/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
For store billeder til upload
Fra : Denpete
Vist : 966 gange
200 point
Dato : 20-05-10 10:04

Hej.

Jeg er i færd med at lave en hjemmeside. Skal bl.a uploade nogle billeder. Men billederne må max. være på 500 Mb(?) eller er det Kb(?).

De billeder jeg har liggende til upload er for store - hveordan får jeg dem tilpasset, så upload kan gennemføres?

Pf Tak
Denpete

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-05-10 10:15
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-10 10:15

Gem dem i jpeg-format.....
og lav dem mindre - formatet (det fysiske) er sikkert alt for stort.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-05-10 10:15
Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-10 12:46

Ja det kan du så gøre i et grafik program. Smart ik !
Ja tror det er max 500 kb da 500 mb er ret meget for et billed.

Du kan bruge http://photofiltre.free.fr/ som er et gratis program.
Der er en funktion i programmet hvor du kan resize mange billeder på engang.

Hvis du ik vil downloade et program og bare skal ændre størrelse på nogle få billeder kan du bruge :
http://www.shrinkpictures.com/

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-05-10 16:36

Du går bare ind i Paint under startmenyen programmen tilbehør og henter billedet derind under fanebladet filer under fanebladet billeder er der et punkt der hedder stræk vrid der sætter du så tallene ned og gemmer billedet derefter derefter kan du højreklikke på billedet og få oplyst størrelsen

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 20-05-10 19:56

Selv 500 KB er for meget til brug på nettet. Billeder kan formindskes til den størrelse, der er brug for og de kan som regel komprimeres ganske meget, uden at det går ud over kvaliteten til netbrug.
Søg på f.eks. på Billedredigering på Google. Der findes mange programmer og vejledninger om dette emne.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 21-05-10 19:09

Som Nordsted siger, så er Pix resizer er et fint lille nemt program hvor du kan resize et eller mange billeder på een gang.
Sørg for at de billeder du uploader er omkring 50-60kb. De behøver ikke være større og ser stadig pæne ud. Det skal være sådan at når personer åbner din hjemmeside, så skal de ikke vente flere sekunder på at billedet dukker op. Det skal være oppe fra start.

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 21-05-10 20:27

Tak for svaret scootergrisen.
Det fungerer perfekt og billederne kan nu uploades.

Tak for råd fra jer alle

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-05-10 23:37

PS der er stor forskel på hvor meget billederne fylder alt efter hvilket format du gemmer i.
Det mest udbredte billed format på nettet er JPG og de fylder meget lidt.
Hvis du for eksempel har dit billed i BMP eller PNG så kan det godt være derfor det fyldet meget.