/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Slidtagen på en bil, pr. kørt kilometer
Fra : ganga
Vist : 2655 gange
50 point
Dato : 19-05-10 19:10

Hej..
Er der nogen der ved, hvad det koster i gennemsnit, når man slider på sin bil, pr. kørt kilometer?
Jeg ved godt, at det kommer an på hvilken bil man taler om.., men findes der en gennemsnitlig beregning..??:)

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 19-05-10 19:16

2 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-10 19:18
Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 20:05

Den FØRSTE kilometer koster 10.000 - derefter falder km-prisen kraftigt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-05-10 20:27

refi det kommer da an på om det er en bil til 1M eller en anden til 100K , men såden ca. derimellem skal nok passe

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-05-10 20:53

FDM har lavet flere udregninger i deres Motor blad.

hawaii7

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 20-05-10 11:58

Den kunne vel godt snige sig op over 3,5 kr. hvis man tillægger afskrivning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 20-05-10 12:53

Det er meget svært at give et entydigt svar på.

Hvis man ikke er omhyggelig med rustbeskyttelsemen men kun flittig med olieskift og kører fornuftigt, så vil bilen være rustet væk længe inden de ædlere dele er slidt af betydning.

Derfor kan slid på dem i så fald negligeres i beregningen, og det gælder en meget stor del af bilparken. Tilbage er dæk bremsevedligeholdelse olieskift og lignende.
Mange af disse såkaldte serviceomkostninger er med faste intervaller og uafhængig af hvor langt man kører bare det er under ca. 20000 pr/år . Eksempelvis skiftes breseskiver og klodser for det meste på grund af rust, fordi man slider for lidt på dem.

Tilbage er de egentlige forrugsudgifter som ,bortset fra benzin er omkring 10 øre pr km.

Selvfølgelig kan man som fdm tage samtlige biludgifter og dividere med et lille km tal og komme til 10 kr /km eller mere.
Men man sparer ikke de penge ved ikke at køre i bilen, og det har ikke noget med slid at gøre..

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 22-05-10 08:39

Tak for svaret transor.