/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
"Dårlig bankkunde" ?
Fra : lemax
Vist : 1752 gange
300 point
Dato : 24-05-10 10:55

Hej.

Jeg har haft Lån og spar bank iAalborg ca. 25 år og for ca 15 år siden flyttede jeg mine aktiviteter til anden fjern-bank.Dog beholdte jeg mit dankort i LS , da jeg således har mulighed for direkte hævning af kontanter i hjemby.Nu er der kommet en uheldig medarbejder der enten vil have at jeg flytter min lønkonto tilbage ,for at jeg skel beholde mit D.K. eller anden pengemæssig tilknytning.
Det skal dog siges at jeg har haft overtræk 1-2 dage ex.77 kr flere gange , så det er han rigtig sur over derfor har han HVER gang spærret kontoen og denne gang bliver den ikke åbnet før der er et "passende " beløb derpå, således overtræk undgåes.
Til mit forsvar er kontoen aldrig misbrugt og evt. overtræk er højest 1-2 bakdage, da det ikke altid er muligt at ramme internet-bakoverførsel fra primær bank korrekt.
Min indlånsrente er 0 % og overtræk er 23 %

For mig at se vil han gerne af med mig ,da de jo ikke tjener noget på mig .....men der er vel heller ikke noget arbejde med mig....

Nu er mit spørgsmål så,- om den "gode" rådgiver ifølge god bankskik og moral samt etiske regler,kan gøre dette, -på denne måde ved at "fryse"mig ud af banken.
Kan LS ikke bare ophæve min konto, med en begrundelse for overtræk ? eller hvor findes grænsen ?

Ps. det er kun for at få en principel og seriøs debat igang , da det hele selvfølgelig kunne undgåes ved at have konto i + .

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 11:04

Citat
for ca 15 år siden flyttede jeg mine aktiviteter til anden fjern-bank.Dog beholdte jeg mit dankort i LS

Lidt besynderligt de overhovedet har accepteret dette

Citat
om den "gode" rådgiver ifølge god bankskik og moral samt etiske regler,kan gøre dette, -på denne måde ved at "fryse"mig ud af banken.

Ja det kan han....

Et Dankort er ikke en RET - og kræver i langt de fleste tilfælde at det er HOVEDBANKEN der udsteder dette....

Så det har tilsyneladende ikke været de store aktiviteter du har flyttet, da de så ville have forlangt at kortet også blev flyttet....

Så alt ialt kan de sagtens "nægte" dig et Dankort i den pågældende bank og bede dig få det udstedt af din anden bank.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-05-10 11:12

Har Du dankort og ikke hævekort er det jo ligegyldigt hvor banken ligger.

PT er der næsten ingen banker der følger god moral, de ser bare at der rødt på en kontos bundlinie, og uden at kigge på beløbets størrelse, om faste løntilgange, og om der iøvrigt har været problemer med kunden lukker de kontoen eller sender et rykkergebyr.
Nogen får også spærret deres dankort CENTRALT så ingen andre kan udstede i 3 år.

Flyt Din konto, og få lavet en kassekredit på et par tusinde, så kommer Du helt uden om de vanskeligheder omkring datoerne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-05-10 16:56

Hej lemax, ja, det fortæller mere om banken end om dig! Hvorfor havde det bøvl, nå du lige så godt kan have et DK-Kort i din nuværende bank?

Kommentar
Fra : lemax

Dato : 24-05-10 17:55

Godt spørgsmål Alka. !

Da jeg gerne vil have et privatliv omkring mine private og lovlige transaktiner.Hvorfor skal der kun være 1 bank der kan følge dig og dine økonomiske spor og fremtid ?

Kan tilføje at jeg ikke har økonomiske problemer.. tværtimod er jeg meget velstillet. Jeg har på den anden side sagt til mig selv at når jeg nu har 2 dk- konto er jeg vel i min gode ret til at forvalte (privatfred) dem på hver sin måde ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 18:17

Du modsiger dig selv her
Citat
Til mit forsvar er kontoen aldrig misbrugt og evt. overtræk er højest 1-2 bakdage
du har misbrugt dit dankort ved at overtrække, du kan jo ikke bruge penge fra pungen hvis der ikke er nogen penge i pungen.
Banken er i sin gode ret til at smide dig ud eller kræve en konto som står i + til at dække dit fremtidige misbrug, det er jo allerede sket flere gange at du har brugt penge som du reelt ikke har

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 18:25

Citat
er jeg vel i min gode ret til at forvalte (privatfred) dem på hver sin måde ?

Hvad får dig til at tro det

En bank er en FORRETNING som alle andre forretninger - de handler blot med penge....

