutter den fødedygtige alder. Den er en overgang, der kan trække sig over 5-10 år

http://www.netpatient.dk/Klimakteriet.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-05-10 21:56

Jeg må indrømme at jeg tager hormoner. Jeg har i 4 år levet uden hormoner, men bivirkningerne var for store, så jeg tager lidt hormoner. Det er simpelthen et spørgsmål om livskvalitet. Jeg får ikke hormoner som en kvinde på 35 men under halvdelen af det. Og det fjerner de bivirkninger jeg havde uden at jeg ser yngre ud.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-05-10 22:09

Jeg får hormoner (skulle ihvertfald IKKE have hormoner) indtil jeg røg ned, ned og ned i et hul.

Lider I forvejen af depressioner, så hormoner iforbm. overgangen ville få sat tingene på plads.

Skulle have haft dem noget tidligere, men njahh, det var jo hormoner....

Der gik så ca. 4 år før, jeg var ved at være mig selv igen... Men det er nok en anden sag... eller? Hvad kom først - hønen eller ægget?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 22:26

Jeg tror nu heller ikke der er nogen der får homoner pga udseendet, eller måske jeg er naiv

Nogle får homoner pga sygdom... nogle som Camillasmoster, andre pga forandringer i underlivet der kan fører til cancer hvis de ikke får hormoner til at stoppe det

Kommentar
Fra : RosensAura

Dato : 31-05-10 06:30

Hej smutter50

Du kan også bruge en sten: en "blå Chalcedon"
Blå chalcedon er god ved hedeture i klimakteriet.
Du kan læse mere om blå Chalcedon her: http://rosensaura.dk/chalcedon-blaa-p-1218.html

med venlig hilsen
RosensAura

Kommentar
Fra : RosensAura

Dato : 31-05-10 06:56

Hej igen smutter50

Vedr. din søvnløshed er der også en sten der kan bruges: hæmatit.
"Hæmatit er god mod søvnløshed, blodmangel og stærke menstruationssmerter".
Læs også mere om hæmatit her: http://rosensaura.dk/haematit-p-1207.html

Med venlig hilsen
RosensAura

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 31-05-10 07:49

Citat
Blå chalcedon er god ved hedeture i klimakteriet.

sikke noget hokus pokus

reklame for din netbutik

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-10 08:28

Hvor kan man købe magiske sten? Jeg tror Harry Potter har en.

Hvor er det godt at tro kan flytte bjerge, men manglende hormoner kan kun hormoner eller hormonlignende stoffer klare.

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 31-05-10 19:04

Kære alle.
Tak for alle indlæggende, men men ...
Jeg savner stadig svaret...
Naturmedicin, akupunktur eller ???
Ikke sten, lynlås trøjer, ventilator eller "hold ud".
Kom nu piger, i må da kende til noget ))

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:12

Svaret.... jamen hvad der passer på os, passer åbenbart ikke til dig

Du ønsker ikke at "holde ud" eller naturmedicin, for slet ikke at tale om hormoner... hvad er det præcist du ønsker

Kommentar
Fra : smutter50

Dato : 31-05-10 19:23

Erfaringer med evt. naturmedicin, akupunktur, zoneterapi....
Men det skal være egne erfaringer, dem synes jeg ikke jeg har kunne se.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 19:28

Jeg har gode erfaringer med zoneterapi og akkupunktur i andre sammenhænge - og ved det virkede, men jeg har ikke ville prøve det igen, for det er jo et hormon der mangler, måske det kan lindre, men jeg har ikke tiltro til det i situation (og skal det så holdes ved lige i måske ti år?)

Ved godt det ikke var det svar du ønskede, og hopper ud af tråden igen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 31-05-10 20:33

Er det KUN for (DAMER)

stumben her, har altså også problemer med HEDETURE.
Om det er mormoner eller bare mangel på samme?
Men fandme grimt__ALSTÅ
OG DET VAR IKKE EN VITS....cooooooll facts/ WARME, altså.
Jeg har det nu nærmere med at fryse..

Smutter igen_ når det KUN er PIGE_ problemer..

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 31-05-10 20:34

Citat
Om det er mormoner eller bare mangel på samme?

Hormoner

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 20:45

Disken du skal da ikke holdes udenfor, mænd kan da også komme i overgangsalderen

http://www.netdoktor.dk/overgangsalder/maend.htm

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 31-05-10 20:54

Citat
Er det KUN for (DAMER)

Nej det er det ikke......... og Nordsted har lige givet dig et link, så du kan læse hvad du må døje med når du når panikalderen.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 31-05-10 21:01

Citat
Disken du skal da ikke holdes udenfor, mænd kan da også komme i overgangsalderen

Føj for en GAMMEL ridderlig )(&"¤¤="
jeg er blevet til...

