/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bauknecht vask, skifte lejer i lejekryds
Fra : chalamik
Vist : 947 gange
100 point
Dato : 23-05-10 16:14

Jeg er ved at skifte lejer i lejekrydset; men kan ikke få krydset (lejehuset) af tromleakslen. Forsigtigt har jeg uden held prøvet at slå akslen ud af lejehuset.
Indeni i lejehuset sidder en låsering. Skal den ud?
Eller skal der bruges en aftrækker for at få lejekrydset af akslen?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-05-10 16:31

Ja til at låseringen, sidder skidtet stadig fast så også ja til en aftrækker.

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 23-05-10 17:14

Hej stig54
Umiddelbart sidder der kun en låsering på "bagsiden" af lejet, så den hindrer ikke at akslen kan trækkes ud af lejet.
Har du et godt alternativ til at få lejehuset af, når jeg ikke har en aftrækker?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-05-10 21:10

Jeg går ud fra at du har skruet boltene der holder karret og lejekrydset sammen?
Det store remhjul er vel også afmonteret?

Ellers holder du blot ved lejekrydset mens du slår på akselen med en nylon-hammer, så går det æet.
Brug evt rust løsener

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 23-05-10 22:36

Jeg har nu fået adskilt tromlen og lejekrydset; men måtte dog bruge en lægtehammer til opgaven (gevind og aksel er ikke ødelagt).
Der sidder et leje i lejekrydset som tilsyneladende er nemt at udtage efter fjernelse af en låsering; men hvordan fjerner jeg lejet, der sidder på akslen til tromlen, næsten helt ind imod tromlen?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-05-10 22:46

Let, med en vinkelsliber
Når du når til inderringen af lejet, skal du blot skære en rille i ringen i hver side, det betyder ikke det store hvis du rammer akselen lidt, men forsøg selvfølgelig at undgå det. Så kan du let slå det sidste at med hammer og mejsel

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 24-05-10 00:13

Det er desværre ikke let, idet lejet på asklen blot sidder 2 mm fra tromlens bagplade.
Umiddelbart er der nok ikke anden udvej end at slæbe tromlen med til en reparatør, der har en aftrækker til formålet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-10 01:03

Jeg har lavet hvidevarer gennem en del år, og det er nemmest som jeg beskrev
Der findes ikke en aftrækker der er god til formålet, på vores værksted ihvertfald.

Kommentar
Fra : chalamik

Dato : 24-05-10 15:20

Jeg har forsøgt med vinkelsliberen; men selv med en mindre og slidt skive på vinkelsliberen kommer jeg til at skære ind i både akslen og bagpladen, inden jeg har skåret igennen den første ring i lejet.

Der er åbenbart ingen udvej. Jeg må nok gå den tunge vej til reparatøren og betale hvad det koster.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-05-10 15:39

Det KAN lade sig gøre, jeg har gjort det mange gange på Bauknecht!
Når du har skåret så langt man kan skal du slå det sidste af med hammer og mejsel.