Som sagt er et DANKORT ikke en rettighed - det er et gode, om banken vil udstede et til dig er IKKE kun pga. din "formue" - så hvad er problemet i blot at få et hævekort (når nu afdelingen ligger tæt på) og få et dankort i den bank hvor du tilsyneladende har større "omsætning"

Jeg tvivler dog på at din anden bank vil gå med til det UDEN en "lønkonto" el. lign. forbrugskonto

Og argumentet med at "blande" sig - holder ikke - der er ingen bankhemmeligheder i DK

Kommentar
Fra : lemax

Dato : 24-05-10 18:29

Hej o.v.n.

Du misforstår vist hvad det drejer sig om...( læs mine spørgsmål) da det jo ikke er normal praksis at man bare smider personer ud af banken , når der er sporadisk overtræk.Det Kan godt være , de gør det i den bank du arbejder i ?

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 24-05-10 18:39

Citat
Kan tilføje at jeg ikke har økonomiske problemer.. tværtimod er jeg meget velstillet.

Hvad er problemet så ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 18:41

Citat
da det jo ikke er normal praksis at man bare smider personer ud af banken , når der er sporadisk overtræk.

Det er HELLER IKKE normal praksis at man IKKE har en "lønkonto" tilknyttet et Dankort....

Du er helt galt afmarcheret og den eneste grund til at du har et dankort er fordi det allerede eksisterede inden du flyttede lønkontoen - det har banken blot ikke opdaget før overtrækket kom....

Så de er ABSOLUT i deres gode ret til at inddrage kortet, og er du hurtig slipper du måske for at de kontakter din anden bank så du dermed heller ikke får et der....

Som sagt er et dankort IKKE en rettighed

Kommentar
Fra : lemax

Dato : 24-05-10 18:54

Hej Refi.

Så undre det mig at de ikke bare indrager mit dk, men kun spærre dette...Det er vel i deres gode ret ?
Du kan måske som bankansat, finde en paragraf der henvises til dette ? ellers forstår jeg da slet ikke dette køren rundt omkring ingenting, hvis banken bare kan ophæve min konto .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 19:00

Citat
finde en paragraf

Hører du slet ikke efter

Dankort er IKKE en ret....

Banken kan til hver en tid ophæve ALLE dine konti om de lyster - prøv at læse dine bankbetingelser (det har du sikkert aldrig prøvet )

Du har IKKE krav på at være kunde i en bank - men du har et problem hvis ingen vil have dig

Der findes skam mennesker der har meget svært ved blot at FÅ en konto

Såååå - skrue lige lidt ned for "blusset" og aflever dit dankort "frivilligt" - så kommer du ikke i klemme....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-05-10 19:16

det er normal praksis i alle banker. det er din lønkonto de tjener mest på, så derfor vil de have dig til at flytte bank eller flytte din lønkonto tilbage.

Kommentar
Fra : lemax

Dato : 24-05-10 19:30

Undskyld,- jeg er bestemt ikke i klemme Men prøv igen at læse mit oplæg.....Det er en debat og ikke en tæppebanker. Der er da mange kunder er er i overtræk og det er da ikke lig med indragelse af konto. Jeg vil da gerne have en (bank)forretning der giver 23 % i overtræk uden der er omkostninger ved dette: Mig bekendt er det lig med ågerrenter....Så forklar mig så hvorfor mit dankort ikke bliver indraget !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 19:40

Citat
Der er da mange kunder er er i overtræk og det er da ikke lig med indragelse af konto.

Det er så i tilknytning til en lønkonto og måske ovenikøbet et "bevilliget" overtræk....

Konstante overtræk UDEN tilladelse vil få enhver bank til at stoppe kortet og efterfølgende inddrage det....

Citat
Så forklar mig så hvorfor mit dankort ikke bliver indraget !

Det kan KUN din bank forklare dig - var jeg "direktøren" var det inddraget og erstattet med et hævekort eller et VisaElectron....

PS...

Hvis du er så rig, hvorfor så ikke sætte 4-500 extra ind hver måned - så står der altid en "buffer"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 20:07

Citat
Der er da mange kunder er er i overtræk og det er da ikke lig med indragelse af konto
Enig med Refi.
Det er der bestemt ikke mange som er uden bevilget overtræk, i princippet kan dankortet ikke overtrækkes, at nogen banker så alligevel betaler PBS det overtrukne beløb skyldes bankens gode vilje og ikke noget som banken er forpligtet til, de fleste banker vil spærre kontoen efter overtræk og jeg forstår ikke at du kan få den åbnet igen uden at have en anden konto som står i + i samme bank, til dækning at dit misbrug af dankortet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-10 20:16

Iøvrigt har du skrevet under på at kortet ikke må overtrækkes uden bankens tilladelse - det skete da du fik det

Der står også at det "kan" inddrages ved misbrug...... og det er det jo UDEN tilladelse....

