/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Fædrene æde druer...
Fra : Charles
Vist : 2398 gange
200 point
Dato : 02-05-03 23:04

Hvorfor kaldte Gustav Wied sin bog "Fædrene æde druer"...? jeg er ude efter en historie bag...

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-03 02:14

Baggrunden for titlen er at finde i Biblen, Ezekiels bog.
Christina

Fædrene æde druer, Ezekiels bog, 18,1-4.
"herrens ord kom til mig således:
Hvor tør I bruge det mundheld i israels land: "Fædre åd
sure druer, og børnenes tænder blev ømme".
Så sandt jeg lever, lyder det fra den herre Herren: Ingen skal mere
bruge dette mundheld i israel".

UDDRAG AF INDHOLD: Teori. Slægten (genreanalyse; den uheroiske moderne romanhelt; den groteske forvrængning og stilisering som 'det fremmede blik'; udsigelse). Livsens Ondskab (genreanalyse; de karnevalistiske elementer; udsigelse). Knagsted (rejseromanen og vejens kronotop; karnevalismen og den groteske realisme). Fædrene æde druer (genre; slottets kronotop; seksualiteten og familien; udsigelse). Pastor Sørensen & Co. (genre; udsigelse). Gustav Wied som romanforfatter. Litteraturliste.
http://www.fagboginfo.dk/mutoto/mtoton.htm

http://www.adl.dk/adl_pub/manus/cv/e_manus/e_manus.xsql?ff_id=16&id=12&vaerk_id=1668&nnoc=adl_pub
MANUSKRIPT til "Fædrene æde druer"

Alene bogens wieddige motto giver tankestof til hele julen: 'Tænk, hvis Jomfru Maria havde fået tvillinger'?
http://www.bonygaard.com/boger_3.html

Håber du bliver klogere af disse links...de er gode.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-05-03 02:24

LITTERATUR
http://www.fagboginfo.dk/mutoto/mtoton.htm
Romanforfatteren Gustav Wied. En analyse med afsæt i Michail Bachtin. Af Niels Bruhn Meredin, Jan Nøhr Christensen. 194 sider, 16,5 x 23,5 cm. Pris kr 200,00.

PÅ VEJ:
I 2003 er planlagt (pr. jan. 2003):
Poul Martin Møller 1794-1838 (På vej marts 2003)
En dansk students eventyr (1823-24)
Georg Brandes og Det moderne Gennembrud
Mathilde Fibiger 1830-1872 (nylæsning og nytolkning af det eksisterende portræt)
Clara Raphael (1850)
Minona (1854)
Amalie Skram 1846-1905 (nylæsning og nytolkning af det eksisterende portræt)
Constance Ring (1885)
Professor Hieronimus (1895)
På Sct. Jørgen (1895)
Gustav Wied 1858-1914
Livsens ondskab (1899)
Knagsted (1902)
Pastor Sørensen og Co. (1913)
Slægten (1898)
Fædrene æde druer (1908)
http://www.e-poke.dk/../in-spe.asp

Sort høst
Dansk film (1993) instrueret af Anders Refn.
Musik: Kasper Winding

To af de kvindelige skuespillere vandt Bodil-priser for denne film, nemlig Sofie Gråbøl og Pernille Højmark for deres portrætter i denne vellykkede Gustav Wied-filmatisering om slægternes forfald omkring århundredeskiftet. Morten Piil skriver i Gyldendal's Filmguide, at "det brede persongalleri er flot styret i et vibrerende miljømaleri, livfuldt og krast sat op i det Cinemascope-format Refn altid anvender. Samt at filmen har "filmisk dynamik og i flere scener et dramatisk bid, der hæver den over gennemsnittet fra vores sorte fortid".

FILMATISERING AF "fædrene æde druer" (SORT HØST)
Skuespillere bl.a: Ole Ernst, Sofie Gråbøl, Marika Lagercrantz, Pernille Højmark, Jens Jørn Spottag m.fl.
http://www.kasperwinding.com/sort_host.htm

Godkendelse af svar
Fra : Charles

Dato : 03-05-03 20:25

Tak for svaret Christina :)... det var kanon!