/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvorfor en bil ville du købe.
Fra : hotstuff_II
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 19-05-10 21:24

Hej derude.

Skal snart ud og købe en brugt bil mellem 9000-12000 kr. Så er mit store spørgsmål :) Hvorfor en af de 2 biler her ville i vælge, og hvorfor. I må gerne skrive fordele og ulemper. eller forslag til en anden bil.

Men har tænkt på en Peugeot 205 eller en Opel Corsa 1,4i Joy 3d.

Håber i vil hjælpe mig lidt på vej :) bare i ikke forslår Golf 2/3 har haft dem og ikke været så heldig med rust. :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 21:39

Citat
mellem 9000-12000 kr

Til den pris får du INGEN bil....

Højst 4 hjul der kan trille ved hjælp af en udslidt motor.....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 21:40

Helt sikkert en 205'er, det er en langt bedre bil en Corsa. Vi har haft to 205'er og har været glade for dem.

Men under alle omstændigheder er 10000,- for en bil ikke ret mange penge, så du skal være meget opmærksom på problemer med bilen, der kan let komme en reparation der vil vælte budgettet. Så få en mekaniker der kender biltypen som du kender og/eller stoler på, til at se bilen igennem, inden du køber.

Kommentar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-05-10 21:46

refi= hehe du for en fin nok bil til de penge :)

BertelBrander = Har nemlig også haft 2 205'er for mange år siden, og var også glæde for dem. Men tænkte bare opel er noget nye'er i årgang. :)

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 19-05-10 21:59

Hørte en gang en mekaniker fra Peugeot at hans egen bil var en Opel, fordi han ville være sikker på, at den kunne køre ham på arbejde hver dag.

Mener at begge biler får en del rust, så hvis kun en af dem er pava-behandlet ell. ville jeg nok vælge den. Ellers ville jeg vælge Opel.

Har to familiemedlemmer der har kørt Opel Corsa, uden der var de store problemer. Prisen var dog også omkring de 50 K

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 19-05-10 22:26

de golf II du har haft har garanteret ikke været importeret fra tyskland, for så havde du ikke oplevet nogen rust i dem har selv en golf II importeret fra tyskland det er nr to jeg har datteren har også haft to hvor den sidste er en fra tyskland og ingen rust i den hun gav 15 kilo for den hos forhandler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-10 22:26

Af de 2 muligheder ville jeg også vælge Peugeot på grund af at dette mærke har galvaniseret udsatte karosseridele i mange år, så en gammel Peugeot til omkring 10000-12000 vil sikkert også være beskyttet, Opel kender jeg ikke og kan ikke udtale mig om deres rustbeskyttelse

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-10 22:36

Hold dig langt væk fra gamle franske biler.Det er meget stor tjans for at den vil koste dig det samme som du gir for den i reparationer i året.Når du skal købe en såpas gammel bil så håber jeg du kan skrue selv, ellers så kan det ikke betale sig at købe de biler. Men du kan seføli være heldig.Det er også nogen der vinder i lotto.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 22:40

alimak, de eneste biler der er værd at købe er de franske!

Peugeot'en er nok mere efterspurgt end Oen'en, ganske enkelt fordi det er en langt bedre bil at køre i. Derfor er det muligt at man kan finde en Corsa der er i bedre stand end den tilsvarende 205'er. Men der er meget store forskelle på biler i den prisklasse, derfor vil det altid afhænge af en konkret vurdering.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 19-05-10 22:57

Så får I da lige en til:
Konens kørelære sagde til hende, at hun skulle holde sig fra de 3 F'er
Fiat, Ford og Franske biler

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-10 23:18

Jeg ville heller prøve at få fat i en toyota til den pris.Får du fat i en uden farlig rust ,så kan den køre over 400000km..Den skal ikke på værksted vær 3.måned, som de franske.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 23:22

alimak bliver ved med at sprede mis-information, franske biler skal ikke på værksted hver 3. måned.

