/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hjælp til Excel
Fra : pepe1
Vist : 472 gange
50 point
Dato : 17-05-10 18:48

Hej
Jeg kan ikke huske hvordan man laver en former i Excel
Jeg skrive 30 næsten ens sider ud hver måndre.
men hver måndre skal jeg rette dem.
Men jeg syndes at kunne huske at man kan lave en formel
så man bare skal skrive den nye måndre et sted
så blive den rette på alle 30 sider
Sider kommer efter hinanden i en lang række og de er lige stor
hver måndre

Hilsen pepe1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-05-10 18:54

Marker alle de 30 Ark du vil rette i og skriv rettelsen det ene sted og det ændres i alle de andre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-05-10 18:56

De markeres ved at klikke på det første ark holde shift nede og klik på det sidste ark. Nu er alle ark markeret og du kan rette i det alle på en gang.

Hvis du istedet Shift for bruger Ctrl markerer du et ark ad gangen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-05-10 18:57

[CITAT
Hvis du istedet Shift for bruger Ctrl markerer du et ark ad gangen.
[/CITAT]

sikke noget vrøvl.

Hvis du i stedet for Shift bruger Ctrl, markerer du et ark ad gangen.

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 17-05-10 19:53

Det var for at slippe for at skulle ind i alle 30 ark, jeg vil høre om man ikke kun sætte JAN, FEB, MAR, APR, MAJ osv ind hver måndre så man slap for at skulle ind på hver ark og marker måndre

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-05-10 20:01

Det kan du sagtens. Hvis du opstiller alle ark så felterne passer sammen man du sagtens redigere dem alle på en gang. Hvis du eksempelvis har A-31 med samme værdi/tekst i alle 30 ark, klikke du blot på Ark 1, højre klikker Marker alle ark og går så op i A-31 og ændrer det der skal ændres. Nu ændres det i samtlige ark

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 17-05-10 20:08

Ja men sådan har jeg dem ikke.
jeg har dem sådan at det er I 4, I 28, I 52, I 76 og I 100 osv der skal rette hver måndre

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 17-05-10 22:25

Hvis du f.eks skriver således i A1 i ark2: "='Ark1'!A1"
så vil den altid have den samme værdi, som A1 i ark 1
Det kan du så skrive i alle de felter i alle ark, som skal have samme værdi som A1 i ark 1

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-05-10 23:51

Citat
så man bare skal skrive den nye måndre et sted
så blive den rette på alle 30 sider

Hvis det er måneder du vil rette, så indsæt/opret et "Sidehoved" med månedens navn. feks. til højre i sidehovedet (Der er venstre - midt - og højreplacering). Når du så udskriver, så kommer f.eks "MAJ 2010" på hvert udskrevet ark. Næste måned går du bare ind i sidehoved igen, og retter MAJ til JUNI Nu vil udskriften sige "JUNI 2010". Du kan her vælge både skriftstørrelse, tyk-fed-alm osv.osv. Du kan gemme med hver måned, eller bare gemme den først skevne, og alligevel rette månedernes navn.
Skidesnildt

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 19-05-10 19:47

Du kan også indsætte denne formel i cellerne: =dag()
Derefter formatere du cellerne til dato hvor den kun viser måned og år (eks. "maj 2010")

Så ændre cellerne værdi alt efter hvilken måned du åbner dokumentet i