/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Motorsav Partner P538 - hvor?
Fra : fyrpoul
Vist : 4643 gange
20 point
Dato : 28-05-10 10:29

Hvordan justerer man karburatoren - jeg har ingen manual. Kan ikke finde den på nettet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-05-10 10:53

Der må være en justeringsskrue, henholdsvis for benzin og tomgang, men det kan være du først skal have afmonteret luftfilter. (det skal jeg på min, som er en Pioneer)

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 29-05-10 10:57

Tak til stilkene. Ja, der er ikke bare en men tre stilleskruer! Der er adgang til dem uden om luftfilteret.
Hovedreglen er at man skruer dem helt i bund (lukket) og så halvanden omgang op, så kan man starte - og køre så nogenlunde. Men jeg vil gerne have en mere udførlig opskrift på finjustering. Jeg er heller ikke sikker på hvilken skrue der bestemmer hvad, så en grundig brugsanvisning ville være fin.
Olieforbruget er desuden enormt (kædesmøring), det kan sikkert stilles? VH fp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-05-10 11:08

Se om du kan finde noget her:
http://weborder.husqvarna.com/order_static/doc/AONO/AONO2004/AONO2004_953249453.pdf

Det kan godt være den samme maskine, da producenterne ofte fremstiller samme ting til forskellige mærker.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 31-05-10 15:34

Hej Poul

Vil tror der på din sav står henholdsvis et L H og T ud for dine skruer, formentlig på et plast skjold.
T tomgang, L benzin blanding lave omdrejninger og L benzin blandning høje. det er lidt svært og forklare, men nemt i praksis, t skal du nok som du siger skrue små 2 omgange ud, de andre ville jeg kun skrue ca 3/4 omgang ud til og starte med, herefter startes saven, saven skal kunne gå i tomgang uden kæden trækkes med.
kører kæden kan du løsne T til den stopper, herefter prøves om saven vil tage gassen, nå du giver gas, vil den ikke det må du igen skrue T ind til den vil.
herefter løsner d L til kæden igen stopper, igen prøves om kæden kan tage gassen.
Kort forklaret
T ind lig hurtigere tomgang, T ud lavere
L ind lig Hurtigere tomgang, og ud lavere
du skal så bare finde det forhold hvor saven går jævnt, tager gassen, og kæden ikke kører med.
Nu til H
H er i princippet det samme som L, bare ved fuld gas
Altså ind flere omdrejninger, og ud færre.
H stilles så sådan at nå du giver fuld gas uden belastning, skal saven pludre eller " takte" som man siger, den må altså ikke bare skrige og gå helt rent, så for den for lidt benzin, og H skal skrues lidt ud.
Modsat pludre den helt vildt, også under belastning, skal den skrues lidt ind.

Prøv dig frem, men skru MEGET lidt af gangen, især på H og L, nok ca 1/8 del omgang af gangen.
skriv endelig hvis du vil vide mere.

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 31-05-10 20:32

Tak til stilkene endnu en gang og til skaerm. Jeg tror jeg har fat i det nu.

Ved I osse noget om olieforbrug (smøring af kæden)? For hver to påfyldninger af benzin er oliebeholderen helt tom, og saven sprøjter med den dyre kædeolie! Det kan umuligt være nødvendigt?
Jeg har haft dyret skilt ad men kunne ikke komme ind til oliepumpen, den er godt gemt - og visse ting skal man hellere lade være at splitte ad, der kan nemt blive noget med nye pakninger osv. Men jeg kan i hvert fald se at der ikke er nogen reguleringsskrue for kædeolien. Har nogen forsøgt at drøvle på olieforbruget?

Venlig hilsen, fyrpoul

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-05-10 22:35

Min sav påfylder jeg olie på, hver gang jeg påfylder benzin. De to beholdere er afstemt efter hinanden.
Jeg vil tro at din sav er ok, hvad det angår. Nogle typer træ fordrer mere smøring end andre, så en motorsav er vel afstemt derefter.
Volumenmæssigt forhold, kan jeg desværre ikke lige præcisere.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 31-05-10 22:40

Jeg tror iøvrigt ikke du skal eksperimentere med at pine den med olie, da du hurtigt kan ødelægge, ikke blot kæden, men også sværdet.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 01-06-10 07:05

jeg har på alle mine, og min fars, save den erfaring: At en tank benzin er lig en tank kædeolie.
Det forbrug du nævner er ikke for meget.
Ved ikke hvad din kædeolie koster, eller hvordan du køber den, men mange steder fåes den til lidt under 20 kr pr liter, hvis du selv kommer med en dunk og får fyldt på.
Og en dunk kan man jo altid finde ikke

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 01-06-10 07:07

en lille tilføjelse, kører du uden olie alt for længe, så bliver din pumpe simpelthen slidt op/brændt af.

Kommentar
Fra : fyrpoul

Dato : 01-06-10 10:26

Tak for hjælpen. Jeg holder mig fra olieforsyningen, det er rart når to eksperter er enige!

Priseksemplet er til stor hjælp: Min dyre men dejlige værktøjsforhandler vil ha 55 kr for en liter vegetabilsk olie, hus og have leverandøren forlanger 100 for 4 liter clingtex mineralolie. Begge dele leveret i dunke. Jeg vil se at finde en løsvægtsforhandler.

Venlig hilsen, fyrpoul

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 01-06-10 11:58

nu ved jeg ikke hvor du bor jo, men find en lokal landbrugsmaskin forhandler, eller en seriøs have og skov forhandler, de vil helt sikkert kunne hjælpe dig med olie. held og lykke med savningen.