Takker for LINKET__ havde sgu egentligt ikke selv tænk på DET
før jeg LIGE blandede mig.

Men svedeture?
Jeg har mere kulde_skræk, og kan ikke får det varmt NOK.
Indtil der så kommer varme PÅ = så skal døre og vinduer ÅBNES...
Bare jeg mærker varmen:

Latterligt siger andre_ MEN åbentbart IKKE.

Citat
Holdninger, psykisk stress, alkohol, kvæstelser eller operationer, indtagelse af medicin, fedme og infektioner kan medvirke til at igangsætte perioden. Selvom alle mænd med alderen vil opleve et fald i testosteron-niveau, er det ikke muligt at forudsige, hvem der vil få symptomer på andropause i en sådan grad, at de vil søge læge.

Fra en ? hankat_ der lige blandede sig.

Noget MOD har man trods alt, i kvinde-selskab´et

Tager lige denne med til Lægen NEXT time__

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 31-05-10 21:04

Citat
Nej det er det ikke......... og Nordsted har lige givet dig et link, så du kan læse hvad du må døje med når du når panikalderen.

PANIK__?

Dame_ snak

Smutter lige IGEN. inden jeg kommer for godt IGANG/ igen.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 31-05-10 21:07

Citat
Tager lige denne med til Lægen NEXT time__

Det var ´missen´ der stod for SKUD i dag.
Og de tog enda penge for det= dyrt

Så man må jo udvise et godt eksempel, over for katten_

Takker for linket_ skal nok bruge DET.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-10 23:31

smutter50

Vi har prøvet naturmedicin, det hjalp ikke, zoneterapi hjalp heller ikke, fik det for noget andet men nævnte hedeturene. Intet hjalp. Og da jeg har haft brystkræft, så var hormoner bestemt ikke mit første valg. Men intet kunne erstatte dem. Og der er forskel på hormoner, og det er kun blandingshormonerne der disponerer for kræft.

Så op til lægen og snak med ham/hende om hormoner. Bare til at tage de værdste hedeture. Det er det eneste der hjælper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-10 23:37

Tja... jeg ville prøve al naturmedicin før jeg ville gå til lægen - hvis jeg havde det slemt - men der er vi så forskellige

Hvis jeg ville holde ud- hvis jeg havde en valgmulighed

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 08:39

Tja, og jeg går aldrig til læge, kun hvis det er rigtig slemt og så skal jeg slæbes afsted. Mine overgangsalder gener får mig ikke til lægen.

Jeg dyrker lidt yoga (det gør jeg alligevel) men der findes da øvelser målrettet til ALT - ellers må manden tage en ekstra trøje på, for jeg lufter ud RIGELIGT - der skal luft til.

Når det bliver hedebølge fortrækker jeg tit til soveværelset, hvor vi har aircondition (af samme grund) min notebook har jeg altid med mig og så er der jo også fjernsyn - så jeg lider ingen nød derinde.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 08:47

Citat
Jeg tror nu heller ikke der er nogen der får homoner pga udseendet, eller måske jeg er naiv

Øhm der er vidst noget jeg har "misset"
- bliver man flot af hormoner ???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-10 09:56
Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 11:52

http://sundhedsnyhederne.dk/cms/overgangsalder/121-yoga-hjaelper-solverig-gennem-overgangsalderen.html

Som jeg har skrevet, dyrker jeg yoga og det er måske derfor jeg "kan holde ud" jeg ved det ikke og jeg har ikke tænkt over det på den måde.......

Men her er en artikel om en kvinde, hvor yoga øvelser har hjulpet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 12:09

Det har altid været almindelig kendt, at motion er sundt for både krop og sjæl

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-10 12:24

Jeg gik tur når det trak op til hedeture, det kom i perioder og bare det at gå en rask tur hjalp. Når vi dyrker motion så producerer kroppen endorfiner. Og det er et stof som virker smertelindrende. Og det virker på mange andre måder også.

Får gæster om lidt men kommer på i aften.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 13:39

Jeg har lige siddet og læst Illustreret Videnskab nr. 8/2010

Her kommer lige en bonusoplysning fra bladet - info under kort nyt:

VALNØDDETRÆ RUMMER KVINDELIGT HORMON
Tidligere har forskerne ment, at kun mennesker og dyr kunne danne det kvindelige kønshormon progesteron. Men nu viser det sig, at bladene på træet almindelig valnød, Juglans regia, også indeholder hormonet. Hvorfor ved man ikke.

