/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opbevaring af kogte kartofler
Fra : xodeus
Vist : 18571 gange
100 point
Dato : 19-05-10 19:30

Hej alle.
Jeg vil gerne vide, hvor længe man må opbevare kogte kartofler i en tæt-lukket bøtte i køleskabet?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 19:34

Hvis kartoflerne har ligget for længe, er du slet ikke i tvivl når du åbner beholderen, -- de stinker --

Men allerhøjst et par dage, hvis det var mig der skulle spise dem

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-10 19:36

Det kan man ikke lige give opskriften på.

Det vigtigste er at der ikke ligger vand/kondens ved. Det giver en smattet hinde og gør holdbarheden kortere.

Min kogte kartofler, som jeg bruger til frokost holder omkring 5 dage i køleskabet. Så synes jeg de bliver kedelige derefter.

Dem med skrald holder bedre end dem uden.

Kommentar
Fra : xodeus

Dato : 19-05-10 19:45

Det bliver svært så.
Dvs at der egentlig ikke er nogen opskrift på hvor længe max er?
Ja jeg ved godt at hvis de lugter og får mærkelige farver, så er det ud, men fx har jeg lige haft nogle liggende i en bøtte i 5 døgn og de så fine ud, og smagte også fint, men var nu i tvivl om man egentlig kunne spise dem, det er sådan set derfor jeg spørger...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 19:51

Hvis de smagte godt, og ikke var slimede eller lugtede grimt - og du i øvrigt har det godt

så kunne de spises

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-10 20:24

Kartofler er en "engangsfornøjelse", de bliver sure, mørke og slimede, også hvis de ligger i dressing, og jeg har endnu ikke smagt dybfrosne kartofler som var gode, medmindre det er frites, frosne kartoffelbåde kan gå an, men de er lidt svampede i konsistensen.

Chips er gode, men de er også godt vaskede efter udskivningen så stivelsen er væk inden de bliver friteret.

Kogte kartofler på glas smager af (cencur)

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 19-05-10 20:28

jeg kan kun sige hvad jeg gør :

jeg er feks. lige kommet fra job ja en aller hel...... lang dag fra kl.6.00
og jeg skal have de kartofler fra igår ( Brasede kartofler med bøf og spejlæg )
og ellers bliver de smidt ud dvs.. dagen efter at de er kogt , jeg vil ikke have dem i morgen uanset om de har været i køleskab eller fryser
mit helbred kommer først ......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-10 21:18

Citat
Dem med skrald holder bedre end dem uden

Jeg vil sgu nødig pille kartofler op af skrald-posen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-05-10 15:32

Arh... Hvorfor vil du have dem liggende i en tætlukket bøtte?
Hvis du koger kartofler med skræl på, og lader skrællen sidde på, så kan de holde sig i ret mange dage før de begynder at lugte forkert eller se forkerte ud indeni.

Jeg koger en grydefuld og lader dem stå i et litermål i køleskabet.
Og så tager jeg daglig hvad jeg har brug for.
Hvis de begynder at se kedelige ud, så skærer jeg dem i skiver og braser dem i olie. SÅ smager de lige så godt som -eller bedre end- de frosne kartoffelskiver, man kan købe..