Toyotaer til den pris er alt for ringe og slet ikke holdbare nok.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-10 23:32

Mis information???? Jeg ved hvad jeg snakker om ,jeg har faktisk arbejdet med franske biler i over 17 år på bilværksteder. Bare for du har vært heldig og eller passet godt på dine biler,så er det rigtig rigtig mange der angrer bittert på køb af nogle år gammel fransk bil.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 23:37

alimak, du påstår at du har arbejdet med franske biler i 17 år, og at dine kunder "angrer bittert", at de har købt franske biler, måske har de bare brugt en forkert mekaniker.

Familien her har kørt i diverse franske biler siden 1993, og vi har været begejstret for dem alle.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-10 23:40

Det er gamle franske biler vi lever af på værkstedet.Og værkstedet tjener rigtig mange penge på dem. Hvis vi kun skulle leve af Toyota og Mazda så ville vi gå falit. Med de biler så er det kun service nesten aldrig noget eksta arbejde, Men på franske biler så er det masse ekstra arbejde på over 90 % af bilene vi får ind.Jeg har set kunder der har grædt over regningen.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-05-10 23:48

At du ikke har haft problemer med dine biler, er vel ingen garanti for at andre ikke får problemer med den franske bil de køber. Jeg har snakket med masse af kunder der har købt franske biler og de angrer og skulle ønske at de havde en der var bilkyndig til at være med når dem købte bilen. Det er også et stort problem.Folk sælger sminkede lig der er nysynede. Hvordan de er gået genom syn er et under.Det er nok meget svindel i syns branchen.
alimak

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 19-05-10 23:53

Alimak, som sagt tror jeg at det er dine kunders mekaniker der er noget galt med.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-05-10 02:27

Man kunne jo passende gå ind og se på mandagsbil.dk
tallene taler vel næsten for sig selv,

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigtM.asp?bil=Opel&BilmodelId=189

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigtM.asp?bil=Peugeot&BilmodelId=204

ud over det, kan du aldrig vide om du er heldig eller uheldig,
uanset hvor mange ’gode’ råd du får,

den snak har været på ’kandu’ adskillige gange,
Opel ejeren mener hans mærke er det bedste i verden,
det samme gør ALLE de andre bilmærkeejere,…

medmindre du er en habil gør det selv mekaniker,
koster det let 500 – 1000 kr. pr mdr. i rep. og vedligeholdelse, (i 'snit')

når den så skal synes igen,.. er en udskrivning mellem 5 og 10.000 kr. ikke usædvanlig,
summa summarum,.. de penge det,. løbende,. vil koste, at holde en af de 2 brugte biler kørende,..
er faktisk mere end hvad du kan købe, eller leje en helt ny ’lille’ bil for,
fx en Chevrolet matiz, hvis du kan ’nøjes’ med sådan en.

en ny bil, er samtidig = mindre ærgelser, i mange år frem,
og så starter den også i vinterhalvåret,.............

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-05-10 06:45

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Alimak, som sagt tror jeg at det er dine kunders mekaniker der er noget galt med.

Det har du sefølgelig lov til og tro hvad du vil om. Men hvis vi laver noget lort, så slipper kunden og betale for at få det lavet. og det er 2 års garanti på reservedelene.Og hvis vi var så dårlige så ville vel ikke kundene komme igen. Men vi lever af de faste kunder som vi har flest af.
alimak

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-05-10 09:14

205'eren er en udemærket lille bil. Ud over rust i bagklappen, lidt svage bremser, aksel ved benzinpumpen, styrekugler, er det en udemærket bil - til pengene. regn med, at der kommer nogle udgifter på den.

Vi køret et par hundrede tusinde i den, med alm. vedligeholdelse. årg 1985 købt for 60.000 kr. med 32.500 på uret, og solgte den igen i 1999 for 29.500 kr. nysynet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-10 09:40

Gamle viser af Carl Nielsen..............Alle har deres oplevelser af gamle biler.

Har selv kørt Renault, Opel, Toyota, Nissan, Fiat, Peugeot. Her derforuden ejet endnu en Golf diesel, Peugeot, en Citroen og en Skoda.

