/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Lagerværdi
Fra : anetteogjesper
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 26-05-10 11:50

Hej

Jeg er lige ved at færdiggøre årsregnskabet, men sidder nu pludselig og bliver i tvivl om lagerværdien og hvordan jeg skal optælle det.
Problemet er, jeg købte et rimeligt stort parti hjem i starten af 2009, men gav kun meget lidt for det, da det var fra en lukket virksomhed. Lad os sige jeg gav 10000 kr. inkl. moms for det, men hvis jeg skulle købe det engros i dag skulle jeg måske af med 25.000 kr. og det har eks. en vejledend udsalgspris på eks. 75.000. Hvilket beløb skal jeg så bogføre?

Skal jeg bruge indkøbsprisen eller?

Jeg ville blive lykkelig for en simulering

Jeg benytter summa summarum 3 enterprise og varebeholdningen har nr. 55100

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-10 12:01

Tja....

Det kan du gøre som du "lyster"

Skal du låne penge i banken er det jo en fordel med så store aktiver som muligt...

Omvendt kan det være svært at forklare et "lager" man ikke har brugt penge på....

Så alt har sine positive og negative sider i "kreativ" bogføring.....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-10 12:43

Det skal være til kostpris, altså de kr. 10.000, men eks. moms altså kr. 8.000, der er dit varelager i regnskabet.

Hvis du bruger en højere værdi indtægtsfører du allerede nu noget af den fremtidige indtng, og du kommer også til at betale skat af det allerede ndet er nok ikke så "skægt".

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 26-05-10 16:51

Skal varelageret stå i kedit eller debit?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-10 17:21

Alle aktiver står i debet!!!