/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Dåb af store børn
Fra : Fnollerpige
Vist : 615 gange
175 point
Dato : 02-05-03 18:35

Hej med jer

Jeg skal til barnedåb imorgen - og det er to piger, mine niecer på 11 og 13 år.
De ringede til min kæreste og mig for noget siden og spurgte om vi ville være gudmor og gudfar.

Så er det lige jeg bliver i tvivl - er en gudmor/ gudfar ikke "beregnet" til ved dåb af små "umælende" spædbørn at svare for barnet når der spørges om alt det her med den kristne tro osv osv ?

Vil det så sige at man slet ikke opererer med begrebet gudmor/ gudfar - men KUN faddere når det gælder dåb af store børn der selv kan svare for sig ??

P.S er der nogen der kender proceduren ved dåb af store børn - går man bare med dem op ved døbefonden og står ved siden af dem - eller hur ???

Karina

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 02-05-03 18:41

http://www.emdrupkirke.dk/handling/d%E5b2.htm Måske gør dette dig lidt klogere.

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 02-05-03 18:42

eftersom hvad der står tror jeg det er det samme.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 02-05-03 18:46

Hej rasmus91 - tak for dit indlæg - det er fint, MEN det svarer bare ikke rigtig på om begrebet "Gudforældre" findes i forbindelse med dåb at store unger

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 02-05-03 18:48

ok, sorry.

Accepteret svar
Fra : gch123

Modtaget 185 point
Dato : 02-05-03 18:48

Hej

På denne side står der en del om gudmor kontra faddere.
der er en del spørgsmål om handlende hvad forskellen på gud-mor/far og fadder der er og hvike krav man skal opfylde besvaret af en præst
http://www.b-a-b-y.dk/artikler/ekspert/a.asp?ID=1482
Mvh
GCH

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 02-05-03 18:53

http://www.ortodoks.dk/baptism.htm På denne side står en hel masse. jeg har ikke læst det helt igennem, men det er noget i den stil

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 02-05-03 18:54

De kirker jeg har kendskab til skelner slet ikke imellem faddere og gudforældre, de regnes alle for faddere på lige fod med hinanden. Begrebet gudmor og gudfar er kun en betegnelse man bruger i folkemunde.

MVH Bente

Godkendelse af svar
Fra : Fnollerpige

Dato : 02-05-03 19:24

Tak for svaret gch123

*puuuhaaaa* rasmus91 DET har jeg heller IKKE tænkt mig at læse det ser kedeligt ud

Tak alle - for fine besvarelser - gch123 dit link svarede kort og præcist det, jeg osse selv mente.

Og det samme gør dit indlæg bente64 - så tak til dig osse.

Blandt de to brugbare svar går pointene til gch123 - først til mølle princippet

Kommentar
Fra : summer

Dato : 02-05-03 19:28

Ved barnedåben skal barnet have mellem 3 og 5 faddere. Fadderne skal selv være døbte med en kristen dåb, da de påtager sig en moralsk - ikke juridisk - opgave i forbindelse med dåbsbarnets kristelige oplæring. Medlemskab af Folkekirken er ikke nødvendig. Konfirmationsalderen er sædvanligvis minimumsalder.

Ved dåben bæres barnet af en af forældrene eller af en af fadderne, som så populært kaldes for gudfar/gudmor. Udtrykket gudmor/gudfar er folkelige navne, som ikke findes i de officielle regler eller i dåbens ritual, og i kirkebøgerne vil de alle blive indført som faddere

Det korte af det lange. Dine to niecer vil gerne have jer til at følge dem op i kirken til dåben. Tag dem evt. i hånden - det svarer til at bære dem, hvis det var babyer. Dåben foregår på normal vis, men dine niecer svarer selv istedet for som "normalt" moderen/gudmoderen

Håber dette kastede lidt lys over det, ellers spørg igen.

mvh
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 02-05-03 19:30

Nå, det går hurtigt nu om dage
mvh
summer

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 02-05-03 19:40

summer - tak for et godt svar ...... ja det gik liiidt stærkt, men jeg ville jo blot vide hvad gudforældre er - og om hvorvidt man opererede med begrebet - det har du og de andre så kastet et klart lys over nu.
Nu har jeg ( og andre ) så fået at vide at gudforældre er et familiært/ folkeligt begreb - og at man i kristendommen kun hæfter sig ved fadderne ( tror faktisk at mange er af den opfattelse - at det er gudforældrene der påtager sig den moralske forpligtelse det er - eller burde være - at opdrage børnene i den kristne tro )

Den med at tage dem i hånden var da en sød og god idé .....

Fortsat god dag til jer alle .....