Kommentar
Fra : webm

Dato : 25-05-10 00:27

Det hele kan vist sammenfattes med at du er en lige så dårlig bankkunde som du er en dårlig KANDU-kunde...

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 3
- Annullerede 9
- Slettede 0
Ialt 14

Kommentar
Fra : lemax

Dato : 25-05-10 11:31

Hej igen

Tænk hvis de inslag , -jeg har modtaget,og mener jeg skal sørge for ikke have kontoen i overtræk,bare har energi og interresse i at læse de sidste 2 linier i mit første indslag,så kunne det være at debatten var drejet i en anden objektiv retning.

Det er ikke bevist misbrug af mit dankort jeg taler om (via overførsel fra netbank kan der jo gå en extra dag inden pengene lander i Lån og Sparbank ,alt efter hvornår man kører overførsel)da det som sagt kun er i overtræk 1 dag og det kan dreje sig om småbeløb .Havde jeg samme problem hvis alle mine aktiviteter var i banken ?
Tvivler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-05-10 12:04

Jeg mener det er kl. 02 pengeinstitutterne kører deres fælles overførsler.

Jeg har alt mit under samme tag, også forsikringer, derfor hører jeg ikke et kvæk når jeg overtrækker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-10 12:29

Citat
Det er ikke bevist misbrug af mit dankort jeg taler om (via overførsel fra netbank kan der jo gå en extra dag inden pengene lander i Lån og Sparbank ,alt efter hvornår man kører overførsel)

Det var dog en "vattet" undskyldning.....

Det ville svare lidt til at gå i brugsen og købe ind for bagefter at fortælle ved kassen at du lige skal hjem med varerne og hente pengene

Det er DIT ansvar og KUN DIT ansvar at pengene er tilstede - der er INGEN undskyldning....

Hvis din arbejdsgiver ventede med at "betale" din løn til den sidste i måneden, ville du ikke få den før måske 2 dage efter - ville du finde dig i det

Alle disse "overførsler" kunne du spare ved at have samme bank eller overføre RIGELIGT I GOD TID....

Men der er måske ikke noget at "flytte"

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-05-10 13:35

Citat
Nu er mit spørgsmål så,- om den "gode" rådgiver ifølge god bankskik og moral samt etiske regler,kan gøre dette, -på denne måde ved at "fryse"mig ud af banken.

Citat
bankskik og moral

Tror personligt, at det er som rådgiveren er i HUMØR
Selv har jeg været kunde i samme bank i over 30 år
havde ingen problemer med at låne til hus, i min gamle afdeling.
Men, på en eller anden måde, kunne jeg hurtigt fornemme
at den nye rådgiver, på en eller anden måde måske havde set sig ond i mig
med masser af afmeldinger af betalinger, HELT UDEN GRUND, (men mig til gene)
da de gik over en budget konto, med masser af penge på.

Citat
Kan LS ikke bare ophæve min konto, med en begrundelse for overtræk ? eller hvor findes grænsen ?

Jo, men de håber vel STADIG på du kommer tilbage...til dem,
og derfor måske tolerer et mindre overtræk, med spærring til følge.

Selv orker jeg ikke mere at snakke med min bank,
og har derfor oprettet konto andet sted, med hævekort.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 25-05-10 13:36

Summa sumarum:
JA DU ER EN DÅRLIG BANKKUNDE ud fra de oplysninger du har givet !

Endnu engang undre jeg mig over, hvorfor du ikke sørger for at der er + på kontoen, når du har masser af grunker (men det vil du åbenbart ikke debattere)

refi ramte nok plet i sin antagelse, ik'

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-08-10 23:58

http://www.finansraadet.dk/bankkunde/dine-bankforretninger/dine-konti/alle-har-ret-til-en-loenkonto.aspx

blev lige nød til at ligge det her link. Efter jeg læste påstande om at en bank uden videre kunne opsige en konto.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 24-08-10 07:25

Citat
blev lige nød til at ligge det her link. Efter jeg læste påstande om at en bank uden videre kunne opsige en konto.

Alle har ret til en lønkonto14. januar 2010

Alle har ret til at oprette en konto i en bank, som gør det muligt at få udbetalt løn eller offentlige ydelser. Det skal være muligt at hæve fra kontoen enten ved henvendelse i kassen eller på et internt hævekort. Men du har ikke krav på fx kreditkort eller overtræksmulighed til kontoen. Du har krav på at få mindst ét gratis årligt kontoudskrift. Du har krav på en individuel og saglig begrundelse, hvis en bank ikke ønsker at oprette en konto til dig. Begrundelsen skal gives skriftligt.

Hvad vil du fotælle med det snaptil?