Har Pt peugeot og Volvo. Kører arbejdsmæssigt i Toyota.

Toyota'erne har ikke givet mange kvaler og starter og duer bare.
Renault'en var en fin vogn, men ormene kom efter den. Halvvejs måtte jeg lægge en anden maskine i.
Opel'en er dejlig nem og ukritisk. Rust skal man dog passe på. Der måtte en anden maskine i.
Nissan'en rustede fælt og var ubegribelig dyr i stumper. Men velkørende og ufattelig solid (patrol).
Fiat'en blev fikset og malet og tjente mig utrolig godt. Meget få problemer. Kørte mange km med få reparationer.
Golfens maskine var så ringe, at efter flere værkstedsforsøg på reparation og renovering, måtte handelen gå tilbage. Dårlig oplevelse. Meget ringe brændsstoføkonomi og muskelkraft i forhold til Peugeot'en.
Peugeot'erne har været en drøm motormæssigt. Den første var en diesel og kørte total ukritisk enormt mange km. Sled lidt på bremserne. Måtte have en ny gearkasse efter 300000 km. Fantatisk vogn. Den anden har jeg stadig. Koster lidt i udstødninger, men er ellers god. Er nu efter+16 år ved at være godt slidt, men har INGEN trælse ting fejlet. Er galvaniseret og har absolut 0 rust. Et enkelt sæt trækstænger er slidt op + alm vedligeholdelsesdele.
Volvo'en er arvegods og også møj gammel. Fin vogn kører godt. Ingen rust.
Citroen var for mig en middelsvær katastrofe og horribel i reparationer. Ruster ikke, men mekanik og maskine er en katastrofe.
Skoda'en (favorit), rådnede om ørerne på os. Maskinen virkede slidt op efter 150000 km. Men ekstrem billig at køre på værksted.

Peugeot 205 er en god og kvik vogn. Men pas på ikke at få noget der er blevet pryglet for voldsomt. Corsa har jeg aldrig brudt mig om. Virker tarvelig og billig. Men i den prisgenre kan nogenlunde alt bruges. Bare du kigger det ordentlig efter. Fiat i den prisende vil være farligt med rust. Citroen'er skal man holde sig langt fra, hvis det er noget med hydraulik. Nissan, Mazda og den slags kan være farlige på reservedelspriser. Tyskerne er generelt prissat lidt for højt, i forhold til standen (hænger normalt sammen med et eller andet overtro om lang holdbarhed). Indenfor "bedstefar-biler" som f. eks mellemstørrelse Volvo'er kan findes rene røverkøb, idet disse ikke er specielt populære blandt de unge. Generelt er de nogle grise med brændstoffet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-05-10 18:27

En bil i den nævnte priskategori har givetvis en del skavanker, uanset mærke. Man får ikke noget, der er i nærheden af ny bil til de penge, men man kan finde noget, der er passet og plejet, - hvor årgang og kilometerstand gør, at prisen og efterspørgslen er derefter.
Eller man kan finde en gammel fortæsket balje, hvor trækakslerne larmer, udstødningen er stærkt på retur, og olien pibler ud de mest mærkelige steder osv. osv. Men du kan godt være heldig, at finde et rigtigt velholdt og passet eksemplar, med mange kilometer endnu, bare du ser dig godt for.
Jeg har også haft en 205 og det bekendtskab har ikke fået mig til, at vælge fransk efterfølgende.
Men sandt er det, at de kører godt (Når de altså kører ) . Håber du finder noget godt .....

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-05-10 22:21

Er du bange for rust, så må du ikke vælge en Opel af den årgang. De har til gengæld en rigtig stærk motor.
Personligt ville jeg klart vælge en Peugeot 205 i dit tilfælde.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 30-05-10 15:24

Corsa - og ingen problem med at finde en til prisen privat. Rust ?? Købt en årg. 96 og den står næsten som ny og stort set ingen problemer i nogen retninger

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-10 14:08

Læs det nye MOTOR. En fyr der, skulle bruge en billig bil. Valget blev Peugeot!