/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Transport af en fordring
Fra : Krassus
Vist : 2409 gange
25 point
Dato : 19-05-10 17:36

Jeg læser til eksamen i finansieringsret (blandt andet)
og har problemer med at argumentere...

Hvis en pc producent(PCP) køber 1000 keyboards fra X, så lover X at levere keyboards og PCP lover at betale. Altså har PCP givet en fordring til X - X skal nu bruge penge til at lave keyboards og giver transport i fordringen til banken. X går leverer keyboards og går konkurs samme dag. Hvad sker der herefter??

Denne slags opgave er typisk i de sidste års eksamensopgaver (når man rammer et finansieringsretsspørgsmål) og jeg ville gerne have lidt hjælp til at argumentere rigtigt.
Jeg er med på at det må være GBL §31 om denunciering mht. banken som får transport. Men hvem skal PCP betale til?

Håber i vil hjælpe:D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 17:40

Citat
og giver transport i fordringen til banken. X går leverer keyboards og går konkurs samme dag.

Besynderlig bank - der er gået med til det

Hvor finder man sådan en "blåøjet" bank

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 19-05-10 17:44

Okay okay - måske lidt karikeret. Men X leverer ihvertfald og fordi de så har 60dages betaling (sikkert grunden til deres konkurs) har de ikke fået pengene og de bliver erklæret konkurs 1måned senere.
Hvem betaler man pengene til?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 19-05-10 17:49

Spørg Stein Bagger

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 35 point
Dato : 19-05-10 17:53

PCP skal betale til banken.
X har fået pengene af banken og PCP har fået varen levert.

Det bliver brugt en del at et firma får deres penge af et pengeinstitut og skal kunden betale sin faktura til pengeinstituttet.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 19-05-10 18:05

Tak for svaret vic200 - kan du ikke krydre med nogen § fra GBL?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 18:09

Det holder ikke en meter med mindre det er banken der fremsender regningen - uanset transport...

Pengene skal betales til konkursboet - derefter kan banken gøre sin transport gældende.....

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 19-05-10 20:51

så må vi have nogen paragraffer på bordet, for at begrunde din påstand refi

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-10 21:04

Næh du - DIT svar er jo accepteret - så find du forsvar for DIN påstand...