/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Telefonpæle/Elmaster træ
Fra : Ekspress105
Vist : 10884 gange
200 point
Dato : 19-05-10 21:55

Af alle jer kandusere..... Er der en der ved hvor man ka skaffe telefonpæle/elmaster i træ i midtjylland?? Har gennemtrevlet nettet uden held....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-10 21:57

Nej men har en stak liggende her på sjælland men nogle er ved at forgå

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-05-10 21:57

Ellers må du få dem

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 19-05-10 21:58

Hvad med at kontakte EnergiMidt ? Hvis de er ved at lægge luftledningerne i jorden så kan de være at de godt vil af med lidt pæle

http://www.energimidt.dk/Sider/forside.aspx

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-10 22:02

Sunowich> Tak for tilbudet Det er sgu bare ret langt at køre for det... Desværre...

Dahab> Jo det er sådan set fint nok, MEN spøger man dem på kontoret så må de ikke sælge dem overhovedet.... Skal ha fat i den der tager dem op, og så vide hvor de lægger dem, så de ka "transformere sig om til en kasse øl eller noget i løbet af natten" Jeg ved bare ikke hvor de er henne af pt...

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 19-05-10 22:03

Så må du have fat i en sjakbajs/formand og tilbyde ham lidt godt for at "glemme" et par master

God jagt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:16

Måske det kan være at det er fordi, de er fyldt med kemikalier og derfor er yderst miljøfarlige ???- sådan noget er svært at skaffe

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:17
Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-10 22:22

Smuller54> Yes yes men alt det der ved jeg godt og der er forskel på pæle.... Men skal ikke spise dem...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:28

Citat
Smuller54> Yes yes men alt det der ved jeg godt og der er forskel på pæle.... Men skal ikke spise dem...

men det forurener sgu´da alligevel- uanset hvad du skal bruge dem til.
der er vel en grund til at man behandler dem som miljøfarligt affald.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-05-10 22:33

De må ikke brændes af mere. Og når vi kører til Kalundborg så kommer vi forbi et sted hvor der ligger en stor stak el- og telefiónpæle på en mark. Der har de ligget i flere år.

Er det din mark Suno?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-10 22:35

Citat
men det forurener sgu´da alligevel- uanset hvad du skal bruge dem til.
der er vel en grund til at man behandler dem som miljøfarligt affald.

Nu er der altså nogle pæle som ikke er giftige som de gamel var og den der "miljøbehandling" Hvis det er det det skal kaldes.... ved godt hvad de gør ved dem og det er det samme som asbest og rockwool/glasuld....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:39

ogg...... hvordan vil du være sikker på at de pæle som du vil skaffe ikke er behandlet med det kræftfremkaldende stof creosot ???

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-10 22:41

Citat
ogg...... hvordan vil du være sikker på at de pæle som du vil skaffe ikke er behandlet med det kræftfremkaldende stof creosot ???

Vil da spørge pælen om den har tænkt sig at give mig kræf og hvis den siger ja, så vælger jeg en anden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:41

iøvrigt er det fyringsgrund, hvis en ansat "sælger" eller videregiver telefonpæle eller jernbanesveller- og det bliver opdaget

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 22:43

opgiver

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-05-10 22:46

Snuller> Tak Og forresten ka de jo ikke gøre for de er forsvundet i weekenden....

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 19-05-10 23:03

Hej
Jeg købte mine i Hjøllund: http://www.hjoellundsavvaerk.dk/?ID=135
Mener jeg gav 50 kr. + moms pr. meter og de saver til i den længde du vil have. Du kan vælge at få dem behandlede (trykimpreneret) eller ubehandlede. Mine var ubehandlede, da jeg skulle bruge dem til en sandkasse. Giv dem et kald de er vældig flinke
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-05-10 23:38

"Gamle" telefonpæle og lysmaster må overhovedet ikke bruges til noget som helst (brændsel, pæle i haven, bundgarnspæle ell. lignende) derfor er de i dag kun miljøfarligt affald, som det koster en halv bondegård at slippe af med, måske er det derfor de rundt omkring i landet ligger i stabler og får lov til at rådne op - indtil et eller andet ministeriun finder ud af, at ejerne skal betale til den slunkne kasse for at bortskaffe dem ........
Så et godt råd min ven: køb noget der må og kan anvendes i dag til det du gerne vil lave i din have, det gør jo heller ikke noget, at du tænker på dine børn, og deres børn - uden tvivl har de til hensigt at blive her lidt længere end dig ......

det bør du lære dem, ellers er de ligeså dårligt stillet som dig selv !
hilsen og god pinse
Bennymanden

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-05-10 06:47

Dit eget elselskab ligger inde med gamle- og erstatningspæle. Ellers kan de henvise til hvor de findes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-05-10 15:57

Telefonpæle har ikke været i brug i Danmar i flere generationer , bortset fra visse steder på Bornholm, hvor jordkabler er besværlige. Ellers var de sidste i Skagen.

Jeg har for ca. 15 år siden set en enkelt i Frederikshavn, som man åbenbart havde glemt at tage ned. Der var ingen ledninger på.

Men der er i det gamle NESA område , nu DONG, nedlagt et stort antal lavspændingselmaster af træ. De er næppe lovligt til salg til private.