Og hvad kan vi så bruge det til ?
= bare info og hvem ved..........................................................................................

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 13:57

Velbekomme... det lyder som hård kost

Så er det nu engang nemmere med lynlåsbluser

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 01-06-10 14:15

Citat
Velbekomme... det lyder som hård kost

Øhm hmm hvad tænker du............................. du skal jo ikke æde træet
- men jeg æælsker valnødder og selv om hormonet sidder i bladende, kan man da godt lige tænke - argh jeg vælger et valnøddebrød i stedet for solsikkebrød, eller endnu bedre:
jeg tager chokoladen med valnød på i stedet for hasselnødden o.s.v

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 16:49

Jeg er allergisk overfor nødder, så jeg må vel spise bladene... men det går vel under hormonbehandling (under cover)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-06-10 17:49

Indtil "der gik overgang" i mig, havde jeg PSO (bl.a. for højt mandligt hormon). Da jeg var startet på hormonbehandling, var jeg til check. Pludselig havde jeg ikke for mange mandlige hormoner mere

Ingen kan fortælle mig, hvorfor - om det har med de "mixede" hormoner at gøre.

Men jeg har stadig mit tynde, gennemsigtige hår - det får jeg åbenbart ikke tilbage - mit dejlige tykke hår.

Når så sommervarmen sætter ind, får jeg det VARMT! Og så kan sådan et pjevset hår altså ikke være med

Og det er sq osse ved at være mere og mere gråt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-06-10 17:59

Jamen altså camillasmoster/Hanne, du som er så fiks på fingrene, må da lave nogle fancy sommerhatte... altså nogle luftige nogle, men nok til du ikke bliver skoldet... jeg er sikker på det vil klæde dig

Skidt pyt med hårfarven/mængden, det er personligheden der tæller

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-06-10 21:47

Åhhh, du er søj, Nordsted1

Jeg holder fast i farvningen, ellers tror andre bare, at jeg er skaldet - samtidig bliver man jo ikke slank af PCO...... Som sagt før og før og før - motion og frisk luft!

Kommentar
Fra : RosensAura

Dato : 02-06-10 06:55

Overgangsalderen er jo ingen sygdom, den skal vi alle igennem, både kvinder og mænd.
Man kan ikke helbrede overgangsalder! men man kan minimere generne.

Brugen af sten eller krystaller er ikke Hokus Pokus - det har hjulpet mange som ikke vil tage traditionel medicin - man behøver ikke tro på det!!!!
Sten har nogle energier som kan hjælpe os, og så er det dejligt at der er nogle der har, kunne mærke en forskel og videreformidlet det til andre, så alle kan få glæde af modernatur.

Det svar jeg havde forleden var ment som en hjælp , så tag det som en hjælp!

Neden for er der nogle andre hjemmesider (og der er flere endnu) der behandler disse emner.

Ha en god dag

RosensAura.dk

http://www.holismen.dk/default.htm
http://www.webwitch.info/
http://netspirit.dk/new/

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-10 11:29

Citat
Overgangsalderen er jo ingen sygdom, den skal vi alle igennem, både kvinder og mænd.

Næ, men er man syg i forvejen, kan det gå grueligt galt...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-10 15:23

RosensAura

Ja du tror at sten har magiske evner og jeg tror på julemanden.

Der er lavet så mange blindforsøg som viser at vores krop kan gøre mange vidunderlige ting for os, hvis bare vi tror på det. Krop og psyke er ikke 2 dele, det er et hele hvor det ene ikke kan eksistere uden det andet og omvendt.

Så kroppen kan helbrede os hvis vi tror på at en sten hjælper. Det er ikke stenen der hjælper men troen på at stenen vil hjælpe. Tro kan virkelig flytte bjerge. Og det er lige så nyttigt at tage en kalkpille og så tro på at den kan helbrede.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 12-06-10 21:00

Citat
Hedeture og søvnløshed....
Hvad skal man gøre, når man IKKE vil tage hormoner.
Svarene skal bero på egne erfaringer, har tjekket alt hokuspokus på nettet.
Ryger ikke, dyrker motion og spiser sundt.
På forhånd tak.

Ikke flere gode RÅD...

SÆT PRÆMIEN OP =? loftet er nået